Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szklane lotnisko

 

Czas czytania: ~2 min


rqV4TPp8CJiB9DiE6rOohiB1vJ2ssUtcOsZznMI6WPvp55fB59JbiiEv8ajI_lotnisko-wroclaw-jsk68.jpg

Nowy terminal wrocławskiego lotniska, dzieło biura JSK Architekci, to zalana światłem otwarta przestrzeń. Wykonane właściwie tylko ze szkła elewacje oraz częściowo przeszklony, falujący dach wpuszczają do wnętrza mnóstwo słońca, a wieczorem powodują, że oświetlony gmach jest widoczny daleka. ”Światło i duża ilość przeszkleń to największe atuty tego obiektu, tworzące przejrzystość jego kompozycji – to właśnie te elementy pozwalają osobie znajdującej się w budynku na łatwą orientację w jego przestrzeni”, mówił w jednym z wywiadów Mariusz Rutz z pracowni JSK.

Uk5hY43KEaPc0qCHEbG44vBjcrz4EcA3CPwvdvolJsPMJgZAjiGVaO646PMd_lotnisko-wroclaw-jsk31.jpg
qhXVTaHbRSKzlLa8Smk8lftUNxvnWhUlZPNlohD49DXVqhGW8b6llMDYUGQW_lotnisko-wroclaw-jsk4.jpg
YYdPtzQmxNPZ0vXns5e6EWtjS3OhRlAr2gS4PA60Z9stbOL18dtv3LZEcErH_lotnisko-wroclaw-jsk70.jpg

Poza szklaną elewacją południową najbardziej wyrazistym elementem budowli jest jej dach. Złożony z kilku falujących pasów przez swoją nietypową formę przyciąga uwagę, a dzięki temu, że owe pasy ułożono nierównomiernie obok siebie przestrzenie pomiędzy nimi można było wypełnić szkłem. Mariusz Rutz tak to opisał: „Zaprojektowany przez nas dach jest ukształtowany w sposób umożliwiający dodatkowe doświetlenie wnętrza hali. Nadaliśmy mu pofałdowaną formę. Przeszklenia znajdujące się w jej szczelinach wykorzystywane są także do oddymiania na wypadek pożaru. W sytuacji zagrożenia pożarowego okna oraz drzwi hali są otwierane, co zapewnia właściwą cyrkulację powietrza umożliwiającą usunięcie dymu”.

Oi8ZFkmnKkBuIVl6qRm4OyJ1eswgZWw5erIItveCmfPlzZiWZgZBIml6G8Gy_lotnisko-wroclaw-jsk11.jpg
4A9T5V4Wq9WT5NubnCfMWF1JOOWA4uRG87kM7uarsz150lTF0X1HiTcODHn0_lotnisko-wroclaw-jsk22.jpg
3anN74BRB2mztEC03CToyif6r3yzbocMIAXzSfQUkuAjhrRbqT4SCMjBS7la_lotnisko-wroclaw-jsk33.jpg


Nowy terminal jest przygotowany do odprawiania ok. 3,5mln pasażerów rocznie i przy kubaturze 330tys. m3 jest jednym z największych terminali w Polsce. Dzięki konstrukcji, sprawiającej wrażenie lekkiej, przejrzystej pasażerowie nie czują tych gabarytów. Jasne, otwarte wnętrze, duża ilość światła, lśniąca, prawie lustrzana posadzka i fantazyjnie falujący dach, wsparty na parach ukośnych, smukłych słupów – wszystko to pozwala czuć się tu swobodnie, nieprzytłoczonym wielkością obiektu.

7GzIoPhLNau61ptZoYvroVrzI3XWAtpU9uNgtPZU23enNEYb7M2m6XphhprN_lotnisko-wroclaw-jsk49.jpg
1qZPpma2IRoeE0fb58p8bVQFYwal2hK83kIYKGLFdaXbYd5gR6pVC0xo6mQd_lotnisko-wroclaw-jsk8.jpg
soq0hRz5ARGjrnAn3RqdZo7U7EBXakKtEYcBbKsoFDFDrt2OJQuyCB2uKytj_lotnisko-wroclaw-jsk56.jpg

Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu
Lokalizacja: ul. Skarżyńskiego 36, Wrocław
Inwestor: Port Lotniczy Wrocław SA
Projekt: JSK Architekci
Wykonawca: konsorcjum Hochtief Polska i Hochtief Construction
Konkurs architektoniczny: 2006
Realizacja: 2009-2011
Koszt budowy: 120 mln euro
Zdjęcia: jskarchitects.com

Zobacz także: Jęzor pod nogami


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Casa E – prosty dom w słońcu
Casa E – prosty dom w słońcu

Architekt Gabriel Montañés podzielił się z nami swoim projektem architektonicznym, zrealizowanym nie ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera