Lotnisko na biało
Data dodania: 08.02.2013 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 08.02.2013 Czas czytania: ~ 2 min
„Czysta forma”, „klarowna bryła”, „czytelny kształt”, „lakoniczny, lekki” – takie opinie publikują internauci w odniesieniu do gmachu terminalu pasażerskiego na nowym lotnisku w Lublinie. Oddane do użytku w grudniu 2012 roku było bardzo wyczekiwaną inwestycją: w regionie nie ma podobnych obiektów, lubelskie lotnisko to szansa na rozwój dla Podlasia.
Warszawska pracownia Are Grzegorza Stiasnego i Jakuba Wacławka stworzyli gmach, którego sylwetka może kojarzyć się z awiacją. Lekka bryła, białe elewacje i opływowe kształty – te motywy najkrócej opisują gmach terminalu. Białe ściany płynnie „owijają się” wokół szklanej fasady – i to czystość i porządek tej konstrukcji są jedyną jej „dekoracją”. Budynek terminalu jest prosty i czytelny dla każdego, wnętrza – to wręcz minimalistyczne, lekko może industrialne otwarte przestrzenie, w których pasażerowie mają się łatwo poruszać. Nie ma tu zbędnych elementów, dekoracji ani estetycznych udziwnień (nie było na nie ani zapotrzebowania ani funduszy). I to się sprawdziło – budynek zwyciężył w co najmniej kilku plebiscytach na najładniejszy obiekt roku, regionu, a nawet dwunastolecia.
Terminal ma 11 tys. m2 i trzy skrzydła, zbiegające się w centralnej części. Osobno znalazła się tu hala odlotów, osobno przylotów, po środku scala wszystko hala główna. Jak można przeczytać w oficjalnym opisie obiektu, centrum założenia stanowi hala odlotów z centralnie umieszczoną strefą odprawy bagażowo-biletowej. Ponadto: „W skrzydle zachodnim ulokowana ma być strefa przylotów, a we wschodnim – odlotów. Skrzydło południowe zajmuje stacja kolejowa i pomieszczenia dla administracji lotniska oraz służby celnej i granicznej. Strefa odlotów ma mieć charakter przestrzeni otwartej. Znajdować się tu także będzie strefa kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej oraz strefa komercyjno-cateringowa w formie pasażu handlowego”.
Pewną ciekawostką jest to, że to bezpośrednio pod jej drzwi dojeżdża łączący lotnisko z miastem tramwaj (podobno podróż nim trwa zaledwie kwadrans).
W 2013 roku lubelskie lotnisko ma obsłużyć 80 tysięcy pasażerów, docelowo, kilka lat później, ma być ich nawet milion.
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin
Lokalizacja: Świdnik
Inwestor: Port Lotniczy Lublin
Projektanci: Are: Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek, współpraca: arch. Adam Kluczek
Wykonawca: Budimex
Powierzchnia zabudowy: 1500000m2
Powierzchnia użytkowa: 11465 m2
Projekt: 2008 – 2012
Realizacja: 2012
Ilustracje: airport.lublin.pl, Wikipedia.org, lotniskowswidniku.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt "Dom w Katowicach I" autorstwa pracowni DD Architekci to przykład połączenia minimalistyczne ...
Zakończyła się budowa deweloperskiego budynku mieszkalnego na rogu ulic Zachodniej i Więckowskiego w ...
Społeczeństwo polskie należy do grupy najszybciej starzejących się społeczeństw europejskich, zajmu ...
Projekt "Dom w Katowicach I" a...
Zakończyła się budowa dewelope...
Żorro – to budynek mieszkalny,...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz