Zrodzony z restrykcji
Data dodania: 23.02.2011 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 23.02.2011 Czas czytania: ~ 3 min
Forma podąża za... ograniczeniami. Tak w skrócie można opisać genezę rozwiązań formalnych bardzo wielu budynków. Zmaganie z ograniczeniami wynikającymi z przepisów miejscowych planów zagospodarowania, kształtu działki, otoczenia, budżetu, programu funkcjonalnego i oczekiwań inwestora to architektoniczny chleb powszedni. Tymczasem, patrząc na zrealizowane obiekty, najczęściej się o tym zapomina.
Maciej Krawczyński i Andrzej Orłowski z zakopiańskiego Studia 51 nie ukrywają, że,
projektując budynek Centrum Biurowego Vinci w Krakowie, zamiast popuścić wodze fantazji, musieli się przede wszystkim zmierzyć z licznymi restrykcjami – od przestrzennych, po finansowe. Forma obiektu jest więc wypadkową wielu kompromisów i prób obrócenia niekorzystnego punktu wyjścia w korzystny efekt końcowy.
Budynek Centrum Biurowego Vinci to jeden z kandydatów zgłoszonych do tegorocznego plebiscytu Polska Architektura XXL.
Studio 51:
Budynek Centrum Biurowego Vinci jest typowym biurowcem komercyjnym. W odróżnieniu od biurowców korporacyjnych nie został zaprojektowany jako pomnik prestiżu firmy mający oszołomić bogactwem i formą architektoniczną. Aby w ogóle mógł być zrealizowany, już na etapie projektowania należało zapewnić przede wszystkim osiągnięcie efektu, nie tyle wizualnego, ile ekonomicznego. Właśnie dlatego kształt bryły budynku wynika bardziej z efektywnego skonsumowania możliwości jakie narzuciły istniejące uwarunkowania niż z wydumanego zamysłu artystycznego
Wielkość i kształt działki, sąsiednia zabudowa oraz określone przez miasto warunki zagospodarowania i konieczności zachowania wymaganych przepisami odległości, wymusiły takie, a nie inne gabaryty i proporcje budynku oraz pewne rozczłonkowanie jego bryły. Zostało ono przedstawione jako przenikanie się dwóch opozycyjnych materiałowo kubatur. Lżejsze w odbiorze aluminium ze szkłem zastosowano w częściach nadwieszonych i skontrastowano z cięższą okładziną kamienną z czarnego granitu w masywniejszej, podstawowej bryle. Jednorodność formy starano się zapewnić poprzez zastosowanie w rozwiązaniach elewacyjnych elementów powtarzalnych, wynikających z przyjętego modułu miejsca pracy na kondygnacjach biurowych, kompatybilnego z modułem miejsca parkingowego w kondygnacjach garażu podziemnego, co z kolei zdeterminowało optymalną siatkę słupów konstrukcji żelbetowej.
W bryle budynku zaakcentowano wejście główne (narożnik od strony ul. Imbramowskiej, który został zaokrąglony aby zachować wymaganą odległość od budynków mieszkalnych). Zaakcentowano również najbardziej eksponowaną elewację od strony ul. Opolskiej kształtując na niej charakterystyczną i rozpoznawalną literę V mającą nawiązywać do nazwy budynku.
Również do nazwy budynku nawiązuje aranżacja holu głównego. Wykończony on został w czarnym granicie (takim jak na zewnątrz budynku) z elementami z drewna (sufit podwieszany) trawertynu i stali nierdzewnej. Na ścianie odwzorowano rysunek Leonarda da Vinci przedstawiający skrzydło zaprojektowanej przez niego machiny latającej. Ten sam motyw zastosowano na posadzce, gdzie wykorzystano efekt plastyczny łączenia powierzchni z granitowych płyt polerowanych i szlifowanych tego samego, czarnego koloru.
Obiekt: Centrum Biurowe Vinci
Adres: Kraków, ul. Opolska 100
Projekt: Studio 51, Zakopane
Główni projektanci: arch. Maciej Krawczyński, arch. Andrzej Orłowski
Data oddania do użytku: 11. 03. 2010 r.
Powierzchnia zabudowy: 2 365, 00 m2
Powierzchnia całkowita: 28 188, 46 m2
Powierzchnia użytkowa: 25 275, 37 m2
Ilość kondygnacji: 14
Inwestor: Dyskret sp. z o. o., „Centrum Biurowe Vinci Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”, Spółka komandytowa
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
Wśród zabytkowej, historycznej...
Dom w Tomaszkowie koło Olsztyn...
Midori to japońskie słowo okre...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz