Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Tunel z kratownic

 

Czas czytania: ~ 2 min


4eNm7ahn7drtHDwpHXGd80Qfj4n0zdhJ3m2I6jd28AOs25bsbaMCC17SrVcE_tschumi-most.jpg
Bernard Tschumi, znany we Francji przede wszystkim jako autor 35 czerwonych form przestrzennych – tzw. folly – w paryskim Parc de la Villette, ukończył kolejny „czerwony” projekt. Tym razem jest to pieszy most w La Roche-sur-Yone u wybrzeży Atlantyku. Otwartą 6 lutego 2010 r. przeprawę Tschumi zaprojektował wspólnie z francuskim studiem Hugh Dutton Associés. Wykonana z kratownicy, cylindryczna struktura rozpięta nad nową linią kolei TGV łączy historyczne, ufundowane przez Napoleona centrum La Roche-sur-Yone z nową dzielnicą miasta, stanowiąc ważny łącznik w jego tkance urbanistycznej. Przedłużenie linii TGV do La Roche-sur-Yone i pobliskich miast nad brzegiem Atlantyku stało się ważnym krokiem ku unowocześnieniu francuskich kolei, ale także impulsem dla procesu transformacji tych miejscowości. Czerwona tuba Tschumiego i Duttona ma więc być nie tylko utylitarnym elementem systemu komunikacyjnego, ale też stworzyć oryginalny i współczesny symbol miasta ulokowanego w pobliżu nadmorskich kurortów. Dlatego właśnie zamiarem projektantów było zintegrowanie oryginalnej konstrukcji z ideą architektoniczną, dla której bazę stanowiła analiza skali urbanistycznej i tożsamości miejsca. Projektanci podkreślają, że architektura nie istnieje bez ruchu, a mosty są tego zjawiska kwintesencją. Nie powinny więc być statycznymi obiektami, ale strukturami dynamicznymi. W przypadku przeprawy w La Roche-sur-Yone projektanci chcieli tę dynamikę wyrazić zarówno na płaszczyźnie konstrukcji, jak i zastosowanych materiałów. Nawet czerwonopomarańczowy kolor został wybrany, by podkreślić znaczenie mostu jako ważnego elementu systemu komunikacji pieszej w mieście. Nowy obiekt zastąpił dawną przeprawę – typowy most kolejowy, jakich wiele można znaleźć we francuskich miastach. Inspirowaną dziełem Eifella konstrukcję tworzyły główne belki otoczone kratownicą o małych otworach. Most zaprojektowany przez Tschumiego i Duttona wykorzystuje ten sam schemat formalny, ale siatkę wygina w cylindryczną strukturę, tworząc formę tunelu. Ma on 67 metrów długości i jest podzielony na dwa przęsła o rozpiętości 35 i 32 metrów. Wewnątrz tuby umieszczono ekrany z poliwęglanu, które chronią przechodniów przed wiatrem. Most jest hołdem dla Roberta le Ricolais – wielkiego myśliciela popularyzującego innowacyjne rozwiązania w architekturze i inżynierii, który urodził się w La Roche-sur-Yon, a swoje życie zawodowe związał z Uniwersytetem w Pensylwanii. Ricolais znany jest ze swoich badań nad strukturami przestrzennymi oraz studiów nad nowymi koncepcjami konstrukcyjnymi, takimi jak nieskończona rozpiętość. Jego zainteresowania, obok architektury i inżynierii, obejmowały także malarstwo i poezję. W skład międzynarodowego zespołu projektowego kierowanego przez Bernarda Tschumiego i Hugh Duttona wchodzili również Veronique Descharrières (architekt z BTuA) oraz Pierluigi Bucci i Pierre Chassagne (inżynierowie z HDA). Koordynatorem z ramienia inwestora był Jean-Marie Garnier z SNCF (francuskie państwowe linie kolejowe). Fot: © Christian Richters/VIEW
4Gzaqa2jNEzCawnK13ASnwVqDW4bSmzMnec7O8cqkCXu7Ys5QVwDEhunKww4_tschumi-most-1.jpg
x8ci4BuIACHxNyRFV9B2GP5Gtb01YB026kKs5VVQVqtUG7L99Qr9QIZO5KWJ_tschumi-most-2.jpg
lq2I5a3wYTkG9H7r1yjI9x08PMhknJR2EJB7cQin7Y0jhNK68ZEgIIiwMi5h_tschumi-most-3.jpg
SPQTIoiToHTt7l2Iq5RQXW0pk9l3kSNQCYpYi6VlzREU3rcD8GW9QQtqvFj6_tschumi-most-4.jpg
jf2FQ0lGIHB1ZJfhfCl1mtCqC9z6gw1KPqlw2VkQyu6bIjmbpjQFa3aQcGKi_tschumi-most-5.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Antonio Gaudi będzie świętym?
Antonio Gaudi będzie świętym?

Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...

Internauci zdecydowali. Znamy zwycięzców głosowania w plebiscycie Polska Architektura XXL 2024
Internauci zdecydowali. Znamy zwycięzców głosowania w plebiscycie Polska Architektura XXL 2024

Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...

Ceglane dworce odzyskują blask
Ceglane dworce odzyskują blask

Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera