Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


W eterze

 

Czas czytania: ~3 min


G2r3URB5SnbjxpB3QjzIE0q4yenFYCk8f9M9f1SmXgNcYV20P5avM7YpRfE0_kait-2.jpg
Czasem powstają budynki, które wydają się nie mieć granic i nie podlegać typowym dla architektury ograniczeniom. Tak właśnie jest w przypadku obiektu warsztatów Kanagawa Institute of Technology (KAIT) w Atsugi na przedmieściach Tokio, zaprojektowanego przez młodego japońskiego architekta Junya Ishigamiego. Architektoniczna materia została w nim ograniczona do minimum – zewnętrzne ściany zrobione są z cienkiego szkła, a wnętrze dzielą jedynie skupiska smukłych, białych kolumn. Budynek jest tak eteryczny, że wydaje się jakby w ogóle go nie było. Wnętrze budynku, zalane delikatnym, naturalnym światłem, które wpada zarówno przez szklane ściany, jak i pasma szkła w dachu, bardziej przypomina niezwykły, biały las niż uczelnianą salę ćwiczeń. Budynek warsztatów KAIT był debiutem 34-letniego architekta, który własną działalność rozpoczął w 2004 r., po kilkuletniej pracy w biurze SANAA. Budynek o powierzchni blisko 2 tysięcy metrów kwadratowych stanowi centralny punkt uniwersyteckiego kampusu o powierzchni 32 akrów. Tworzą go 40-letnie budynki, które są teraz stopniowo zastępowane przez współczesne. Zaprojektowany przez Ishigamiego obiekt jest najważniejszym punktem tej metamorfozy. Otwarte, jednoprzestrzenne wnętrze budynku przypomina nieco halę produkcyjną. Za pomocą kolumn wydzielono w nim 14 odrębnych stref – między innymi miejsce pracy dla grafików komputerowych, sektory warsztatów garncarskich, stolarskich, metalurgicznych, cztery stanowiska wielofunkcyjne, a także mały sklep i wnęki biurowe dla opiekunów. Ishigami zrezygnował z wszelkich podziałów organizacyjnych, takich jak siatka strukturalna, ciągi komunikacyjne czy ściany (najbliższe toalety są sąsiednim budynku). Zamiast przegród użył 305 kolumn o podstawie prostokąta i wysokości 5 metrów, mebli z drewna lub stali i roślin doniczkowych, za pomocą których wydzielił moduły przestrzenne o powierzchni 1,5 metra kwadratowego. Podział ten jest odpowiedzią na wymagania klienta, który oczekiwał budynku mieszczącego wiele małych sal, a nie jedną, otwartą przestrzeń. Nieregularne rozmieszczone w przestrzeni kolumny o zróżnicowanej szerokości i grubości są zasadniczym elementem organizacji wnętrza. Pokryte białą farbą przypominają cienkie płatki stali, a ich wygląd zmienia się w zależności od punktu widzenia. Chcąc zatrzeć granice między wnętrzem a zewnętrzem budynku, Ishigami zrezygnował z wszelkich otworów w szklanych ścianach, z wyjątkiem drzwi i kilku małych otworów wentylacyjnych, zapewniających dostęp świeżego powietrza i wspomaganych przez wywietrzniki umieszczone w dachu. Podobnie jak w tradycyjnej architekturze japońskiej, otoczenie budynku tworzy tło dla jego wnętrza, a architektura pełna jest odniesień do natury. Kolumny są jak abstrakcyjne drzewa, a rośliny – wszystkie precyzyjnie dobrane przez architekta – pełnią praktyczną rolę przegród, a nie tylko dekoracji. Ponadto, budynek warsztatów KAIT stawia Ishigamiego w szeregu japońskich architektów dążących do redukcji budynku do niezbędnego minimum. Ishigami: „Chciałem stworzyć przestrzeń z bardzo niejednoznacznymi granicami, które płynnie przechodzą między wewnętrzną przestrzenią a otoczeniem, a nie przestrzeń uniwersalną. Dzięki temu mógł się w nim pojawić nowy rodzaj elastyczności, która raczej zaciera rzeczywistość niż ją kształtuje.” W zaprojektowanym przez Ishigamiego budynku warsztatów KAIT studenci ze wszystkich kierunków projektowania i inżynierii współpracują z sobą, a także z lokalną społecznością, żeby tworzyć niezwykle różnorodne przedmioty użytkowe – od mebli po roboty. Budynek został ukończony w 2008 r. Fot: Iwan Baan
bHFyLzaV4rlYI4KDQQjgLCjRrQxRRju2LCjhR1L2hlbxrqxIgVVyFG1CJDwQ_kait-3.jpg
96uotv5eFqNkLultrzxtB3ggum3Ol9OZogwDwkGfbqBeSluEsTmowpPkvKIY_kait-4.jpg
fPxMydEMbZ1DIj8v3G9a2cbDDSWxB5Pop2wzWMzPW6R7z3wHqrozrERVHdpD_kait-5.jpg
bwiQ6pJIn3schblCXhphaM0j63aCAUPtpD06xaSFXsksvLV6WZDkNzMEB8kG_kait-6.jpg
Df8UVmLdH3wdTwkXJWSdMN3FApvHx4oDi8MPbvI6aWzWkuE3nQREwfWdvNJ4_kait-7.jpg
ZLwJZO25U0rJhMDldtgDmC9vUvTSvCj4Ygc4OFa6UUZDv5IKYTRXKnEkRq0y_kait-8.jpg
n45CqKqTfJmuvDj3IBwVnzS6NPgKgLfEJRM8qjHSMKDuPRumfRZFH8dcjAMt_kait-9.jpg
trSUuGBXsQzxIficB7ies61123jWpwuyXQGpFUr1l4csSjDHHfCJPt0wovLF_kait-10.JPG

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera