Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Harmonia przez kontrast

 

Czas czytania: ~3 min


MyUxB79U897d8N9eHflCsmqaEaYDf4huTF5P83LovmHqeR0fzpHyr16ihNsR_zalewskiag-gliwice-3.jpg
„Stare” i „nowe” można łączyć na wiele sposobów. Doświadczenie uczy jednak, że – bez względu na skalę – najlepiej sprawdzają się interwencje, w których to, co nowe, nie próbuje naśladować tego, co stare. Zachowując szacunek dla zastanej struktury, nie rezygnuje ze swojej odrębności. Nie zaciera chronologii, nie wypiera się związku z czasem, w którym powstaje, niczego nie udaje. Harmonię można przecież uzyskać także poprzez kontrast. Zaprojektowany przez gliwicką pracownię Zalewski Architecture Group pawilon wejściowy z dźwigiem osobowym dla niepełnosprawnych dobudowany do zabytkowego budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach to przykład takiej właśnie strategii. Nowa struktura wzniesiona ze szkła i betonu manifestuje swój współczesny rodowód, a jednocześnie nie wprowadza dysonansu z historyczną tkanką zastanego obiektu. Ukończona w 2010 r. rozbudowa gliwickiej szkoły przy ul. Zimna Woda to nasz kolejny kandydat w plebiscycie Polska Architektura XXL. Założenia autorskie: Przedmiotem inwestycji była budowa zewnętrznego dźwigu osobowego ze strefą wejściową oraz otoczeniem, na terenie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach. Pawilon wejściowy oraz szyb dźwigu stanowią uzupełnienie zabytkowego budynku ZSO. Obiekt szkoły stanowi przykład budownictwa użyteczności publicznej, charakteryzujący się klasycznymi zasadami kompozycji przestrzennej oraz tektoniki z wyraźną artykulacją przestrzenną. Rozbudowa stanowiła uzupełnienie pierwotnego układu przestrzennego, nawiązując jednak, zarówno funkcjonalnie, jak i formalnie, do współczesnych tendencji w kształtowaniu architektury. Zdecydowano się na rozwiązanie operujące formułą kontrastu w stosunku do istniejącej zabudowy, dzięki czemu uzyskano obiekt o przestrzennej formie „rzeźby architektonicznej”. Intencjonalnie, nowy obiekt prowadzi dialog z kompozycją zabytkowego budynku, przeciwstawiając współczesną koncepcję przestrzenną i estetyczną jej tradycyjnym rozwiązaniom. Podkreśleniu tego zamierzenia służy zastosowanie materiałów budowlanych, a w szczególności surowego betonu, którego zastosowanie jest kluczowe dla przyjętego rozwiązania – stanowiąc jednocześnie konstrukcję, jak i wykończenie wnętrza i zewnętrza, spełnia zarówno funkcję konstytuującą obiekt, jak i estetyczną – decyduje o ostatecznej percepcji obiektu przez użytkowników. W celu osiągnięcia zamierzonego efektu kontrastu podjęto działania: 1.W skali obiektu: zestawiono podstawowe i niezależne bryły - wertykalnego prostopadłościanu szybu windy i pawilonu wejściowego w układzie horyzontalnym, Efekt lekkości i „przezroczystości” pawilonu uzyskano dzięki „oderwaniu” jego betonowej „taśmy” od podłoża, podniesieniu poziomu wejścia oraz dużemu udziałowi szklenia i niewielkim grubościom przegród z betonu. 2.W skali elewacji: kontrast materiałowy – zastosowanie materiałów kontrastujących z wykończeniem elewacji istniejącej: beton, szkło, antytektonika nowego obiektu – zastosowanie elementów atektonicznych: „nacięć bryły” tworzących trójwymiarowy relief na kolumnie szybu. 3.W skali pola elewacji: eliminacja działań w polu elewacji: jednorodność bryły i materiału. 4.W zakresie zagospodarowania terenu: wyodrębnienie z płaszczyzny dziedzińca pola z nawierzchnią z kamieni rzecznych – uzyskanie dodatkowego efektu kontrastu materiałowego. Nowa część została wyodrębniona z pierwotnej bryły budynku także ze względów edukacyjnych. Podkreślenie odrębności czasowej powstania obiektu służy uświadomieniu odbiorcom – przede wszystkim młodzieży szkolnej – zachodzących nieustannie zmian cywilizacyjnych – kulturowych i techniczno-technologicznych. Częścią tych zmian jest architektura, która powinna wyrażać współczesny stan cywilizacji, pogląd na przestrzeń i obrazować możliwości techniczne. Architektura jako element środowiska kulturowego, powinna kształtować wrażliwość estetyczną użytkownika, co ma szczególne znaczenie w przypadku ludzi młodych. Inwestycja była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Projektant: Zalewski Architecture Group (wcześniej nxD architekci) ul. Kościuszki 30/9, 44-100 Gliwice, www.zalewskiag.com Lokalizacja obiektu: Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 10, ul. Zimnej Wody 8, Gliwice Inwestor: Miasto Gliwice / Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 10 Realizacja: 2009-2010 Źródło: Zalewski Architecture Group
Ro8wXP7vpI9zAyzzyQGWeMXG7cq4AHTJLoPDqqo6ZwJm9N3D6J6KMO9u2KkX_zalewskiag-gliwice-4.jpg
qvw1JbCa22t7bGp3EfMlbWszyOJ4fe2P8uSkJmIqKfqA4ZejKSRMAnsPVsP9_zalewskiag-gliwice-5.jpg
8AP8vadr27qumX6mGQZVGhhlQexZ1ivWdTskoXsZSIbWVL1SKsrJtb6goWPW_zalewskiag-gliwice-orientacja-1-page1-image1.jpg
hkBEBEPTgt2i64roHOa0uipa9h96IOqwmJsaealbv5RcgaYrs7GPbeDP1Zc1_zalewskirzut.jpg
Y964CZeQvwX2MODZbhkFEhS8GZS6rJnk83XhW7QrYAJOWNynQFKsuqMfHOgT_zalewskiprzekrpoprz.jpg
2AB43ShVpLAQz9ya1jhuSz67JtFONl6cDInVjoHuGKyFhZAumCXSKXfUsAr4_zalewskielewacja1.jpg
Ml8gYFGMucPwW94dHWqRG5UYv6rA1qItWBcY2ntjKcpsacAhQga4jB3TYpm3_zalewprzekrpodl.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera