Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Tunel z kratownic

 

Czas czytania: ~2 min


4eNm7ahn7drtHDwpHXGd80Qfj4n0zdhJ3m2I6jd28AOs25bsbaMCC17SrVcE_tschumi-most.jpg
Bernard Tschumi, znany we Francji przede wszystkim jako autor 35 czerwonych form przestrzennych – tzw. folly – w paryskim Parc de la Villette, ukończył kolejny „czerwony” projekt. Tym razem jest to pieszy most w La Roche-sur-Yone u wybrzeży Atlantyku. Otwartą 6 lutego 2010 r. przeprawę Tschumi zaprojektował wspólnie z francuskim studiem Hugh Dutton Associés. Wykonana z kratownicy, cylindryczna struktura rozpięta nad nową linią kolei TGV łączy historyczne, ufundowane przez Napoleona centrum La Roche-sur-Yone z nową dzielnicą miasta, stanowiąc ważny łącznik w jego tkance urbanistycznej. Przedłużenie linii TGV do La Roche-sur-Yone i pobliskich miast nad brzegiem Atlantyku stało się ważnym krokiem ku unowocześnieniu francuskich kolei, ale także impulsem dla procesu transformacji tych miejscowości. Czerwona tuba Tschumiego i Duttona ma więc być nie tylko utylitarnym elementem systemu komunikacyjnego, ale też stworzyć oryginalny i współczesny symbol miasta ulokowanego w pobliżu nadmorskich kurortów. Dlatego właśnie zamiarem projektantów było zintegrowanie oryginalnej konstrukcji z ideą architektoniczną, dla której bazę stanowiła analiza skali urbanistycznej i tożsamości miejsca. Projektanci podkreślają, że architektura nie istnieje bez ruchu, a mosty są tego zjawiska kwintesencją. Nie powinny więc być statycznymi obiektami, ale strukturami dynamicznymi. W przypadku przeprawy w La Roche-sur-Yone projektanci chcieli tę dynamikę wyrazić zarówno na płaszczyźnie konstrukcji, jak i zastosowanych materiałów. Nawet czerwonopomarańczowy kolor został wybrany, by podkreślić znaczenie mostu jako ważnego elementu systemu komunikacji pieszej w mieście. Nowy obiekt zastąpił dawną przeprawę – typowy most kolejowy, jakich wiele można znaleźć we francuskich miastach. Inspirowaną dziełem Eifella konstrukcję tworzyły główne belki otoczone kratownicą o małych otworach. Most zaprojektowany przez Tschumiego i Duttona wykorzystuje ten sam schemat formalny, ale siatkę wygina w cylindryczną strukturę, tworząc formę tunelu. Ma on 67 metrów długości i jest podzielony na dwa przęsła o rozpiętości 35 i 32 metrów. Wewnątrz tuby umieszczono ekrany z poliwęglanu, które chronią przechodniów przed wiatrem. Most jest hołdem dla Roberta le Ricolais – wielkiego myśliciela popularyzującego innowacyjne rozwiązania w architekturze i inżynierii, który urodził się w La Roche-sur-Yon, a swoje życie zawodowe związał z Uniwersytetem w Pensylwanii. Ricolais znany jest ze swoich badań nad strukturami przestrzennymi oraz studiów nad nowymi koncepcjami konstrukcyjnymi, takimi jak nieskończona rozpiętość. Jego zainteresowania, obok architektury i inżynierii, obejmowały także malarstwo i poezję. W skład międzynarodowego zespołu projektowego kierowanego przez Bernarda Tschumiego i Hugh Duttona wchodzili również Veronique Descharrières (architekt z BTuA) oraz Pierluigi Bucci i Pierre Chassagne (inżynierowie z HDA). Koordynatorem z ramienia inwestora był Jean-Marie Garnier z SNCF (francuskie państwowe linie kolejowe). Fot: © Christian Richters/VIEW
4Gzaqa2jNEzCawnK13ASnwVqDW4bSmzMnec7O8cqkCXu7Ys5QVwDEhunKww4_tschumi-most-1.jpg
x8ci4BuIACHxNyRFV9B2GP5Gtb01YB026kKs5VVQVqtUG7L99Qr9QIZO5KWJ_tschumi-most-2.jpg
lq2I5a3wYTkG9H7r1yjI9x08PMhknJR2EJB7cQin7Y0jhNK68ZEgIIiwMi5h_tschumi-most-3.jpg
SPQTIoiToHTt7l2Iq5RQXW0pk9l3kSNQCYpYi6VlzREU3rcD8GW9QQtqvFj6_tschumi-most-4.jpg
jf2FQ0lGIHB1ZJfhfCl1mtCqC9z6gw1KPqlw2VkQyu6bIjmbpjQFa3aQcGKi_tschumi-most-5.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Warstwowe domy z drukarki 3D?
Warstwowe domy z drukarki 3D?

Wraz z pojawieniem się druku 3D powstała nadzieja, że ta działające poprzez nakładanie materiałów, z ...

SGGW będzie większe
SGGW będzie większe

27 marca 2024 roku Rektor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego podpisał umowę z wykonawcą. Tym sam ...

Konferencja Błękitna i zielona infrastruktura w architekturze. III edycja.
Konferencja Błękitna i zielona infrastruktura w architekturze. III edycja.

Intensywny rozwój miast wywiera coraz silniejszy wpływ na środowisko niezurbanizowane. Jednocześnie ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera