Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jego Wysokość Rotterdam

 

Czas czytania: ~2 min


wJ4Urm77HyFDVmxTqW6IdBURlCIYuwOKH0xSHtF4Gkvo4vCOLEjlJeOwfV8H_rotterdam.jpg
Podczas II wojny światowej Rotterdam został zrównany z ziemią. W efekcie, w drugiej połowie XX wieku miasto było praktycznie budowane od podstaw. Paradoksalnie, stało się to dla niego szansą, którą skrupulatnie wykorzystały jego władze. „Nowy” Rotterdam miał się stać najwyższym i najbardziej nowoczesnym miastem w Holandii. Architektoniczna sława Rotterdamu nie do końca jednak przekonuje architektów z miejscowego biura Monolab. Jego szef, Jan Willem Kuilenburg, uznał, że władze trochę „na wyrost” chlubią się dobrą, wysoką architekturą. Według niego, powinny one zdecydowanie zmienić swoje koncepcje urbanistycznego rozwoju miasta i powiększyć planowaną strefę wysokiej zabudowy, rozciągając ją na południe. Monolab przedstawił nawet swój projekt pierwszej w mieście superwysokiej wieży – mierzącej 450 metrów City Tower.
ldV4E8cQiFlinr6dDW26JMz8eZK3wOVm7pzS28LGECqX1wSXgHmwqb8nMIh3_rotterdam2.jpg
Wskazując na potrzebę odważniejszego podejścia do wysokiej zabudowy, Kuilenburg podkreśla zachowawczą i defensywną postawę miejskich decydentów. „Rotterdam za bardzo się waha, jest zbyt defensywny, jakby był nie liczącym się miastem. Po moście Erasmusa potrzebujemy prawdziwego wieżowca o europejskiej skali, z którego moglibyśmy być dumni. Wszystkie realizowane teraz w mieście drapacze chmur są przeciętnej jakości i bardzo prymitywne. Obecny kryzys ekonomiczny jest właściwym momentem, żeby dobrze zainwestować to, co zaoszczędziliśmy w czasie prosperity.” Projekt Monolab przewiduje realizację strzelistej, 450-metrowej, wielofunkcyjnej wieży, przypominającej fragment potężnej, przemysłowej instalacji z rur i kontenerów. Konstrukcja ta na całej wysokości połączona jest z ekranem utworzonym z kolektorów słonecznych. Forma budynku nawiązuje do charakteru miejsca, w którym ma on powstać – największego w Europie portu morskiego Mass. Kuilenburg przekonuje, że położony w jego sąsiedztwie teren powinien się przekształcić w nowe skupisko wysokościowców – zlokalizowanie tam centrum biurowo-mieszkaniowo-handlowego pomoże zintegrować port z resztą miasta. Wieżowiec wyrastałby wprost z portowego basenu, a z lądem łączyłaby go stalowa kładka-bulwar dla pieszych. Na nabrzeżu zaś znalazłby się podziemny parking na około 1000 samochodów. Autorzy projektu wierzą, że takie rozwiązanie zyska poparcie władz miejskich, które dążą do zamknięcia centrum Rotterdamu dla ruchu kołowego poprzez stworzenie kolejnej, szóstej już, strefy „park & ride” w bliskim sąsiedztwie stacji metra.
1NmlWYYokiIxztrcu9ig8QQr8pVrr2fBh9nAJhfDb4aphlMCV46QoZ9Vc5c1_rotterdam3.jpg
Kuilenburg przewiduje pozytywną reakcję mieszkańców miasta na propozycję Monolab. Według niego, są to większości ludzie otwarci na zmiany i do nich przyzwyczajeni. W końcu Rotterdam zawsze był sceną eksperymentów. Zniszczony w czasie drugiej wojny światowej, pełen jest nowych, odważnych budynków. Monolab prowadzi teraz rozmowy z deweloperami i szuka inwestora dla swojego projektu.
Lqu5qMhY7ZathCko6vsGLS43QYrEJWQIFH0NVMNzHcU8mL89pDI6WsRhihqZ_rotterdam4.jpg
wGa739FJuWlWUPzFYNIiZRVgG4oJEl26pjMwptOZNbdLOvV5B1DQGE2OryJJ_rotterdam5.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera