Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Richard Meier

 

Czas czytania: ~4 min


Prezentacja laureata nagrody Pritzkera w 1984 roku

 

6U0bfLbLJKVnlbvWgwvLo10jxmTrmE19RNWCUCAGvpGVWtw5MllvP6UMi5ef_l-6.jpg
Richard Meier Richard Meier urodził się w 1934 roku. Otrzymał nagrodę Pritzkera w wieku 49 lat i jest najmłodszym spośród wszystkich laureatów. Opowiadając o swoich korzeniach, wspomina LeCorbusiera, którego wpływ był równie wielki, co Franka Lloyda Wrighta. Meier uważa, że jego pokolenie zostało ponadto naznaczone przez Alvara Aalto i Miesa van der Rohe, ale nie mniejszy wpływ mieli wcześniejsi twórcy, jak; Bramante, Bernini, Borromini. Architektura jest dla Meiera tradycją, ciągłą kontynuacją. Nawet jeśli stara się przekroczyć tradycję, ciągle pozostaje pod jej przemożnym wpływem i nigdy nie jest w stanie w pełni się od niej uwolnić. "Najważniejsze w budynku są klarowność, otwartość, bezpośrednia artykulacja strefy publicznej i prywatnej oraz relacja wobec wody i lądu." - mówi. Zainteresowanie mediów zyskał w 1980 roku, gdy ukończone zostało Muzeum Sztuki w Atlancie. Od tego czasu uchodzi za specjalistę od projektowania galerii i muzeów. W 1984 roku wygrał konkurs na projekt Centrum im. Gettego - największego obiektu wystawienniczego ostatnich czasów.
XmG1LLV7VB441KUeutkLwpsJGQ13KOnpASTd6wQwZ0ANIwTS0canlSZtXy3R_1-6.jpg
Jury Nagradzamy Richarda Meiera za jego uczciwe poszukiwanie esencji współczesnej architektury. Poszerzył skalę jej form tak, aby sprostały oczekiwaniom naszych czasów. Dzięki swemu poszukiwaniu klarowności, dzięki eksperymentom, w których starał się zrównoważyć światło i przestrzeń, stworzył pełne życia i oryginalne struktury osobiste,. To, co osiągnął, to tylko prolog do nowych dokonań, jakich się po nim spodziewamy.
VCxeFOgve4biu7uIRo8G6EbsPDx9Vzdvue3Cf4W7gyUnGZz5nT6ABOBtV6ND_2-6.jpg
Richard Meier W mojej estetyce interesuje mnie światło i przestrzeń; nie ta abstrakcyjna, ale przestrzeń, której ład i wyrazistość wiążą się ze światłem, z ludzką skalą i z kulturą architektury. Architektura jest żywa i trwała ponieważ opisuje przestrzeń, w której się poruszamy, istniejemy i którą użytkujemy. Pracuję nad bryłą i powierzchnią, manipulując formami w świetle, zmianami skali i widoku, ruchem i bezruchem. Biel to sposób wyostrzenia percepcji i zwiększenia mocy widzialnej formy. To jedna z wielu dróg osiągnięcia tego celu i mam nadzieję, że w przyszłości uda mi się zbadać inne możliwości dotarcia do tego celu. Często inspiracją bywała dla mnie historia architektury, ale moje cytaty nigdy nie są dosłowne. Według mnie znaczenie historii architektury po części polega na tym, że uczy nas cenić trwałość, kontynuację, a także jakość. Wolę myśleć o sobie jak o majstrze budowlanym niż jako o artyście, bo tego właśnie wymaga sztuka architektury. Usiłuję odnaleĄć i na nowo określić znaczenie porządku, zrozumieć związek pomiędzy tym, co było i tym, co może być, aby wydobyć z naszej kultury to, co ponadczasowe i najlepsze. Podstawą stylu jest dla mnie decyzja o włączeniu lub wyłączeniu czegoś, wybór, ćwiczenie indywidualnej woli i intelektu. Ktoś mógłby wobec tego powiedzieć, że mój styl wyrósł z kultury, ale jednocześnie jest głęboko powiązany z osobistym doświadczeniem. Aby jednak zrozumieć sens mego zaangażowania, trzeba poznać moje prace. Moje rozważania dotyczą przestrzeni, formy, światła i ich kształtowania. Moim celem jest obecność, a nie iluzja. Powtarzam to wciąż na nowo z niesłabnącym zapałem, wierząc, że jest to sercem i duchem architektury. Najważniejsze realizacje 1. 1965 - Smith House, Darien, Connecticut, USA 2. 1967 - Saltzmann House, East Hampton, USA 3. 1969 - Pound Ridge House, USA 4. 1972 - Shamberg Residence, Chappaqua, New York, USA 5. 1973 - Douglas House, Harbor Springs, Michigan, USA 6. 1975 - The Atheneum, New Harmony, Indiana, USA 7. 1978 - The Hartford Seminary, Hartford, USA 8. 1979 - Muzeum Rzemiosła, Frankfurt nad Menem, Niemcy 9. 1980 - The High Museum of Art., Atlanta, USA 10. 1981 - Museum of Decorative Arts, Frankfurt, Niemcy 11. 1985 - J.Paul Getty Center, Santa Monica Mountains, Kalifornia, USA 12. 1986 - Ratusz, Haga, Holandia 13. 1988 - Studia i budynek administracyjny Canal +, Paryż, Francja 14. 1992 - Weishauptforum, Ulm, Niemcy, Museum of Contemporary Art., Barcelona, Hiszpania 15. 1994 - Hypobank International S.A., Luxemburg 16. 1996 - Muzeum Radia i Telewizji, Beverly Hills, Kalifornia, USA 17. 2000 - Kościół roku 2000, Rzym, Włochy
MAuRZKsl6Ywl6mTeLxVQ91yYagdAyFu9mq9niTxqprUbUQl1ESEd30UlCM03_3-6.jpg
Zdjęcia realizacji od góry: High Museum Atlanta, USA The Atheneum New Harmony, USA Bronx Development Center for Mentally Retarded New York, USA

Podepnij swój artykuł

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera