Projekt dzielnicy z dystansem społecznym
Data dodania: 08.06.2020 Czas czytania: ~ 1 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 08.06.2020 Czas czytania: ~ 1 min
Wielu architektów i urbanistów zastanawia się ostatnio, na ile światowa pandemia powinna zmienić projektowanie i sposób organizacji miast, aby pomóc mieszkańcom zachować nakazywany przez epidemiologów dystans społeczny. Na razie wciąż nie wiadomo, czy i na ile koronawirus zmieni światową urbanistykę, ale są projekty, w których te nowe wytyczne i wskazówki można już odnaleźć.
Do takich projektów architektoniczno-urbanistycznych należy koncepcja, jaką dla jednej z peryferyjnych dzielnic Tirany opracował Stefano Boeri. Włoski architekt, autor słynnych zielonych wieżowców Bosco Verticale w Mediolanie, dla albańskiej stolicy opracował koncepcję przebudowy i rewitalizacji położonej nad rzeką okolicy.
Projekt obejmuje teren o powierzchni 29 hektarów, przeznaczony dla 12 tysięcy mieszkańców. Dzielenia w nowym wydaniu ma być samowystarczalna, wyposażona w odnawialne źródła energii i własne źródła żywności i wody, ma działać też jako Smart City z szeregiem technologii usprawniających życie codzienne, ale i zapewniających bezpieczeństwo w obliczu np. trzęsień ziemi czy kolejnych epidemii.
Projekt architektoniczny i urbanistyczny Boeri’ego zakłada, że dzielnica będzie bardzo zielona oraz wielofunkcyjna – będą tu i mieszkania, i biura i wszystkie potrzebne na co dzień usługi. I pod tym względem teren ma być samowystarczalny – mieszkańcy nie będą musieli się ruszać ze swojej najbliższej okolicy, bo wszystkie sprawy będą w stanie załatwić na miejscu. W dzielnicy ma także – jak zawsze w nowo projektowanych terenach mieszkaniowych – dominować ruch pieszy i rowerowy.
Stefano Boeri zapewnił na terenie nowej dzielnicy dużo otwartych przestrzeni publicznych i zieleni. To właśnie dzięki nim ma tu być wygodnie zachowywać dystans społeczny – nie będzie tu wąskich chodników i wszędzie zaparkowanych aut, a szerokie, obsadzone zielenią trasy piesze, skwery i place, na których starczy miejsca dla każdego nie będzie ryzyka tłoku.
Źródło: stefanoboeriarchitetti.net
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz