Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowoczesna bryła centrum przesiadkowego w Żorach

 

Czas czytania: ~2 min


Od września 2019 roku żorzanie mogą korzystać z nowego centrum przesiadkowego, zbudowanego w miejscu dawnego dworca autobusowego. Mieszkańcy miasta doceniają nową inwestycję, uważając ją za znacznie bardziej funkcjonalną i ładniejszą od poprzedniczki.

 

Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury
Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury

Projekt nie tylko transportowy

Zależy nam na zwiększeniu atrakcyjności transportu publicznego dla pasażerów i wzroście bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu” - mówił podczas otwarcia tej realizacji architektonicznej Waldemar Socha, prezydent Żor. Choć transport publiczny w Polsce wciąż pogrążony jest w kryzysie, w kilku miastach zrozumiano potrzebę jego rozwijania i wspierania – stąd podobne projekty architektoniczne węzłów i centrów przesiadkowych np. w Solcu Kujawskim, Ustce, Stargardzie.

Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury
Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury

Projekt architektoniczny centrum przesiadkowego w Żorach opracowała pracownia Laboratorium Architektury, za swój główny cel stawiając wykreowanie takiej bryły i przestrzeni, w której pasażer będzie się czuł dobrze i bezpiecznie. Architekci zauważyli bowiem, że problemem polskich dworców jest projektowanie ich z myślą o wydajności, o funkcjach i działaniach koniecznych, ale nie o potrzebach użytkowników. „Nowoczesna, dobrej jakości przestrzeń publiczna sprzyja występowaniu różnorakich zachowań i interakcji społecznych poza tymi podstawowymi, powierzchownymi – wynikających z funkcji obszaru” - podkreślają architekci.

Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury
Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury
Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury

Zobacz dobrze zaprojektowany dworzec

Ich wizja architektoniczna chyba okazała się słuszna, bo mieszkańcy Żor szybko docenili budynek. Jasny, przeszklony, wyposażony w liczne i niebanalne miejsca do oczekiwania na autobus (drewniane amfiteatralne schody stały się popularne szczególnie wśród wracającej ze szkół młodzieży). Jeśli – tak jak w tym projekcie – dworzec potraktuje się nie jako „opakowanie” dla funkcji transportowych, ale jako atrakcyjną i przyjazną przestrzeń publiczną, pasażerowie szybko to docenią - będą chętniej korzystać z publicznych środków komunikacji. Centrum przesiadkowe w Żorach obsługuje autobusy, ruch samochodowy oraz rowerowy.

Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury
Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury

W centrum przesiadkowym w Żorach nakryty rozległym, płaskim dachem przeszklony dworzec jest tylko jednym z elementów przestrzeni. Projekt całego obszaru jest spójny i konsekwentny. Dworzec stanął tu na placu, dostępnym dla wszystkich i pozbawionym wyraźnych podziałów na jezdnie i chodniki. Plac jest przestrzenią publiczną (z zadaszoną częścią w postaci dworca), a zarazem poczekalnią otoczoną peronami. „Taki układ z pewnością spełnia podstawowy cele modernizacji, jakim jest zapewnienie płynnego ruchu autobusów oraz możliwie jak najbardziej wszechstronne zapewnienie komfortowej obsługi pasażerów” - podkreślają architekci.

Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury
Centrum przesiadkowe w Żorach, Laboratorium Architektury

Centrum przesiadkowe Żory - metryczka projektu dworca

Lokalizacja: Żory, ul. Męczenników Oświęcimskich
Inwestor: Miasto Żory
Projektanci: Laboratorium Architektury - Anna Małek, Tomasz Błażyca, Bartosz Garczarczyk, Paweł Maryńczuk
Projekt: 2017

Realizacja: 2019
Koszt inwestycji: 16,7 mln zł

Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski, Wojciech Losa

Źródło: laboratoriumarchitektury.pl

Zobacz galerię zdjęć obiektu

 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Bryła Architektoniczna, Bryła Budynku, Realizacja Architektoniczna

Centrum Technologii Podwodnych – wyniki konkursu architektonicznego
Centrum Technologii Podwodnych – wyniki konkursu architektonicznego

Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni ma się niedługo wzbogacić o nowy, nowoczesny obiekt badawczo-tre ...

Dom leśny
Dom leśny

Pracownia 81.waw.pl na zamówienie świadomego i otwartego na nowe formy klienta stworzyła projekt arc ...

Kajstaden – najwyższy w Szwecji budynek z drewna od CF Møller
Kajstaden – najwyższy w Szwecji budynek z drewna od CF Møller

550 ton dwutlenku węgla pozwala oszczędzić budynek, wzniesiony z drewna zamiast z betonu – mówią inż ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera