Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Terminal jak nowy

 

Czas czytania: ~2 min


Od maja 2015 roku pasażerowie warszawskiego lotniska na Okęciu mogą korzystać ze zmodernizowanego i unowocześnionego Terminala 1. Powstały w latach 90. gmach został poddany gruntownej przemianie i dziś jest nowoczesnym i funkcjonalnym obiektem. Za moderni

 

qxFCBijEh5Bf6yazcItb4DaWGwY6FLdUUlMUpFQx5jyNuN511uxtrLKC2p4a_terminal1-okecie01.jpg

Terminal 1 na warszawskim lotniku im. Fryderyka Chopina na Okęciu oddano do użytku w 1992 roku. Przez lata jego znakiem rozpoznawczym był ogromny, łamany dach o charakterystycznym, buraczkowym kolorze. Nietrudno się domyślić, że już wiele lat temu budynek przestał spełniać normy, stawiane współcześnie tego typu obiektom. Terminal 1 wymagał modernizacji.

Ey3V41uvpYfwq9rybYd3v51GekrQwyczI0XEwjGrZVzjYa7oYXHguQQjPw7U_terminal1-okecie02.jpg

Terminali lotniczych powstało w ostatnich latach w Polsce dziesiątki. Niektóre – jak twierdzą specjaliści – nie są potrzebne, powstały w zbyt małych miastach, nie dadzą rady się utrzymać. Inne zyskują na popularności są rozbudowywane. W 2008 roku powstał Terminal 2 na Okęciu; znane także z udanej architektury jest lotnisko w Jasionce pod Rzeszowem. Przy okazji EURO 2012 wybudowano terminal na lotnisku we Wrocławiu; swój port lotniczy ma Lublin.

2TrFdvAQShfspxW4CItuREAyQ9FLUKvgeGAqJ9uLq0xGBPdkG0pyuUfvTLds_terminal1-okecie03.jpg

Terminal 1 na warszawskim Okęciu przeszedł modernizację według projektu pracowni  Estudio Lamela. Zmienił się jego wygląd, ale o wiele bardziej nowoczesne stało się też wyposażenie oraz rozplanowanie przestrzeni. Terminal skomunikowano ze stacją kolejową, łączącą lotnisko z centrum miasta; znacznie bardziej nowoczesny (szybszy i mniej zawodny) jest teraz system odbioru bagażu – sortownia oraz system transportu walizek jest najnowocześniejszym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Terminal wyposażony jest też w więcej punktów handlowych i usługowych, wzrosła liczba stanowisk do odprawy pasażerów. Dobrą wiadomością dla fanów lotnictwa jest też zapewne fakt, że dzięki modernizacji terminalu powrócił na Okęcie taras widokowy, z którego można podziwiać odlatujące samoloty. Do holu głównego terminalu wrócił też  charakterystyczny element wyposażenia starej hali - podwieszony pod sufitem szybowiec Foka.

IxRzmSMUqqTmFEoQdkKUlsfw61jFGdlhv9lyLVNyga9sXD7LC4d2McdVILQ5_terminal1-okecie04.jpg

Terminal 1 na lotnisku Okęcie zmienił swój wygląd zewnętrzny: nie pozostał ślad po łamanym dachu, teraz hala jest stalowo-szklana, jasna i czysta, a dach pokryły panele słoneczne, produkujące energię.

vve9OheqaEoyDNsprrctNpRFCDsQmolVsZ0O2rCXRr5tF4BHkwDtnqd7JwTa_terminal1-okecie05.jpg

Modernizacja Terminalu 1 lotniska im. Chopina w Warszawie

Inwestor: Port lotniczy Warszawa-Okęcie

Projektanci: Estudio Lamela

Wykonawca: Hochtief Polska

Projekt oryginalny: 1990

Realizacja: 1992

Realizacja modernizacji: 2015

Powierzchnia użytkowa: 94 082 m2

Powierzchnia zabudowy: 38 292 m2

Koszt inwestycji: 322 mln zł

Źródło ilustracji: www.lamela.com


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera