Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lotnisko na biało

 

Czas czytania: ~2 min


jgjg5ChnIyciYO8Xll5W3sSLYJ15IkKWwBOmCCpjW1RqyQUkywm845n1MHRu_lublin-lotnisko-are-03.JPG

„Czysta forma”, „klarowna bryła”, „czytelny kształt”, „lakoniczny, lekki” – takie opinie publikują internauci w odniesieniu do gmachu terminalu pasażerskiego na nowym lotnisku w Lublinie. Oddane do użytku w grudniu 2012 roku było bardzo wyczekiwaną inwestycją: w regionie nie ma podobnych obiektów, lubelskie lotnisko to szansa na rozwój dla Podlasia.

k3pqIwhMycl78ZSvXOaiiAQycmy13oCFa3CDVGcJsRxkQl4SJyYg94O4f2Jm_lublin-lotnisko-are-05.JPG
mf5kCArkMrkAQ8fY3xk2LmXBWQxU6x8L9h4kk2TySlVJU4p7MvPjtjcXTyym_lublin-lotnisko-are-06.JPG
fUZJ2aqAHFw98jQA2pUBn4z0mS86sDb8eJhdjCqFnFJJ2RfA4heaT7qkq36I_lublin-lotnisko-are-07.jpg
JAXLt3VZjToXb5XVw1KxAd43NITx23j8v0aUTYzXNtqP0ar6U4uq7Z2vUqBT_lublin-lotnisko-are-08.jpg

Warszawska pracownia Are Grzegorza Stiasnego i Jakuba Wacławka stworzyli gmach, którego sylwetka może kojarzyć się z awiacją. Lekka bryła, białe elewacje i opływowe kształty – te motywy najkrócej opisują gmach terminalu. Białe ściany płynnie „owijają się” wokół szklanej fasady – i to czystość i porządek tej konstrukcji są jedyną jej „dekoracją”. Budynek terminalu jest prosty i czytelny dla każdego, wnętrza – to wręcz minimalistyczne, lekko może industrialne otwarte przestrzenie, w których pasażerowie mają się łatwo poruszać. Nie ma tu zbędnych elementów, dekoracji ani estetycznych udziwnień (nie było na nie ani zapotrzebowania ani funduszy). I to się sprawdziło – budynek zwyciężył w co najmniej kilku plebiscytach na najładniejszy obiekt roku, regionu, a nawet dwunastolecia.

Ov4PPTGrNR0PXmGKFdROtCXNk0zJf5Y3MbM6Zsd7msrPzTbuvvzsWG2m8PTp_lublin-lotnisko-are-09.jpg
80U0YzCgJM1Wg9j4naMggqvl3h8ADQddWH9bhTa0xCCQgcr5eI7eMsGSwOfV_lublin-lotnisko-are-10.jpg
b54ZDczZCkzguq8GYrmdcuYDC4lNI05BkaT2TA0h9MusgyBlh784fWiMHAxE_lublin-lotnisko-are-11.jpg
ZyQNzZBDe2m4W0Po3ec9PcV8L2wMtpjs5pbgJA4KTWUlTebbPAkRAQ2iskz5_lublin-lotnisko-are-12.jpg

Terminal ma 11 tys. m2 i trzy skrzydła, zbiegające się w centralnej części. Osobno znalazła się tu hala odlotów, osobno przylotów, po środku scala wszystko hala główna. Jak można przeczytać w oficjalnym opisie obiektu, centrum założenia stanowi hala odlotów z centralnie umieszczoną strefą odprawy bagażowo-biletowej. Ponadto: „W skrzydle zachodnim ulokowana ma być strefa przylotów, a we wschodnim – odlotów. Skrzydło południowe zajmuje stacja kolejowa i pomieszczenia dla administracji lotniska oraz służby celnej i granicznej. Strefa odlotów ma mieć charakter przestrzeni otwartej. Znajdować się tu także będzie strefa kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej oraz strefa komercyjno-cateringowa w formie pasażu handlowego”.

n5XIKcD8rRcvAfY6b3HCFbV1KMze45R1Gb4SIBGKgvasaXNLwnsS5Kh1swrQ_lublin-lotnisko-are-13.jpg

Pewną ciekawostką jest to, że to bezpośrednio pod jej drzwi dojeżdża łączący lotnisko z miastem tramwaj (podobno podróż nim trwa zaledwie kwadrans).

W 2013 roku lubelskie lotnisko ma obsłużyć 80 tysięcy pasażerów, docelowo, kilka lat później, ma być ich nawet milion.

Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin
Lokalizacja: Świdnik
Inwestor: Port Lotniczy Lublin
Projektanci: Are: Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek, współpraca: arch. Adam Kluczek
Wykonawca: Budimex
Powierzchnia zabudowy: 1500000m2
Powierzchnia użytkowa: 11465 m2
Projekt: 2008 – 2012

Realizacja: 2012
Ilustracje: airport.lublin.pl, Wikipedia.org, lotniskowswidniku.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera