Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Od miedzi do sztuki

 

Czas czytania: ~3 min


wTHWWScTETrLYhHr6Lhuw4EZp7AEZOEC3YBmsIQamsjzaGg3B4bg0uG0v6U2_inujima.jpg
Pozostałości dawnych fabryk są dziedzictwem, jakie pozostało nam po intensywnym rozwoju przemysłu w XIX i XX w. W niektórych miastach są one adaptowane dla nowych potrzeb, w innych – bez przeszkód popadają w ruinę. W kraju takim jak Japonia, w którym życie zdominowane jest przez postęp technologiczny i szalone tempo życia, mało kto zwraca uwagę na relikty poprzedniej epoki. Napędzane przez twarde prawa ekonomii życie pędzi do przodu bez oglądania się wstecz. Wyrastają coraz to nowe wieżowce i to one, a nie kominy fabryk, są teraz symbolem rozwoju gospodarczego. Ale nawet w rozpędzonej Japonii czasem ktoś się zatrzyma i rozejrzy dookoła. Takim człowiekiem jest Soichiro Fukutake, mecenas sztuki, który zgromadziwszy spore środki finansowe, postanowił przeciwstawić się tym destrukcyjnym działaniom. Jego pierwszym projektem było przekształcenie Naoshimy w centrum sztuki i architektury – Benesse Art Site Naoshima, a teraz realizuje podobny projekt na innej wyspie – Inujimie. Urzekły go tam wysokie wieże kominów i ruiny działającej tu niegdyś rafinerii miedzi. Chcąc ocalić te budynki od całkowitego zniszczenia, Fukutake kupił ziemię, na której znajduje się fabryka z zamiarem utworzenia tu muzeum. Chciał, by nowa architektura w minimalny sposób ingerowała w zastane środowisko. Zaprojektowanie nowego obiektu Fukutake powierzył architektowi Hiroshiemu Sambuichi, a stworzenie trwałych instalacji, które są prezentowane w muzeum – konceptualnemu artyście Yukinori Yanagi. Efektem tej współpracy jest pierwsza faza realizacji Inujima Art Project, nazwana „Seirensho” albo rafinerią. By nie konkurować z pozostałościami dawnej architektury, Sambuichi zdecydował się ulokować budynek muzeum między dwoma najwyższymi kominami i fragmentami ceglanych ścian, rozchodzących się w kierunku morza. Stare kominy stały się sercem nowego budynku o rzucie litery T, który jest częściowo zagłębiony w ziemi. Ich smukłe sylwetki to pierwsze, co widzą odwiedzający wyspę. Kiedy znajdą się na lądzie, gładka stalowa ściana prowadzi ich do prostego wejścia, umieszczonego w zagłębionej elewcji z granitu. Za nią znajduje się foyer, z którego goście są kierowani do Galerii Ziemi – długiego na 80 m, pokrytego stalą, ciemnego korytarza. Jedynym źródłem światła jest tam świetlik i dziewięć luster, odbijających światło, które wpada przez niego do wnętrza. Dla kontrastu, kolejna sala - Hala Energii jest zalana delikatnym, rozproszonym światłem, które wpada przez szklany dach, przylegający do podstawy komina. W niej zaś znajduje się Hala Kominowa, która, ze względu na potencjalne zagrożenie runięciem starej konstrukcji, została oddzielona od części muzeum, w której przebywają ludzie. Półprzepuszczalna strefa buforowa – ściana okien i dwie małe galerie – utrzymują wizualny związek i kontrolują przepływ powietrza między dwiema halami. Pomimo wieku, ceglane konstrukcje są wciąż w wystarczająco dobrym stanie, by wykorzystać ciąg kominowy do naturalnej wentylacji i klimatyzacji pomieszczeń – chłodne powietrze zasysane jest przez otwór u ich podnóża i „wyrzucane” na szczycie. Ogrzewanie natomiast będzie zapewniała energia słoneczna. W ten prosty i ekologiczny sposób Sambuichi stworzył możliwość naturalnej regulacji temperatury we wnętrzach i różnicowania jej w różnych pomieszczeniach, budynek pozostaje w harmonii z naturalnym cyklem ziemi, tak, jak oczekiwał tego Fukutake. Dotychczasowe działania na Inujimie to jednak dopiero początek projektu. Jego kolejnym etapem będzie renowacja i adaptacja dawnej elektrowni i kilku starych domów na wyspie na instalację artystyczną.
1aACU27vep2Lu43Msva2PFuXkIXynZWqRyqTaByLq6T0VuH1kQk4wL2JlFM3_inujima3.jpg
9dRLc6mpo6LcyUcp0aEjnUfc2iFHCM1XY2jfI2ECDjtQ7gda8DLRz5DJFqMY_inujima4.jpg
kGUpTxKPWcPFAPpWAs5qHK4IPypWZQIx2bmpvVyM9YRHszjcCUsIUsg7X4d2_inujima5.jpg
6vOIY52r5mYjWCQQPLTLTzUw8Bo9USi0JUTpFIbTnrI6li7xXrfGEoy6eZtc_inujima6.jpg
w8kOfN08QJEyI5ZwYAGjWpaaH7K2Q1QP50kjgXRbaF1X32nbCjdhJ35tBMyw_inujima7.jpg
xMazFxpZwJbVBjCqP9GUXZZCTCmTyhSBckSmnqCT9VOOfFXmuTfowN9VsutD_inujima8.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera