Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
Data dodania: 29.12.2016 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 29.12.2016 Czas czytania: ~ 3 min
Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim według biura Rysy Architekci
Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim, oddany do użytku w czerwcu 2016 roku jest częścią BiT City – nowoczesnej sieci szybkiej kolei miejskiej, która łączy dwie stolice województwa kujawsko – pomorskiego: Bydgoszcz i Toruń. Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim, znajdujący się mniej więc pośrodku trasy między dwoma miastami był ostatnim z etapów budowy sieci BiT City.
Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim nie jest oczywiście jedyną tego typu inwestycją w Polsce. Przy okazji Euro 2012 we Wrocławiu powstał do dziś uważany za jedną z bardziej udanych realizacji węzeł komunikacyjny projektu pracowni Zbigniewa Maćkowa. Łódzki węzeł przesiadkowy wzbudza więcej kontrowersji ; swoje centrum przesiadkowe chce mieć także m.in. Słupsk.
Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim zaprojektował Rafał Sieraczyński, twórca i szef pracowni Rysy Architekci. Jak sam projektant mówi o sobie, stara się, aby wychodzące z jego biura projekty były jak najlepiej połączone z krajobrazem i powstawały z logicznej struktury. Te same cele przyświecały podczas projektowania dworca wraz z otaczającą go infrastrukturą.
Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim swoją formą wynika z zastanego krajobrazu, na który złożyły się z jednej strony skarpa kolejowa i pokrywająca jej podnóże zieleń, z drugiej zaś zróżnicowana zabudowa okolicy z dworcem z początku XX wieku, modernistycznym pawilonem handlowym, a dalej zabudową mieszkaniową - blokami z wielkiej płyty i drewnianymi domami. Architekt wspomina dylemat, przed którym stanął: inwestor chciał, aby powstał obiekt rozpoznawalny, swoista brama do miasta. Jednak wznoszenie tu dużej, ekspresyjnej kubatury wydało się projektantowi niewłaściwe, bo powiększyłoby tylko chaos przestrzenny w okolicy. Stąd pomysł budowy prostego zadaszenia, jednolitego i dla peronów, i przystanku, i puntu obsługi klienta, nadającego całemu założeniu jednolitego charakteru. Kolejową skarpę architekt zamienił w amfiteatralnie ułożony układ siedzisk, uzupełnionych zielenią i układem siedzisk i platform do chodzenia. „Poprzez kreatywne zagospodarowanie różnic wysokości skarpy kolejowe mamy możliwość przenikania przez całe założenie” - zauważa architekt.
Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim dzięki prostej i lekkiej formie nie przytłacza, dobrze dopasowuje się do zabudowy okolicy, bo nad nią nie dominuje. Dzięki nowemu zaadaptowaniu skarpy, przystosowaniu jej do użytku przez podróżnych, dzięki uporządkowaniu zieleni oraz przejrzystszej formie całego kompleksy węzeł przesiadkowy zmienił się de facto w miejski plac, przestrzeń publiczną przyjazną nie tylko pasażerom, ale i przechodniom.
Zintegrowany Węzeł Transportowy
Lokalizacja: Solec Kujawski
Inwestor: Gmina Solec Kujawski
Projektanci: Rysy Architekci, projekt architektury i zagospodarowania terenu: Rafał Sieraczyński, Sebastian Bocian, Aleksandra Laprus, Aleksandra Kosmala – Czarnecka
Generalny wykonawca: E-Bud Przemysłówka
Projekt: 2013
Realizacja: 2016
Kubatura: 2090,5 m3
Powierzchnia zagospodarowania terenu: 21570 m2
Wartość inwestycji łącznie 16,9 mln PLN
Strona internetowa: http://rysyarchitekci.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Bardzo często słyszy się dziś o modernizacjach istniejących budynków, obiektów poprzemysłowych, zaby ...
Hasłem czwartej edycji konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym był Low tech - high tech. ...
Hasłem przewodnim drugiej edycji naszej konferencji Medycyna w architekturze będzie projektowanie pr ...
Bardzo często słyszy się dziś...
Od listopada 2022 roku mieszka...
Osiedle Rubra w Straszynie pod...
Bydgoski Park Przemysłowo-Tech...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz