Miedziana fala
Data dodania: 13.01.2014 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 13.01.2014 Czas czytania: ~ 3 min
Projekt konkursowy auli w Białymstoku
Aula Dydaktyczno-Widowiskowa Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku została wybudowana według projektu, który w konkursie architektonicznym na projekt tego obiektu zajął drugie miejsce. Czasami zdarza się, że mimo iż inna propozycja zostaje nagrodzona pierwszym miejscem, realizowana jest ta pozornie „gorsza”. W tym przypadku historia zakończyła się dobrze: wybudowany niedawno gmach szybko stał się znany i lubiany, zdobył też już kilka nagród.
Budynek stanął na narożnej działce i to, co specjaliści zgodnie uznają za zaletę obiektu, to fakt, że doskonale został dopasowany do tej lokalizacji: kształt budowli dobrze akcentuje narożnik ulicy, wypełnia przestrzeń nie dominując nad nią. Architektom zależało na dobrym wkomponowaniu budowli nie tylko w miejskie otoczenie, ale też w sąsiedztwo Lasu Zwierzynieckiego. To dlatego tak wiele w bryle materiałów, kojarzących się z naturą – pojawia się cegła i miedź.
Ważnym elementem układu fasady jest jej miękkie wygięcie – za pomocą falującego kształtu podkreślono wyraźnie główne wejście do budynku. „Najodpowiedniejszym materiałem, wydała się autorom miedziana blacha ze względu na miękkość i łatwość formowania” – opisują swój koncept autorzy projektu.
”Współczesna, zdecydowana w swoim wyrazie forma architektoniczna tworzy mocny akcent narożnika ulic. Prezentuje jednocześnie wspólną dla wszystkich uczelnianych budynków cechę, a mianowicie porządek i dyscyplinę w kształtowaniu brył i podziałów elewacyjnych” – piszą architekci. I rzeczywiście: poziome podziały i przesunięcia przełamane zostały rytmicznym układem miedzianych paneli na fasadzie. Jak podkreślają architekci inspiracją dla tego układu elewacji był rytm drzew rosnących w Lesie Zwierzynieckim. Betonowe ściany tylnej części budynku mają surowy i zdyscyplinowany wyraz pozbawionych zbędnego detalu powierzchni.
Jak mówią sami architekci, ich celem było „stworzenie architektury edukacyjnej nie tylko w aspekcie rozwiązań funkcjonalnych, lecz również estetycznych, szczególnie istotnych dla środowiska, w którym kształtuje się osobowość studiującej młodzieży”. Trzykondygnacyjny gmach pomieścił przede wszystkim aulę na 460 miejsc (którą łatwo można podzielić na dwie mniejsze), dopasowaną do celów wykładowych i konferencyjnych tak samo jak do pokazów teatralnych czy koncertów. Unosząca się amfiteatralnie widownia zapewni bowiem każdemu z widzów dobry widok na scenę. Ponadto w budynku znalazły się też pracownia teatralna, muzyczna i plastyczna, sale wykładowe i kawiarnia.
Aula Dydaktyczno-Widowiskowa Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku
Lokalizacja: Białystok, ul. Świerkowa
Inwestor: Uniwersytet w Białymstoku
Projektanci: Arkon Jan Kabac & Meteor Architects Jan Kabac, Anna Pszonak, Bogdan Pszonak
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlane Polbud
Powierzchnia całkowita: 3028 m2
Powierzchnia użytkowa: 2747 m2
Powierzchnia zabudowy: 1286 m2
Kubatura: 17064 m3
Projekt: 2008
Realizacja: 2013
Koszt inwestycji: ponad 65 mln zł
Strona internetowa: meteorarchitects.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
Wśród zabytkowej, historycznej...
Dom w Tomaszkowie koło Olsztyn...
Midori to japońskie słowo okre...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz