Lśniący sklep wyścigowy - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lśniący sklep wyścigowy

 

Czas czytania: ~2 min


E3uT3jopv9ASHUcAVtdyfUX63H5BlZu8peap8IZIK2uBzkYkMu5JbwzWjGxU_ferrari-1.jpg
We włoskim mieście Serravalle Scrivia powstał sklep firmowy marki Ferrari. Może nie każdy może w nim zrobić zakupy, ale każdy może zobaczyć, jak cechy samochodu przekładają się na język architektury.
yTcag2tUSzqyPxBc7NfpPEbc2HahiUk4sW1FMXSCx2iB6PFWmIHbGNNILNng_ferrari-2.jpg
Sklep – w formie niewielkiego, wolnostojącego pawilonu zaprojektowała włoska pracownia Iosa Ghini Associati. To pierwsza tego typu realizacja – do tej pory sklepy Ferrari znajdowały się w wynajętych przestrzeniach w większych budynkach – tu po raz pierwszy na sklep zaprojektowano osobny gmach.
HJ6qIiBTC0UpAWexGh3jWfVaspo8TRoPiltyJj4kN7Ndl9nxz3Z1S9BvxIU3_ferrari-3.jpg
Budowlę wzniesiono na terenie ogromnego centrum handlowego, w którym znajdują się outlety (sklepy z wyprzedażami) najbardziej luksusowych światowych marek (we Włoszech takie centra są bardzo popularne, a na zakupy przyjeżdżają do nich klienci z całego świata). Ferrari zostało jednak z całego centrum znacząco wyróżnione – sklep stanął obok głównego gmachu, w takim miejscu, że było widać go z daleka z każdej strony, z której mogą się zbliżać klienci.
FQUb0YjuUiOVZFKRfy8Ap9JVMzw6hCy9pGXYeO0bvBYu0YPNma1KFummf3sK_ferrari-5.jpg
Budynek o powierzchni 370 m2 zaplanowano tak, by nie tylko wypełniał swoją funkcję, ale też odzwierciedlał wszystko, co się kojarzy z tą marką samochodu. Lekki, obły, szklany pawilon lśni i elegancko się wygina jak maska luksusowego auta; poza szkłem dominującym materiałem jest czerwone tworzywo – jak wiadomo, czerwień – to kolor Ferrari. Dynamiczne opływowe formy i lśniące powierzchnie pojawiają się także we wnętrzu – w formach mebli i służących ekspozycji regałów.
3Kz35zhhoqkqVwV9lF0HvbCjuOePdnUIQkJEz8XWVEw0Gk6JRyiSnXtD1XHP_ferrari-6.jpg
Mimo że skojarzenia, jakimi posłużył się architekt są dość proste i oczywiste, udało mu się osiągnąć atrakcyjną wizualnie formę. Stało się tak m.in. dzięki nowoczesnej technologii: ogromne tafle szkła, które pokrywają elewacje i przechodzą na dach pawilonu – to rozwiązanie nowe. Użyto do niego specjalnie przygotowanego szkła, które bez zbyt dużej ilości szprosów i podziałów może się wyginać na dużej powierzchni. Ta charakterystyczna szklana ściana obudowuje część stricte wystawową sklepu – tu eksponowane są np. bolidy Formuły I.
Dalej, w bardziej już tradycyjnie ukształtowanej przestrzeni, znajduje się część handlowa. Ten podział i takie rozlokowanie funkcji ma nie tylko praktyczne, ale i techniczne zastosowanie – umożliwia bowiem lepszy przepływ powietrza, a co za tym idzie bardziej ekonomiczną (i ekologiczną) wentylację całego wnętrza. Foto: Iosa Ghini Associati iosaghini.it oraz architecturenewsplus.com

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Villa Gutenberg – Olga Tokarczuk ratuje zabytek
Villa Gutenberg – Olga Tokarczuk ratuje zabytek

Villa Gutenberg – to nowa nazwa zabytkowego domu, stojącego w centrum miasta Nowa Ruda na Dolnym Ślą ...

Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie - prezentacja obiektu
Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie - prezentacja obiektu

Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie to realizacja, która powstała w celu upamiętnienia ...

Webinarium Sika: Dachy zielone – szwajcarska jakość hydroizolacji dostosowana do Twoich potrzeb
Webinarium Sika: Dachy zielone – szwajcarska jakość hydroizolacji dostosowana do Twoich potrzeb

Dachy są najbardziej narażonymi na działanie czynników warunków atmosferycznych elementami budynków ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera