Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lśniący sklep wyścigowy

 

Czas czytania: ~2 min


E3uT3jopv9ASHUcAVtdyfUX63H5BlZu8peap8IZIK2uBzkYkMu5JbwzWjGxU_ferrari-1.jpg
We włoskim mieście Serravalle Scrivia powstał sklep firmowy marki Ferrari. Może nie każdy może w nim zrobić zakupy, ale każdy może zobaczyć, jak cechy samochodu przekładają się na język architektury.
yTcag2tUSzqyPxBc7NfpPEbc2HahiUk4sW1FMXSCx2iB6PFWmIHbGNNILNng_ferrari-2.jpg
Sklep – w formie niewielkiego, wolnostojącego pawilonu zaprojektowała włoska pracownia Iosa Ghini Associati. To pierwsza tego typu realizacja – do tej pory sklepy Ferrari znajdowały się w wynajętych przestrzeniach w większych budynkach – tu po raz pierwszy na sklep zaprojektowano osobny gmach.
HJ6qIiBTC0UpAWexGh3jWfVaspo8TRoPiltyJj4kN7Ndl9nxz3Z1S9BvxIU3_ferrari-3.jpg
Budowlę wzniesiono na terenie ogromnego centrum handlowego, w którym znajdują się outlety (sklepy z wyprzedażami) najbardziej luksusowych światowych marek (we Włoszech takie centra są bardzo popularne, a na zakupy przyjeżdżają do nich klienci z całego świata). Ferrari zostało jednak z całego centrum znacząco wyróżnione – sklep stanął obok głównego gmachu, w takim miejscu, że było widać go z daleka z każdej strony, z której mogą się zbliżać klienci.
FQUb0YjuUiOVZFKRfy8Ap9JVMzw6hCy9pGXYeO0bvBYu0YPNma1KFummf3sK_ferrari-5.jpg
Budynek o powierzchni 370 m2 zaplanowano tak, by nie tylko wypełniał swoją funkcję, ale też odzwierciedlał wszystko, co się kojarzy z tą marką samochodu. Lekki, obły, szklany pawilon lśni i elegancko się wygina jak maska luksusowego auta; poza szkłem dominującym materiałem jest czerwone tworzywo – jak wiadomo, czerwień – to kolor Ferrari. Dynamiczne opływowe formy i lśniące powierzchnie pojawiają się także we wnętrzu – w formach mebli i służących ekspozycji regałów.
3Kz35zhhoqkqVwV9lF0HvbCjuOePdnUIQkJEz8XWVEw0Gk6JRyiSnXtD1XHP_ferrari-6.jpg
Mimo że skojarzenia, jakimi posłużył się architekt są dość proste i oczywiste, udało mu się osiągnąć atrakcyjną wizualnie formę. Stało się tak m.in. dzięki nowoczesnej technologii: ogromne tafle szkła, które pokrywają elewacje i przechodzą na dach pawilonu – to rozwiązanie nowe. Użyto do niego specjalnie przygotowanego szkła, które bez zbyt dużej ilości szprosów i podziałów może się wyginać na dużej powierzchni. Ta charakterystyczna szklana ściana obudowuje część stricte wystawową sklepu – tu eksponowane są np. bolidy Formuły I.
Dalej, w bardziej już tradycyjnie ukształtowanej przestrzeni, znajduje się część handlowa. Ten podział i takie rozlokowanie funkcji ma nie tylko praktyczne, ale i techniczne zastosowanie – umożliwia bowiem lepszy przepływ powietrza, a co za tym idzie bardziej ekonomiczną (i ekologiczną) wentylację całego wnętrza. Foto: Iosa Ghini Associati iosaghini.it oraz architecturenewsplus.com

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Wnętrza
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera