Zobacz projekt przebudowy zabytku - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec Wolsztyn z Grand Prix w konkursie NAWW

 

Czas czytania: ~4 min


Grand Prix Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego NAWW decyzją kapituły konkursu trafiło do pracowni PL.architekci za projekt przebudowy i modernizacji pochodzącego z lat 50. i wpisanego do rejestru zabytków budynku dworca w Wolsztynie. Obiekt nie tylko został uznany najciekawszą nowo powstałą realizacją architektoniczną w regionie, przyznano mu także nagrodę w jednej z konkursowych kategorii – dla najlepszego budynku użyteczności publicznej.

 

Dworzec Wolsztyn

Tak było

Dworzec Wolsztyn

Tak było

Najlepszy budynek w województwie

Na projekt przebudowy dworca w Wolsztynie w 2017 roku był rozpisany konkurs architektoniczny. Pierwszą nagrodę w nim otrzymała propozycja pracowni PL.architekci i ta w kolejnych latach została zrealizowana.  Opracowanie nowej wizji tego miejsca nie było łatwe. Po pierwsze należało uszanować istniejący, ale bardzo zaniedbany stacyjny budynek z lat 50. projektu Kazimierza Serowskiego. Obiekt niegdyś sprzedany przez PKP prywatnemu właścicielowi, później odkupiony przez władze samorządowe był wpisany do rejestru zabytków. Obok dworca znajduje się ponadto jedyna taka czynna w Europie parowozownia, co stanowi niewątpliwy walor tego miejsca, z drugiej strony miasto potrzebowało wygodnego, nowoczesnego centrum przesiadkowego, okolice dworca należało uzupełnić o pętlę autobusową oraz wszystkie potrzebne podróżnym funkcje. A także projektowany obiekt wkomponować w okolicę, która nie była szczególnie inspirująca. „Istniejąca wokół dworca współczesna zabudowa jest dość chaotyczna i pozbawiona szczególnych walorów architektonicznych. Nowy dworzec miał być wizytówką miasta nie tylko dla przyjezdnych turystów, ale przede wszystkim miał być nowoczesnym i przyjaznym pasażerom węzłem przesiadkowym” – tłumaczą architekci.

Dworzec Wolsztyn

Stan obecny

Dworzec Wolsztyn

Budynek dworca w Wolsztynie w swoim nowym wcieleniu został znacznie bardziej otwarty komunikacyjnie – wszystko po to, by połączyć go lepiej z peronami, ale i z przystankami autobusowymi, aby uczynić go również dostępnym dla osób z niepełnosprawnościami. Budynek uzupełniono specjalnie zaprojektowanymi wiatami, które stanowią zadaszenia nad przejściami ku peronom; otoczenie budynku zostało również uzupełnione o zieleń, małą architekturę – dostępną przestrzeń publiczną. Wiele uwagi członkowie zespołu PL.architekci przywiązali do detali, które niestety często bywają pomijane. Jak mówili w jednym z wywiadów: „Od samego początku było również dla nas celem, by budynek był maksymalnie czysty od wszelkiego rodzaju technicznych skrzynek. W tym celu wyprowadziliśmy z budynku koło 10 rodzajów układów pomiarowych należących do różnych podmiotów, które zostały ukryte różnych w zabudowach na ternie około dworcowym”.

Dworzec Wolsztyn
Dworzec Wolsztyn

Zobacz projekt przebudowy zabytku

Kapituła konkursu  Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego NAWW w uzasadnieniu swojej decyzji o przyznaniu tej realizacji Grand Prix podkreśliła ogromną staranność i dbałość o detale tak w projekcie, jak w wykonaniu obiektu. „Te szczegóły są podporządkowane czytelnej kompozycji przestrzennej całego zespołu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Interesujący program rewitalizowanego wnętrza dworca płynnie łączy się z jego harmonijnie zaprojektowanym otoczeniem. Zwraca uwagę ukształtowanie rampy przy peronie, która tworzy widownię dla widzów parad parowozów, z których Wolsztyn jest powszechnie znany. Wysoko oceniony został brak widocznej granicy pomiędzy bezpośrednim otoczeniem dworca, a przestrzenią miasta. Widoczne są wzajemne interakcje i korzystny wpływ odświeżonej formy budynku oraz powiązanej z nim małej architektury na sposób kształtowania sąsiedztwa. Warto także zwrócić uwagę na szerszy, także społeczny, kontekst tej realizacji. Jest to bardzo dobry przykład pozytywnej roli konkursu architektonicznego w procesie wyboru projektanta przyszłej inwestycji. Jest to też przykład uzyskania nowej jakości dzięki konstruktywnej współpracy władz miasta, PKP i architekta. W końcu jest to przykład tego jak dobra architektura kreuje wartość dodatkową w szerokim rozumieniu tego słowa. Oddziałuje daleko poza granice inwestycji, budzi nowe aktywności, prowokuje do działania, inspiruje” – można przeczytać w werdykcie jury konkursu NAWW.

 

Zobacz galerię zdjęć dworca

Dworzec kolejowy - metryczka projektu architektonicznego

Lokalizacja: Wolsztyn
Inwestor: Gmina Wolsztyn

Projekt architektoniczny: PL.architekci - architekci Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka – Bajon, Bartosz Stanek

Współpraca koncepcja: Joanna Sypniewska, Magdalena Santysiak

Architektura wnętrz: PL.architekci

Architektura krajobrazu: PL.architekci

Konstrukcja: Pracownia Projektowa Jacek Kryske: Jacek Kryske, Patryk Kasprzycki

Autor budynku z 1957 roku: Kazimierz Serowski

Wykonawca: Dana-Bud

Projekt: 2017 (konkurs architektoniczny)

Realizacja: 2021

Wartość projektu: 12,8 mln zł brutto
Źródło: naww.pl, facebook.com/SARP.Poznan

 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Realizacja Architektoniczna, Realizacja Budynku, Hot

Kompleks Varso czeka na wieżę
Kompleks Varso czeka na wieżę

Varso – to nazwa, w której łączy się kilka nowo powstałych w Warszawie obiektów i przestrzeni. Najwi ...

Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2021 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2021 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Co działo się na polskiej scenie architektonicznej w 2021 roku? Które realizacje pozostawią swój trw ...

Nowoczesne wnętrza biurowe koncernu Clariant w Łodzi– prezentacja online i wywiad
Nowoczesne wnętrza biurowe koncernu Clariant w Łodzi– prezentacja online i wywiad

W historycznych murach dawnego Monopolu Wódczanego w Łodzi powstało nowe biuro szwajcarskiego koncer ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera