Szpital dla ciężarówek
Data dodania: 06.12.2013 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 06.12.2013 Czas czytania: ~ 2 min
Stacja obsługi samochodów
Budynek stacji obsługi i sprzedaży samochodów ciężarowych – to chyba jedna z najmniej interesujących miłośników architektury funkcja, jaką może pełnić budynek. Można się założyć, że na podobnie brzmiące hasło żaden czytelnik portali czy pism o architekturze nie miałby skojarzenia z ciekawym, wartym uwagi obiektem.
Ale przy tej okazji nasuwa się pytanie: czy architektura to szuka budowania ikon czy raczej obiektów poprawnych, dobrze spełniających swoją funkcję, starannie zaprojektowanych i w przemyślany sposób wpisanych w kontekst? Czy hala przemysłowa nie może być wartościowym obiektem ze względu na swoją udaną, spełniającą wszystkie wymogi „banalność”?
Popatrzmy na budynek stacji obsługi i sprzedaży samochodów ciężarowych, zbudowany w Długołęce pod Wrocławiem. Nie znajdziemy tu żadnych architektonicznych „fajerwerków”, bo przecież nie po to, by zachwycać został wzniesiony ten obiekt. Agnieszka Kubit, autorka projektu, musiała w gmach wkomponować wiele funkcjonalności o ściśle określonych parametrach i kształcie. Hala naprawcza musiała być wyposażona w odpowiednio duże i dostępne stanowiska przejazdowe, kanały, podnośniki, musiał tu się znaleźć magazyn, myjnia, a także biura, odpowiednio połączone z warsztatem, ale zapewniające pracownikom komfort odseparowania od hałasu i zanieczyszczeń. Poza tymi najważniejszymi funkcjami architektce udało się w budynku ulokować również pomieszczenia dla oczekujących na naprawę auta kierowców (jest tu aneks kuchenny, prysznice, sala z telewizorem).
Choć budowli, stojącej przy szosie wylotowej z Wrocławia na Warszawę (niedługo ma tędy przebiegać obwodnica) nie trzeba było wpisywać w żaden specyficzny kontekst autorka projektu zadbała o staranny jej wygląd. Proste „pudło” hali uzupełniono stalowym detalem, który zapewnia bezpieczeństwo (potężne kraty w dużych oknach chronią przed przypadkowym uderzeniem w nie auta), ale jednocześnie podkreśla industrialny charakter obiektu, w podobnie surowym, przemysłowym „stylu” wykończono wnętrza, w których dominuje chłodna stal.
Wzdłuż szos w całej Polsce stoją i powstają nowe obiekty, związane z przemysłem. Nie są to gmachy ani piękne, ani warte długiej uwagi. Gdyby jednak każdy z nich został zaprojektowany z należytą starannością, z szacunkiem do otoczenia, z refleksją, nasz krajobraz na pewno prezentowałby się znacznie lepiej.
Budynek stacji obsługi i sprzedaży samochodów ciężarowych DAF
Lokalizacja: Długołęka k. Wrocławia
Inwestor: Warsaw Truck Center Sp. z o.o.
Główny projektant: mgr inż. arch. Agnieszka Kubit, asystent: Maciej Węglarz
Powierzchnia działki: 1,84ha
Powierzchnia zabudowy: 1.858m2
Powierzchnia netto: 2.443m2
Kubatura: 14.994m3
Projekt koncepcyjny: 2006-2007
Projekt budowlany: 2007
Projekt wykonawczy: 2007
Projekt aranżacji wnętrz: 2007
Strona internetowa: kubit.net
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W położonym na Lubelszczyźnie Nasutowie powstała realizacja, która w wyjątkowy sposób łączy tradycyj ...
3 grudnia 2024 roku oficjalnie otwarto nowy budynek Politechniki Gdańskiej. Centrum Ekoinnowacji PG ...
Dom w Ochojcu, autorstwa pracowni jojko+nawrocki architekci jest dowodem na to, że współczesna archi ...
W położonym na Lubelszczyźnie...
W miejscowości Niederbayern w...
3 grudnia 2024 roku oficjalnie...
Dom w Ochojcu, autorstwa praco...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz