Dworzec w Białymstoku przebudowany
Data dodania: 02.11.2020 Czas czytania: ~2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 02.11.2020 Czas czytania: ~2 min
Zabytkowa bryła dworca PKP w Białymstoku odzyskała swój blask. Pochodzący z XIX wieku budynek poddany został modernizacji, dzięki której nie tylko znów zachwyca zabytkową formą, ale także stał się bardziej nowoczesny, komfortowy, dostępny.
Remonty dworców kolejowych obserwujemy w Polsce od blisko dekady. Wcześniej przez długie lata stacje popadały w ruinę, będąc w większości zaniedbanymi i wyjątkowo nieprzyjaznymi podróżnym obiektami. Impulsem do zmian było Euro 2012 – wstyd przed kibicami z zagranicy przyczynił się do pierwszych prac przy przebudowach polskich dworców. Okazało się, że są wśród nich bryły stylowe (zobacz dworzec kolejowy w Starogardzie Gdańskim) , albo też takie, którym dopiero warto ich styl przywrócić (zobacz dworzec w Chełmie), są też takie, które trzeba zbudować na nowo (zobacz projekt dworca w Częstochowie).
W przypadku dworca w Białymstoku od początku było jasne, że ta XIX-wieczna bryła warta jest remontu. W przypadku tej realizacji architektonicznej, wykonywanej wg projektu pracowni Pas Projekt Sp. z o.o., wszelkie działania podejmowane były w porozumieniu z konserwatorem zabytków. Przy okazji przebudowy dworca odtworzono zarówno zdobne elewacje stacji z ich boniowaniami, pilastrami i gzymsami, jak wnętrza – razem z m.in. ozdobnymi żeliwnymi słupami, posadzkami, zdobieniami ścian. Aby wnętrzu przywrócić wygląd z ok. 1910 roku wyburzono antresolę wykonaną w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówkę z lat 80. XX wieku.
Szacunek to historycznej tkanki budynku połączono z jego modernizacją. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, m.in. zlikwidowano bariery architektoniczne, wykonano windy, odpowiednie toalety, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe z planem dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system umożliwiający wzmocnienie sygnału dla aparatów słuchowych przy kasach biletowych. Ponadto nowe oświetlenie i wieczorna iluminacja czy monitoring mają za zadanie poprawić komfort użytkowania obiektu. Wykonano termomodernizację, na dachu zamontowano panele fotowoltaiczne, cały obiekt stał się nadzorowany przez system BMS (Building Management System), Dworzec w Białymstoku to trzeci, po Bielsku Podlaskim i Czeremsze, obiekt zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim.
Lokalizacja: Białystok, ul. Kolejowa
Inwestor: PKP SA
Projekt architektoniczny: Pas Projekt Sp. z o.o.
Wykonawca: Budimex
Realizacja: 2020
Koszt inwestycji: 45 112 081,99 zł brutto
Źródło: pkp.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Przebudowa Zabytku, Modernizacja Obiektu, Realizacja Architektoniczna, Realizacja Budynku, Hot
Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...
Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...
Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...
Kasyno Kultury, placówka kultu...
Pod koniec XIX wieku w centrum...
W grudniu 2023 roku rozpoczęło...
„Sieć domów sąsiedzkich, tzw....
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz