Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowa Łódź Fabryczna

 

Czas czytania: ~3 min


Dworzec Łódź Fabryczna

 

oYp2jcU1o8yQYK8FnMWgUkMfkKpLUXTLVbtius9Bw7sXaVQ3kHYmAxlaJzpt_lodz-fabryczna01.jpg

Dworzec Łódź Fabryczna ulokowany w centrum był główną stacją kolejową w mieście. Służył pasażerom od XIX wieku; latem 2013 roku został jednak zburzony. Wszystko po to by w jego miejscu mogła powstać nowa, podziemna stacja lepiej wpisująca się w kompleks nowej zabudowy nazywanej Nowym Centrum Łodzi.

VBVQM12FBwzU6vvxegQwlXCy1nYYDi7yayK05uBewfR2YnP2VLMw68S1K0qr_lodz-fabryczna02.jpg

Choć wyburzenie XIX-wiecznego dworca wywołało wiele kontrowersji, władze Łodzi tę decyzję motywowały nie tylko względami estetycznymi. Nowa stacja będzie wygodniejsza, ale i znacznie większa, będzie mogła obsłużyć nawet 200 tysięcy pasażerów dziennie. Dzięki ukryciu peronów pod ziemią okolice dworca będą też wyglądały lepiej – dadzą szansę rozwinięciu się tu nowego centrum miasta. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca zaczyna właśnie działać rewitalizowany kompleks elektrociepłowni z centrum kulturalnym oraz muzeum techniki.

FDWOAgVgcffqUINGA5H2frE5AsryEYZwZ2JC3EaGuBmOhPY3VJZ0MoVEI5wc_lodz-fabryczna03.jpg

Nowy łódzki dworzec sięgnie ponad szesnastu metrów w głąb ziemi. „Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj również pasażerowie będą mogli przesiąść się do autobusów, ponieważ przewidywany jest tu również wielostanowiskowy przystanek autobusowy. Również tutaj znajdzie się parking dla samochodów i rowerów” – można przeczytać w opisie inwestycji. Jeszcze niżej, na głębokości 16,5 metrów znajdzie się właściwa stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami.

Na poziomie ulicy znajdą się cztery wejścia do budynku oraz pasaż handlowo-usługowy. Atrakcją obiektu ma być odtworzona w jego bryle elewacja dawnego, XIX-wiecznego budynku dworca. Jako że prawie wszystkie części dworca zostaną ukryte pod ziemią, na jej powierzchni widoczny będzie lekki, półprzejrzysty dach pasażu.

rQjwlyCKf7NivigIlhYAWX1NtYupvZ8Tbh9eN6iBv98qxijoew5KEAFQ6NuX_lodz-fabryczna04.jpg

Dworzec jest wspólną inwestycją spółek kolejowych oraz władz miasta Łodzi. Przedsięwzięcie realizuje Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor, które jest odpowiedzialne i za projekt i za realizację inwestycji. Nie ogranicza się ona tylko do samej stacji PKP – nowy dworzec Łódź Fabryczna będzie węzłem komunikacyjnym, łączącym kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

JrUgw32MjA2GOZuBzcrXCcZRJgDH3Uw9ZYMapni13X9zTFz852EiuaGAlY5h_lodz-fabryczna05.jpg

Inwestorzy wyliczają: „Budowa nowego multimodalnego Dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby będzie wykorzystanych ok. 750 tys. m3 betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie. W ramach całej inwestycji trzeba wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi - 1,5 mln m3 w obszarze budowy stacji i ok. 500 tys. m3 w obszarze budowy tunelu. 531 sekcji ścian szczelinowych jest na placu budowy. Długość jednej sekcji wynosi od 2,8 m do 7 m. Do jednej sekcji wchodzi średnio 200 m³ mieszanki betonowej tzw. "beton kontraktorowy".”

DJzEYop9KxaYouFemS1HxygVGUPvzs3RV7FCDBcmyAxyrIWXNu9GbxORfw5T_lodz-fabryczna06.jpg

Oddanie nowej stacji do użytku planowane jest na wrzesień 2015 roku.

Dworzec Łódź Fabryczna
Lokalizacja: Łódź, Sałacińskiego 1
Inwestor: Miasto Łódź, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A.
Projektanci: konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Wykonawca: konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Realizacja: 2011-2014
Powierzchnia użytkowa: 44000 m2
Powierzchnia handlowo-usługowa: 4000 m2
Koszt inwestycji: 1,75 mld zł
Źródło ilustracji: nlf-b2.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera