Dworzec systemowy – pierwsze obiekty już działają
Data dodania: 02.12.2015 Czas czytania: ~2 min
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 02.12.2015 Czas czytania: ~2 min
W sierpniu 2015 roku w Nasielsku oddano do użytku pierwszy w Polsce innowacyjny dworzec systemowy.
Dworzec systemowy – to propozycja PKP na rozwiązanie problemu zbyt dużych, drogich w utrzymaniu i często zaniedbanych stacji kolejowych. Zarządzająca stacjami spółka opracowała uniwersalny projekt niewielkiego pawilonu z kasami i poczekalnią, który mógłby tam, gdzie to możliwe być budowany w miejscu wyburzanych starych dworców.
Dworzec systemowy tym różni się od znanych nam stacji, że ma zoptymalizowaną przestrzeń – tzn. zawiera tylko te funkcje i tyle ma powierzchni, ile jest niezbędnie potrzebne. W ten sposób ideę dworca systemowego można uznać za przeciwieństwo pomysłu łączenia dworców z centrami handlowymi (np. dworzec w Poznaniu), wymieniania strych stacji na wielofunkcyjne obiekty (np. dworzec w Sopocie) modernizowania dawnych, rozległych dworców (np. dworzec we Wrocławiu).
Pierwszy dworzec systemowy powstał w Nasielsku. Oddano go do użytku w sierpniu 2015 roku. Działa też już kolejny, wybudowany w Mławie; swoje dworce systemowe zamiast starych stacji mieć będą także Ciechanów, Strzelce Krajeńskie Wschód, zapewne także Oświęcim. Zarząd PKP wciąż bada, w jakich kolejnych miejscowościach zniszczone dworce będzie można wymienić na niewielkie i tanie w utrzymaniu nowe pawilony dla podróżnych. Pod uwagę brane są m.in. Pomiechówek, Poznań Garbary czy Sędziszów Małopolski. Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A. mówił o tej idei: „Innowacyjne dworce systemowe zapewniają rozwiązania na miarę XXI wieku. (…) Zastosowane rozwiązania ekologiczne i mniejsza kubatura sprawią, że IDS-y będą bardziej ekonomiczne i efektywne energetycznie niż poprzednie budynki. Koszty ich utrzymania spadną o około 40%”.
Dworzec systemowy według projektu PKP jest nie tylko mniejszy, kompaktowy, zoptymalizowany. Jest też ekologiczny. Na każdym z nich zastosowano oświetlenie LED z czujkami obecności, ogniwa fotowoltaiczne do produkcji energii elektrycznej dla oświetlenia na zewnątrz, wentylację mechaniczną, system iluminacji, który rozświetla stację w chwili, gdy pojawia się na niej pociąg. Na mławskim dworcu pojawił się również tzw. zielony dach, który umożliwia gromadzenie pewnych ilości wody deszczowej oraz poprawia wilgotność powietrza w najbliższym otoczeniu.
Każdy dworzec systemowy budowany ma być według standardowego wzoru, dopasowanego wielkością, materiałami i wykończeniem do lokalnych uwarunkowań. Już widać jednak, że zrealizowane dworce systemowe są do siebie bardzo podobne, różni je tylko kolorystyka.
Źródło informacji i zdjęć: pkpsa.pl, nasielsk.pl
Architekci nie projektują tylko budynków. Czy to dla odmiany i rozrywki, czy namówieni przez różne f ...
Wśród realizacji architektonicznych nominowanych w konkursie Brick Award znalazły się obiekty o bard ...
Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...
Wśród realizacji architektonic...
Budynek Komisji Sejmowych – to...
Dom Kurtyna stanął na Mazowszu...
Budynek biurowy 234 Bath Road...
ZOBACZ WSZYSTKIEKontakt
redakcja@sztuka-architektury.pl
tel: 691 233 249, 723 443 440
ul. Górczewska 216 lok 401, 01-460 Warszawa
Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz