Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


100 metrów mody

 

Czas czytania: ~3 min


HUFGkGXcFleIifAilTu89cT05tdKyMpI2t1kbrQUQYNL7FNzOGyrG38XN2nc_mus-architects-muzeum-mody-w-tokio.jpg

Budynkom muzeów – zarówno ze względu na ich funkcję 'opakowania' dla ekspozycji, jak i charakter przestrzeni publicznej i miejsca spotkań – najczęściej nadaje się formę horyzontalnych brył o poziomym układzie funkcjonalnym i programowym. Co jednak w przypadku, kiedy muzealny gmach powstać ma na niewielkiej działce w gęsto zabudowanej tkance miejskiej? Na to pytanie szukali odpowiedzi architekci z pracowni MUS Architects. Ich projekt Muzeum Mody przy ulicy Omotesando w Tokyo otrzymał wyróżnienie honorowe w międzynarodowym konkursie 20+10+X World Architecture Community.

3QDNBZ3Fj7zo12G2YV9WK96UgxKv47LVlz0MdIEBxaixWC04mgeUOEa90M6e_mus-architects-muzeum-mody-w-tokio-2.jpg
u55WDh9l3ZdWoyaT15iybEndr7bWX0Odd2xLu9ptaBHBJMfGyVRdaFI1Dyy2_mus-architects-muzeum-mody-w-tokio-5.jpg

Podstawową ideą projektantów było nawiązanie do przeznaczenia budynku poprzez potraktowanie powierzchni działki jak elastycznej tkaniny, z której – w procesie naciągania i wyciągania do góry oraz skręcania – można uformować zamierzony kształt wynikający z analiz projektowo-programowych.

Mając do dyspozycji niewielką parcelę, architekci musieli wykorzystać dostępną powierzchnię tak, by zmieścić na niej nie tylko budynek, ale także plac wciągający ludzi do wnętrza i będący forum spotkań.

pfVmP0TN22J4aYdreDxtMPe8BOboA8JNQjmjXlmE6AbB8P86KKIBj3Ci6qec_mus-architects-muzeum-mody-w-tokio-skybar.jpg
C54GmkNkFb8ZZ7KSmI0Zoa6ipLZjYV3J3XSICL21yLkwsazPJVtmJT6upUrD_mus-architects-muzeum-interior-70s.jpg

Ze względu na wymiary działki, rozbudowany program budynku został rozłożony na 22 wertykalnie ułożone poziomy (19 powyżej powierzchni terenu). W ten sposób powstał stos poprzesuwanych względem siebie 'kwadratów programowych', z których każdemu przypisano konkretne funkcje. Żeby wygospodarować miejsce na publiczny plac przyciągający do budynku, 'kwadrat' mieszczący strefę wejściową został skomunikowany z miastem za pomocą szerokiej rampy. Wewnątrz budynku płynnie przechodzi ona w przestrzeń holu wejściowego ukształtowanego na wzór zastygłej lawy, na której umieszczono podesty mieszczące poszczególne funkcje, takie jak recepcja czy sklep z pamiątkami. Forma przyziemia budynku nawiązuje do wulkanu Fuji uznawanego w Japonii za świętą górę – dolna część jest metaforą lawy, natomiast górna, stożkowata – ośnieżonych szczytów.

jmOfQ8LRsJP0g3BOQwSF3fvze5J2lqoD67LafQRqDk4JkEj0KN2uSLGWdKzz_mus-architects-muzeum-mody-w-tokio-idea.jpg
tbbe9qQTNNPD38eHYEnGk43aMwQlzLufCJF77CObccp2PRx3zygk8LIlkazA_mus-architects-muzeum-situation-02-plan.jpg

Miejski plac został uformowany na 'stokach' powstałych poprzez 'wyciągnięcie' w górę płaszczyzny działki jakby zrobiona była z elastycznej tkaniny. Łącząc się i skręcając, stoki te przechodzą w strukturę budynku i tworzą zadaszenie placu, które może pełnić funkcję ekranu służącego do wyświetlania obrazów i prezentacji multimedialnych.

Us0uhQ8XLxgw2nkwaBbTZmIfhUOtrFGl5zE1LdqtUNVg2cf2s9I0QK0LqSsQ_mus-architects-muzeum-mody-w-tokio-plac.jpg
cZonD7rrs0i1Pev8vJDNcuN1nOYx2TrJQIHRord20ebtW3sAi18hOB6wywFm_mus-architects-muzeum-mody-w-tokio-structure.jpg

Efekt przesunięcia poszczególnych 'pudełek' oraz poprzecinanie ich ścian poziomymi przeszkleniami oplatającymi cały budynek, pozwolił na optyczne zmniejszenie kubatury stumetrowej wieży. Zróżnicowana jest także wysokość poszczególnych kondygnacji, co dodaje wewnętrznej budynku przestrzeni zmienności i dynamiki.

znKM6OtLlgSE1LA1dwYEeUGTIL8YNF4OGD8P1yviW1afQdnpzePlEjjGSg44_ers.jpg

Inspiracją dla sposobu ukształtowania zewnętrznej powłoki budynku były stanowiące podstawę każdego materiału nici i włókna. Oplatają one budynek w dwóch przeciwnych kierunkach, tworząc rodzaj siatki o różnej wielkości oczek, która została następnie zmodyfikowana, by dostosować jej gęstość do takich warunków, jak nasłonecznienie budynku, jego otwarcie na otoczenie i kompozycja bryły.

Wewnątrz muzeum podziałowi na poszczególne kondygnacje odpowiada wertykalnie poprowadzona narracja wystawy stałej opowiadającej historię mody od lat 20. XX wieku do czasów współczesnych. Przewrotnie jednak zwiedzanie zaczyna się na najwyższym poziomie budynku, by symbolicznie oderwać najbardziej odległy w czasie okres od życia współczesnego miasta.

Wizualizacje: MUS Architects-muzeum mody w Tokio
Projekt: Adam Zwierzyński, Anna Porębska / musarch.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera