Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kultura w schronie

 

Czas czytania: ~5 min


8BWYLTTQ2HRi5zLCR0e5kzUSWEmK7EyubzlDN5usoXg1b3XjK8FFToDCKAxN_i-nagroda-ch-architekci1.jpg

Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia

Schron przeciwlotniczy – to jedyny istniejący obiekt na terenie, na którym budowane jest osiedle Nowe Żerniki. Już choćby z tego powodu planowane w tym miejscu Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej jest obiektem wyjątkowym. Piotr Fokczyński, główny architekt Wrocławia i jeden z sędziów w konkursie podkreśla, że siedziba Centrum Kultury traktowana jest jak okręt flagowy całego założenia.

Projektowi osiedla Nowe Żerniki towarzyszy idea, by nie była to kolejna deweloperska inwestycja, wyzyskująca w maksymalnym stopniu teren nie oferująca mieszkańcom nic poza mieszkaniem. Twórcy osiedla odwołują się do społecznych idei osiedli sprzed wojny, chcą stworzyć tu miejsce przyjazne i budujące relacje, nic więc dziwnego, że właśnie Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej traktowane jest tu priorytetowo.

drlFkfgae8cAQO1NvSRYIw1lWkhX73nDVAWTtpuOgVaRonKt12yJMz6CrRzt_i-nagroda-ch-architekci2.jpg

Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia

Zadanie konkursowe nie było łatwe: należało opracować projekt adaptacji budynku schronu na potrzeby Centrum Kultury, zaplanować najbliższe otoczenie obiektu, a wszystko to wpisać w ideę przewodnią osiedla oraz stylistycznie dopasować do ogólnego wyrazu okolicy (która wszak dopiero jest zabudowywana). Bunkier powstał w 1942 roku wg projektu Richarda Konwiarza, ma ponad 22 metry długości, prawie 17 metrów szerokości i 8 wysokości. Ściany zewnętrzne są grube na 2 metry.

Do pierwszego etapu konkursu swój akces zgłosiło ponad 100 pracowni, ostatecznie prace konkursowe złożyło 47 biur; jury do drugiego etapu zakwalifikowało osiem. I to z grona złożonych przez te osiem zespołów projektów wybrano laureatów.

xyWW667rIbc8nZrpqS9DOKe2GEurJOh2sJK3pa2KUmA5ZXMpEvYpAlWBvSDn_i-nagroda-ch-architekci4.jpg

Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia

I nagrodę w konkursie otrzymała propozycja, zgłoszona przez Wojciecha Chrzanowskiego i jego pracownię CH+ Architekci z Wrocławia. W uzasadnieniu werdyktu członkowie jury podkreślili dojrzałość pracy i jej skromność: fakt, że nie epatuje niepotrzebnymi środkami wyrazu, doskonale podkreślając relacje pomiędzy starymi nowymi elementami budowli. Określono to wręcz tak: „Potencjał tego obiektu jest odwrotnie proporcjonalny do ilości używanych środków wyrazu”.

Jury doceniło zwłaszcza „dyspozycje przestrzenne i sposób powiązania różnych bloków funkcjonalnych, dające bogaty potencjał różnych zdarzeń i interakcji. A przy tym czyni obiekt w obiorze użytkowników dostępnym, egalitarnym i demokratycznym. Dokładnie takim jak kultura, którą ma upowszechniać i rozwijać w swych wnętrzach. Dodatkowo podkreśla tę cechę pełna dostępność dla wszystkich grup wiekowych i osób zazwyczaj wykluczonych z czynnego udziału w kulturze. Konsekwentne przeprowadzenie programu na niemal jednym poziomie prowokuje wręcz do ciągłej wymiany i fluktuacji myśli i idei, co może tylko pozytywnie wpłynąć na poziom i jakość zdarzeń kulturalnych”. Architektowi udało się przełamać zwartą, surową, zamkniętą bryłę schronu i stworzyć obiekt zachęcający do wejścia, zapraszający, przyjazny.

cVGt9e1CthzXxvcJ9MtG5ML6GpBScS5WN2sn1B22tgIfGXTXloeuYzPwS3iT_ii-nagroda-pag-pracowniaglowacki-1.jpg

Fot. II nagroda: PAG Pracownia Architektury Głowacki z Wrocławia

II nagroda także przypadła zespołowi z Wrocławia – otrzymała ją pracownia PAG Pracownia Architektury Głowacki. Architekci nadbudowali schron, a wokół budynku utworzyli zespół zabudowy oraz przestrzeń publiczną, ukształtowaną tak, aby podkreślać przebieg osi widokowych, jak można przeczytać w uzasadnieniu: „Jury było oczarowane, jakością architektury i siłą komunikatu przestrzennego. Jednocześnie doceniono trafność większości decyzji przestrzennych (na czele ze zlokalizowaniem sali widowiskowej na parterze schronu). Bardzo zgrabnie i z dużym wyczuciem wprowadzono dodatkową bryłę wkomponowaną w teren, obsługującą funkcjonalnie całość założenia. Decyzja ta pozwala na znaczne zredukowanie uciążliwości związanych z dostępem do funkcji, cały czas pozostawiając silne atuty rażenia prostym i czytelnym wyrazem przestrzennym. Bardzo wysoko oceniono decyzje powiązania kompozycyjnego terenów zewnętrznych obiektu z projektowanymi osiami urbanistycznymi. Szczególna uwagę zwracał wielofunkcyjny pomost przerzucony nad efektownym rozlewiskiem wodnym, wprowadzający oś ‘bazarkową’ w samo epicentrum przyszłych zdarzeń kulturalnych”.

A98aI84qKm5mMMu5Q0jxrqDzS4L21JoU9yVGKzOMhoMSzFosVADWtgnKCCzK_wyroznienie-r-132-architekci-1.jpg

Fot. Wyróżnianie: R 132 Architekci

7xNWWTE9saisuD4ZHKFiy3VosHesRKFvPVuFiiaoATznqwRhFRx3PtwvEMOL_wyroznienie-r-132-architekci-2.jpg

Fot. Wyróżnianie: R 132 Architekci

W konkursie przyznano też trzy wyróżnienia równorzędne – wszystkie przypadły w udziale zespołom z Warszawy.
Jedno z nich otrzymała pracownia R 132 Architekci Dżafar Bajraszewski Piotr Steckiewicz. Jak opisało ją jury konkursu: „Praca bardzo odważna i wyrazista formalnie. Także bardzo innowacyjna w zakresie dyspozycji funkcjonalnych. Zdaniem Jury, bardzo dobrze wpisuje się w filozofię prowadzenia tego typu ośrodka kultury lokalnej. Bardzo dobrze ustawiona kompozycja architektoniczna z dominującą rolą istniejącego schronu i sekwencją poszczególnych funkcji rozsypanych na zasadzie ‘randomplay’.”

6sgecM1kGfRjDJyc0zCd9UX5JpycKszy22Zgj0YbfPWBALMOXDbN1pW6Xxvj_wyroznienie-wxca-group-1.jpg

Fot. Wyróżnianie: WXCA

fZsBlOnH0Rf8p0J8rkjy8itmBXWVOi1wPPhSOV1ZM6Zq8pW0bh5g1kVynZdC_wyroznienie-wxca-group-3.jpg

Fot. Wyróżnianie: WXCA

Drugie wyróżnienie przypadło w udziale pracowni WXCA. Ich pracę można opisać jako zespół luźno rozmieszczonych bloków funkcjonalnych na wspólnej szynie urbanistyczno-architektonicznej. Jury podkreśliło: „Należy podziwiać niesamowitą konsekwencję w realizacji tego zamysłu oraz jakość jej przedstawienia za pomocą środków graficznych”.

MBp2C9JHEaz1wFe7wQ1OgL7ik9nZeUMXIvxLWTitALbjHAKg71SrzUdyaymP_wyroznienie-81wawpl1.jpg

Fot. Wyróżnianie: 81.WAW.PL

mICNYGEME8DJR9g4sxSxxNqvpW2VZdQpEAvzQrcx9zRuPv21fIaSoRNDTgoc_wyroznienie-81wawpl4.jpg

Fot. Wyróżnianie: 81.WAW.PL

Dostrzeżona została także propozycja biura 81.WAW.PL. to projekt, który „poprzez duży dziedziniec rozpięty pomiędzy dwoma blokami funkcjonalnymi daje zamawiającemu spory potencjał w organizacji wszelkiego rodzaju wydarzeń plenerowych, także luźno związanych z aktywnościami prowadzonymi w salach”.

Fot. MALWA PROJEKT

Fot. Tomasz Lichota Architekt GAP – Gabinet Projektowy

Fot. VROA ARCHITEKCI

Poza pięcioma nagrodzonymi w II etapie konkursu znalazły się też prace pracowni: VROA ARCHITEKCI; Tomasz Lichota Architekt GAP – Gabinet Projektowy; LUWE ARCHITEKCI Łukasz Węcławski oraz MALWA PROJEKT arch. Joanna Wachowicz.

Źródło: nowezerniki.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera