Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Frank Gehry

 

Czas czytania: ~5 min


Prezentacja laureata nagrody Pritzkera w 1989 roku

 

EMAHjKrPy4VY882tgGxL0ic7wmgQ3V14KfqfiZtJPl9o3uwUDYsA8eSi6VMv_l-12.jpg
Frank Gehry Frank Owen Gehry urodził się w Toronto w 1929 roku. Architekturę studiował na Uniwersytecie Kalifornijskim, a urbanistykę na Uniwersytecie Harvarda. W 1961 roku przeniósł się do Paryża, gdzie studiował prace Le Corbusiera i Balthasara Neumanna. Wrażenie wywarły na nim francuskie kościoły romańskie. W 1962 po powrocie do Los Angeles założył własną firmę. Wiara, że architektura jest sztuką stanowiła część natury Gehry'ego. Zapytany o swoich mentorów w historii architektury, odpowiadał, że największy wpływ na jego pracę miał Brancusi. Nawet jeden z jego drapaczy chmur w Nowym Jorku został porównany do rzeĄby Brancusiego. Z architektury światowej, Gehry wymieniał Alvara Aalto. Architektem, którego darzył szczególnym szacunkiem był Philip Johnson. Amerykański krytyk z New York Times określił Gehry'ego jako niezwykle utalentowanego architekta, który balansuje na linii wyodrębniając architekturę ze sztuki i który nigdy nie pozwolił sobie na upadek. Jego architektura jest znana z wykorzystywania szorstkich, niedokończonych materiałach i zestawienia prostych, prawie prymitywnych form geometrycznych. "Uważam każdy budynek za rzeĄbę, obiekt przestrzenny, przestrzeń ze światłem i powietrzem w środku, odpowiedĄ na wyzwania kontekstu i zgodność czucia oraz ducha. Do tego obiektu, rzeĄby każdy użytkownik wnosi swój bagaż, swój program i wchodzi z nim w relację dla trafnego usytuowania w nim swych potrzeb. Jeśli nie jest w stanie poczuć się w nim, jak w domu - przegrałem. Gehry uważany jest za dekonstrukcjonistę.
b4MczQBYwojvVJu8h5k7j9GA5WCXDVukdaIeK83xvVWEN9m16hg8f7bbH0mD_1-12.jpg
Jury W dzisiejszej atmosferze sprzyjającej raczej spoglądaniu w przeszłość niż ku przyszłości, gdzie retrospektywa dominuje nad zdolnością do podejmowania ryzyka, należy uhonorować architekturę Franka O. Gehry'ego. Jego twórczość, odświeżająco oryginalna i całkowicie amerykańska, wywodząca się z ducha południowokalifornijskiego populizmu, ma w sobie wyszukaną, wyrafinowaną i ryzykowną estetykę, która uwydatnia sztukę architektury. Jego realizacje, czasem kontrowersyjne, zawsze jednak frapujące, były często oceniane jako obrazoburcze i impertynenckie. Jury, przyznając tę nagrodę, pochwala jednak niespokojnego ducha, który sprawił, że budynki Gehry'ego są jedynym w swoim rodzaju wyrazem współczesnego społeczeństwa i jego ambiwalentnych wartości. Architektura Gehry'ego odzwierciedla jego zrozumienie tych samych sił społecznych, które pobudzały do pracy wybitnych artystów na przestrzeni dziejów, a także wielu współczesnych, z którymi często współpracował. Gdyby porównywać projekty Gehry'ego z amerykańską muzyką, najbliższe byłyby jazzowi, z jego improwizacją i nie dającą się przewidzieć żywiołowością. Zawsze otwarty na eksperymenty, ma w sobie, podobnie jak niegdyś Picasso, tę pewność i dojrzałość, dzięki którym opiera się uzależnieniu od odbioru krytyki czy sukcesów. Jego budynki są nakładającymi się na siebie kolażami przestrzeni i materiału, które sprawiają, że użytkownicy mogą podziwiać zarówno teatr, jak i jego zaplecze. Jakkolwiek nagroda przyznawana jest za osiągnięcia całego życia, jury ma nadzieję, że Frank Gehry odbierze ją jako zachętę do kontynuowania swego niezwykłego "dzieła w toku".
iJ8gTl7Rd0SZxB3FX9plrElWeYHaCgVzNxbOoBUKkOFbkP4cQ7f3v5Iw03PG_2-12.jpg
Frank Gehry Mam obsesję architektury. Nieustannie próbuję odnaleĄć się jako architekt i wnosić najlepiej jak potrafię mój wkład do tego świata pełnego sprzeczności, kontrastów i nierówności, pasji i namiętności. W tym świecie nasze wartości i dążenia są stale kwestionowane. Naiwnością byłoby przekonanie, że istnieje jedna właściwa odpowiedĄ. Architektura jest małym fragmentem równania ludzkiego, ale ci z nas, którzy ją uprawiają, wierzą w jej potencjał dokonania zmian, rozjaśnienia i wzbogacenia ludzkich doświadczeń, przełamania barier niezrozumienia i stworzenia pięknego kontekstu dla dramatu życia. Architektura musi rozwiązywać złożone problemy. Musimy rozumieć i stosować technologię, musimy tworzyć budynki bezpieczne i trwałe, pełne poszanowania dla kontekstu i otoczenia, musimy stawić czoło tysięcznym problemom odpowiedzialności społecznej, a nawet podobać się klientowi. I co wtedy? Chwila prawdy, kompozycja elementów, dobór form, skali, materiałów, koloru, są ostatecznie takie same, jak w twórczości malarza czy rzeĄbiarza. Architektura jest niewątpliwie sztuką, a architekci z pewnością uprawiają sztukę architektury. Nasze problemy stają się coraz bardziej złożone w miarę upływu czasu. Mamy trudności ze sztuką budowy miast. Wynajdujemy różne drogi współpracy artystów z architektami, architektów z architektami, klientów z architektami. Marzymy o tym, aby każda cegła, każde okno, każda ściana, każda droga, każde drzewo były pieczołowicie umieszczone przez rzemieślnika, klienta, architekta i innych ludzi, tak aby tworzyły piękne miasta. Dzisiaj, amerykańscy architekci pracują w Japonii, japońscy architekci w Ameryce, a my wszyscy pracujemy na całym świecie. Rozumiemy i szanujemy wzajemnie nasze wartości i kultury. Uznanie jury dla mojej pracy jest miłe, ale nie rodzi we mnie samozadowolenia. Wiem, że jurorzy mają oczekiwania - "nie spoczywaj na laurach, bierz się do pracy". Odbieram to jako wyzwanie: zrobić coś jeszcze lepszego niż dotychczas i przynieść zaszczyt tej nagrodzie. Tak właśnie zamierzam uczynić. Najważniejsze realizacje 1. 1970 Hollywood Bowl, Hollywood, Kalifornia, USA 2. 1973 Santa Monica Place, Santa Monica, USA 3. 1974 Rouse Company Headquarters, Columbia, USA 4. 1977 Ruscha House, Palms, California, USA 5. 1979 Dom własny w Santa Monica, Kalifornia, USA 6. 1981 Wydział Prawa Uniwersytetu Loyola, Los Angeles,Kalifornia, USA 7. 1982 California Aerospace Museum, Los Angeles, Kalifornia, USA 8. 1985 Instytut Psychiatryczny Yale, New Haven, USA 9. 1986 Restauracja Fishdance, Kobe, Japonia 10. 1987 Muzeum Vitra Design, Weil-am-Rhein, Niemcy 11. 1988 Centrum Amerykańskie, Paryż, Francja 12. 1990 Muzeum Sztuki Uniwersytetu Minnesota, Minneapolis, USA
8PlCsHypVMthidUXBiy60WV0ldmIoXDoZkoj9k3pasEYe3fK4hyFOEStD9gD_3-12.jpg
Zdjęcia realizacji od góry: 1.Norton Residence Venice, USA 2.Francis Howard Goldwyn Regional Library Hollywood, USA 3. California Aerospace Museum Los Angeles, USA

Podepnij swój artykuł

tagi

Przedszkole w Sułkowicach – budynek z widokiem od Macieja Franty i Łukasza Pióro
Przedszkole w Sułkowicach – budynek z widokiem od Macieja Franty i Łukasza Pióro

Przedszkole w Sułkowicach jest jedną z najnowszych realizacji architektonicznych duetu Maciej Frant ...

Webinarium Galeco: dachy płaskie w połączeniu z ukrytym systemem rynnowym
Webinarium Galeco: dachy płaskie w połączeniu z ukrytym systemem rynnowym

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier. Część 2
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier. Część 2

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera