Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Grzbiet i kokardka

 

Czas czytania: ~2 min


7gqi9nwD7j5k7V0FIHZIRjGGEdqQoAQKY0zOecHJJ6v0SXH7e8F40tcJI08N_melkwegbrug.jpg
Kładki piesze i rowerowe coraz częściej odbiegają od tradycyjnej formy prostego pomostu przerzuconego między dwoma brzegami rzeki. Miewają formy tuby, podwójnej helisy DNA, betonowej fali, czy ciągu tarasów widokowych. W Amsterdamie zaś powstać ma most, który z lotu ptaka wyglądać będzie jak kokarda. Jego autorami są projektanci z pracowni NEXT Architects i Rietveld Landscape. Melkwegbrug (Most Drogi Mlecznej) jest częścią planu urbanistycznego dla rejonu Kanaalsprong i ma połączyć dzielnicę Weidevenne z historycznym rejonem Purmerend w północnej części Amsterdamu. Istotą projektu Melkwegbrug jest oddzielenie ruchu pieszego od rowerowego i wózków inwalidzkich. Dla pieszych przeznaczona będzie kładka w formie wysokiego łuku, natomiast ścieżka rowerowa i dla osób poruszających się ma wózkach będzie biegła zygzakiem miedzy brzegami. Takie rozwiązanie umożliwiło wydłużenie mostu, by zminimalizować jego kąt nachylenia wynikający z różnicy poziomu obu brzegów. Żeby zapewnić komfort korzystającym z dolnej kładki, „rozciągnięto” ją do długości 100 metrów. Wyższy pokład, będący kontynuacją trasy Melkweg prowadzącej w kierunku centrum miasta, będzie się piął na wysokość 12 metrów, w punkcie kulminacyjnym przekształcając się w taras widokowy, z którego będzie można podziwiać zarówno starą, jak i nową część Amsterdamu. Jak wyjaśniają architekci, w ten sposób most stanie się czymś więcej niż tylko najszybszą drogą na drugi brzeg kanału – sam w sobie będzie atrakcją przyciągającą lokalnych mieszkańców i turystów. W połowie długości niższy pokład będzie podzielony diagonalnie na dwie części, które będą się otwierać, żeby umożliwić przepłynięcie statkom.
ZFg0nxg3xNjXZ22JTWP6IelIvM6pgl8sLsN4oABeexZMmjsQFx4biXnnIQL6_melkwegbrug-2.jpg
WKB4LRgly90pK26AMkBT7OlklCzQYxNqwjruWCoBaoIck262lk4wPxEboukv_melkwegbrug-3.jpg
MFlm2nqRCGxFp9jvHccX0vKgFK5Gv2eCGIHme9OUcgypuKbnuS12FvypM6bN_melkwegbrug-4.jpg
rqfK99wGRPoXf0RirIF6GUggY9qreEMzT9d5dMYY3IWGZHXK3CuaemwgYWco_melkwegbrug-5.jpg
zBk7SCmGoUDg5e4Lmvf5qzfzATZ7fPCziNHwQrOs34PM3kd5hSK8Fu8NnlQ8_melkwegbrug-6.jpg
7U3aCLDilfyIKbDBWxowEnAmmf4EH4l0oE8IibETm628gkTx9Dnyj32D9Gel_melkwegbrug-7.jpg
OUuDB1LyYcqFPIr3taSZvV1zJH1BEuSo7VfBFNBBoEOuX4JKA3ifh8fgRXYK_melkwegbrug-8.jpg
3E8JfKP5JbWZuRFOEWhvd5FhQyts3JhPfy0bkZSAioRXYLyc3z9vg0tuZk6k_melkwegbrug-9.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS
Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS

Na Starej Ochocie, w otoczeniu przedwojennej zabudowy mieszkaniowej dwa lata temu powstała nowa real ...

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera