Stadion narodowy po polsku
Data dodania: 06.03.2012 Czas czytania: ~ 4 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 06.03.2012 Czas czytania: ~ 4 min
Fot. JSK Architekci
Kiedy architekci ze studia JSK zabrali się za projektowanie Stadionu Narodowego, który miał powstać w Warszawie, naturalne wydało się im zawarcie w architekturze obiektu skojarzeń z polskością. Takim kluczem stała się nieodłącznie kojarzona z polskim krajobrazem wierzba. Stąd już tylko krok dzielił projektantów od wizji fasady stadionu jako wiklinowego kosza.
Fot. JSK Architekci
Stadion powstał w rejonie ulic: Ks. J. Poniatowskiego, Wybrzeża Szczecińskiego i Alei Zielenieckiej. Został posadowiony w niecce dawnego Stadionu Dziesięciolecia w taki sposób, że korona ziemna dawnego obiektu stała się cokołem nowego. Takie rozwiązanie miało w intencji projektantów podkreślić związek nowego stadionu z jego poprzednikiem, a w szerszym aspekcie – być dowodem na możliwość twórczego i aktywnego stosunku do zastanego kontekstu historycznego i przestrzennego.
Fot. JSK Architekci
Jednym z najważniejszych elementów konstrukcji Stadionu Narodowego jest dach. Obowiązujące w nowoczesnych arenach piłkarskich standardy wymagają stałego zadaszenia trybun, pożądana jest także możliwość zadaszenia płyty boiska w sytuacji niekorzystnych warunków atmosferycznych. Stadion Narodowy w Warszawie spełnia oba te wymogi.
Fot. NCS/stadionnarodowy.org.pl
Inspiracją dla konstrukcji dachu obiektu było koło rowerowe. Stanowi ją system stalowych lin rozpiętych między ściskanym pierścieniem zewnętrznym spoczywającym na stalowych słupach a umieszczoną centralnie nad boiskiem iglicą spinającą. Ta struktura przykryta została membraną z tkaniny z włókna szklanego pokrytej teflonem. W okalającym boisko pasie dachu o szerokości około 8 metrów zastosowano elementy szklane. Otwarta przestrzeń nad boiskiem może być przykryta dachem mobilnym, który wraz z dachem stałym stanowi całościową ochronę przed opadami lub słońcem.
Fot. NCS/stadionnarodowy.org.pl
Elewacje budynku pokryte zostały okładziną z metalowej siatki zabarwionej na kolor srebrzysty i miedzianą czerwień. Czysta biel pojawiła się natomiast na rozpiętym nad stadionem dachu, który przepuszcza światło słoneczne zapewniając doświetlenie trybun.
Fot. K. Trela
W przypadku dużych obiektów sportowych ważne jest ich komunikacyjne połączenie z miastem. Wjazd na parking pod stadionem dla VIP-ów i sportowców, a także dla samochodów dostawczych, policji, straży pożarnej i służb ratunkowych prowadzi od strony zachodniej, czyli ulicy Wybrzeże Szczecińskie. Od strony wschodniej – od ul. Zielenieckiej – ulokowano awaryjny wjazd do garażu istniejącym tunelem głównym. Służyć on będzie wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych i nie będzie używany podczas imprez. Dzięki takiemu rozwiązaniu, drogi wewnątrz kompleksu sportowego mogły zostać zarezerwowane dla pieszych. Ruch wyjazdowy odbywa się drogami przejazdowymi.
Fot. P. Mamcarz
Za sprawą istniejącej, zmodernizowanej stacji kolejowej Warszawa Stadion oraz planowanych stacji metra położonych na północ i południowy-wschód od kompleksu (przy stacji Warszawa Stadion i pod Rondem Waszyngtona) obiekt będzie w przyszłości optymalnie połączony z systemem komunikacji miejskiej.
Projekt Stadionu Narodowego w Warszawie powstał we współpracy z firmami gmp International GmbH oraz Schlaich Bergermann und Partner.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
„Inwestycja przekształca postindustrialny teren w nowoczesną, otwartą przestrzeń miejską, łącząc arc ...
Na początku września 2024 roku prawomocne pozwolenie na budowę otrzymał jeszcze niedawno bardzo kont ...
Hasłem przewodnim drugiej edycji naszej konferencji Medycyna w architekturze będzie projektowanie pr ...
„Inwestycja przekształca posti...
W czerwcu 2024 roku zakończyła...
„Odważna bryła, w której próżn...
Przebudowa modernistycznej wil...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz