Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Victoria i Albert Museum – do dwóch razy sztuka

 

Czas czytania: ~2 min


8CKEZ3XXFonMb44mmOEvigBletFDOV973HZuQ9EBHQtUhczrVtQzwl0FROtl_va-rozbudowa-1.jpg
Słynne londyńskie Victoria and Albert Museum zmieni się – na jego dziedzińcu powstanie nowe wejście do muzeum oraz galeria. Konkurs na ten projekt wiązał się z poważnymi kontrowersjami.
BWto07usd87SMVIprRDlymbeVzehupgqswA7Xq3PYrLPPJF7ELoPSxjvahfB_va-rozbudowa-libeskind.jpg
Pierwszy pomysł na zagospodarowanie dziedzińca słynnego brytyjskiego muzeum narodził się już 15 lat temu. W 1997 roku zaprezentowano projekt, stworzony przez Daniela Libeskinda, na zabudowanie dziedzińca konstrukcją z chaotycznie ułożonych jedna na drugiej brył. Projekt nosił nazwę The Spiral i w zamierzeniu architekta miał być funkcjonalną przestrzenią wystawienniczą i dziełem sztuki zarazem. W 2004 roku dyrekcja V&A ogłosiła, że projekt nie zostanie zrealizowany – jednym z oficjalnych tego powodów był zbyt wysoki koszt budowy, ale nie mniej ważny był zapewne fakt, że projekt Libeskinda wywołał potężny sprzeciw i muzealników, i mieszkańców Londynu. Potężna, narzucająca się, przytłaczająca, kanciasta konstrukcja, jaką amerykański architekt „wcisnął” na dziedziniec wiktoriańskiego muzeum nie zyskała powszechnej akceptacji.
n2wJRidNOB4pQhqNuR4uSh0bih4QRE5dgTV4PQmFV2dmBKOTFipUwsFCRhcT_va-rozbudowa-2.jpg
W ubiegłym roku władze V&A ogłosiły międzynarodowy konkurs architektoniczny na nową wizję dziedzińca. Nadesłano rekordową liczbę 110 projektów z całego świata; jury za najlepszą uznało pracę brytyjskiej architektki, Amandy Levete i jej pracowni AL_A. Levete przez 20 lat była wspólniczką w pracowni Future Systema, którą założył Jan Kaplický (prywatnie jej mąż). W 2007 roku para rozstała się i każdy z architektów postanowił działać dalej na własną rękę.
ZYd4aSBJRO46G0eYkYRY4lRuNLR4SGC5wsn8EBIDu5kXvpJb4pz7OQwzaXOJ_va-rozbudowa-3.jpg
Jej wizja spełnia wszystkie wymogi konkursowe: jest dość zachowawcza formalnie (chodziło o szacunek do zabytkowej przestrzeni, o subtelność w ingerowaniu w jej XIX-wieczny charakter), funkcjonalna (łączy nowe galerie, hol, wejście z wygodną, przyjazną przestrzenią publiczną) i... dość tania (ma kosztować 35 milionów funtów, w odróżnieniu od propozycji Libeskinda, której koszt miał przekroczyć 100 milionów).
Lavete zaproponowała zbudowanie na muzealnym dziedzińcu układu platform i schodów. Podesty mają pełnić podwójną funkcję: być zadaszeniem znajdujących się poniżej nowych pomieszczeń i przestrzenią publiczną zarazem – razem z szerokimi schodami mają stać się miejscem wypoczynku, spotkań, spędzania czasu (także dla tych, którzy nie odwiedzają muzeum).
”Od dnia, gdy zostałam architektem, marzyłam o realizacji takiego projektu – łączącego w sobie funkcje kulturalne i publiczne” – powiedziała Levete w chwili ogłoszenia wyników konkursu. Jej projekt ma być zrealizowany do 2015 roku. Foto: AL_A, www.amandalevetearchitects.com

Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera