Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szklane lotnisko

 

Czas czytania: ~2 min


rqV4TPp8CJiB9DiE6rOohiB1vJ2ssUtcOsZznMI6WPvp55fB59JbiiEv8ajI_lotnisko-wroclaw-jsk68.jpg

Nowy terminal wrocławskiego lotniska, dzieło biura JSK Architekci, to zalana światłem otwarta przestrzeń. Wykonane właściwie tylko ze szkła elewacje oraz częściowo przeszklony, falujący dach wpuszczają do wnętrza mnóstwo słońca, a wieczorem powodują, że oświetlony gmach jest widoczny daleka. ”Światło i duża ilość przeszkleń to największe atuty tego obiektu, tworzące przejrzystość jego kompozycji – to właśnie te elementy pozwalają osobie znajdującej się w budynku na łatwą orientację w jego przestrzeni”, mówił w jednym z wywiadów Mariusz Rutz z pracowni JSK.

Uk5hY43KEaPc0qCHEbG44vBjcrz4EcA3CPwvdvolJsPMJgZAjiGVaO646PMd_lotnisko-wroclaw-jsk31.jpg
qhXVTaHbRSKzlLa8Smk8lftUNxvnWhUlZPNlohD49DXVqhGW8b6llMDYUGQW_lotnisko-wroclaw-jsk4.jpg
YYdPtzQmxNPZ0vXns5e6EWtjS3OhRlAr2gS4PA60Z9stbOL18dtv3LZEcErH_lotnisko-wroclaw-jsk70.jpg

Poza szklaną elewacją południową najbardziej wyrazistym elementem budowli jest jej dach. Złożony z kilku falujących pasów przez swoją nietypową formę przyciąga uwagę, a dzięki temu, że owe pasy ułożono nierównomiernie obok siebie przestrzenie pomiędzy nimi można było wypełnić szkłem. Mariusz Rutz tak to opisał: „Zaprojektowany przez nas dach jest ukształtowany w sposób umożliwiający dodatkowe doświetlenie wnętrza hali. Nadaliśmy mu pofałdowaną formę. Przeszklenia znajdujące się w jej szczelinach wykorzystywane są także do oddymiania na wypadek pożaru. W sytuacji zagrożenia pożarowego okna oraz drzwi hali są otwierane, co zapewnia właściwą cyrkulację powietrza umożliwiającą usunięcie dymu”.

Oi8ZFkmnKkBuIVl6qRm4OyJ1eswgZWw5erIItveCmfPlzZiWZgZBIml6G8Gy_lotnisko-wroclaw-jsk11.jpg
4A9T5V4Wq9WT5NubnCfMWF1JOOWA4uRG87kM7uarsz150lTF0X1HiTcODHn0_lotnisko-wroclaw-jsk22.jpg
3anN74BRB2mztEC03CToyif6r3yzbocMIAXzSfQUkuAjhrRbqT4SCMjBS7la_lotnisko-wroclaw-jsk33.jpg


Nowy terminal jest przygotowany do odprawiania ok. 3,5mln pasażerów rocznie i przy kubaturze 330tys. m3 jest jednym z największych terminali w Polsce. Dzięki konstrukcji, sprawiającej wrażenie lekkiej, przejrzystej pasażerowie nie czują tych gabarytów. Jasne, otwarte wnętrze, duża ilość światła, lśniąca, prawie lustrzana posadzka i fantazyjnie falujący dach, wsparty na parach ukośnych, smukłych słupów – wszystko to pozwala czuć się tu swobodnie, nieprzytłoczonym wielkością obiektu.

7GzIoPhLNau61ptZoYvroVrzI3XWAtpU9uNgtPZU23enNEYb7M2m6XphhprN_lotnisko-wroclaw-jsk49.jpg
1qZPpma2IRoeE0fb58p8bVQFYwal2hK83kIYKGLFdaXbYd5gR6pVC0xo6mQd_lotnisko-wroclaw-jsk8.jpg
soq0hRz5ARGjrnAn3RqdZo7U7EBXakKtEYcBbKsoFDFDrt2OJQuyCB2uKytj_lotnisko-wroclaw-jsk56.jpg

Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu
Lokalizacja: ul. Skarżyńskiego 36, Wrocław
Inwestor: Port Lotniczy Wrocław SA
Projekt: JSK Architekci
Wykonawca: konsorcjum Hochtief Polska i Hochtief Construction
Konkurs architektoniczny: 2006
Realizacja: 2009-2011
Koszt budowy: 120 mln euro
Zdjęcia: jskarchitects.com

Zobacz także: Jęzor pod nogami


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera