TR Warszawa - czarna bryła teatralna
Data dodania: 07.04.2022 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 07.04.2022 Czas czytania: ~ 3 min
„To historyczny moment dla zespołu TR Warszawa, który od 1997 roku pod kierunkiem artystycznym Grzegorza Jarzyny kreuje nowe idee i zjawiska teatralne, wprowadza je do głównego nurtu teatralnego w Polsce, a także buduje markę warszawskiego i polskiego teatru za granicą” – mówią przedstawiciele jednego z wyżej cenionych warszawskich teatrów, TR Warszawa. 1 kwietnia 2022 roku TR Warszawa ogłosił przetarg na wykonawcę robót budowlanych swojej nowej siedziby na placu Defilad. Budowla TR Warszawa jest częścią kompleksu kulturalnego, którego drugi element, czyli gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest już wzdłuż ulicy Marszałkowskiej budowany.
Jak wiedzą wszyscy interesujący się inwestycjami w Warszawie, proces wyłaniania projektu siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej i sceny TR Warszawa, a później wprowadzania ich do realizacji – to wieloletnia epopeja, której początki sięgają 2006 roku. Dopiero w 2015 roku, po wielu latach burzliwych zdarzeń, udało się wybrać i zatwierdzić projekt architektoniczny, które teraz jest realizowany – pierwsza łopata na placu budowy została wbita w 2019 roku. Postępy prac przy budowie Muzeum Sztuki Nowoczesnej można obserwować w centrum Warszawy – na Placu Defilad stoją już zewnętrzne ściany gmachu projektu amerykańskiego architekta Thomasa Phifera, który na polskim rynku współpracuje z biurem APA Wojciechowski oraz Buro Happold.
„Zaprojektowany przez nowojorski zespół Thomas Phifer and Partners wraz z APA Wojciechowski i Buro Happold budynek będzie jednym z najnowocześniejszych budynków teatralnych w tej części świata i jednym z nielicznych teatrów, który w ostatnich dekadach został zbudowany jako samodzielny obiekt teatralny w Polsce” – mówi Anna Klammer, pełnomocniczka dyrektorki TR Warszawa ds. inwestycji na Placu Defilad. Gmach pomieści m.in. dwie sale teatralne (tzw. big box i black box), w tej o konstrukcji big box znajdzie się największa w Polsce scena obrotowa i modułowa widownia na maksymalnie 700 miejsc. Ponadto w budynku zmieszczą się także sale edukacyjne, ośrodek poszukiwań artystycznych, programów rezydencyjnych, studio audio, studio wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych, przestronne foyer, restauracja i dwa bary. Każdego wieczoru w budynku teatru w wydarzeniach artystycznych będzie mogło wziąć kilkaset osób.
Siedziba TR Warszawa na Placu Defilad powstaje – i od początku tak była planowana – jako część kompleksu dwóch budynków: teatru i nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Oba gmachy wspólnie, wraz z projektowaną pomiędzy nimi i wokół przestrzenią publiczną mają w zamierzeniu inwestorów i projektantów odmienić oblicze tej części centrum Warszawy, Placu Defilad, który od kilkudziesięciu lat jest zaniedbanym, chaotycznym miejscem niegodnym tak prestiżowej, ważnej lokalizacji. „Unikalnym rozwiązaniem będą dwie bramy, które połączą główną przestrzeń sceniczną teatru z Placem Defilad i Parkiem Świętokrzyskim. Umożliwi to organizację koncertów i przedstawień na wzór imprez plenerowych”, dodają przedstawiciele TR Warszawa.
„Architektura budynku odzwierciedla wartości zespołu TR Warszawa, w szczególności otwartość rozumianą jako prowadzenie poszukiwań i podejmowanie ryzyka artystycznego, wprowadzanie w szeroki obieg nowych sposobów ekspresji teatralnej, a także transparentność, mobilność oraz likwidowanie barier” – można przeczytać w komunikacie TR Warszawa. Jego siedziba, tak samo jak sąsiedni gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej mają być zamknięte w maksymalnie prostych, surowych bryłach. Elewacje teatru pokryje ciemna stal, perforacje elewacji dla okien i wrót do sceny głównej odsłonią wnętrze tętniącej życiem od rana do późnych godzin wieczornych instytucji artystycznej. Niejako kontrastem w tym duecie będzie biała, jasna i lekka bryła MSN. Teatr ma czarne elewacje – bo działa głównie wieczorem i nocą, białe muzeum ma symbolizować porę dnia, w której w nim toczyć się będzie najwięcej zdarzeń.
Lokalizacja: Warszawa, ul. Marszałkowska
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Projektant: Thomas Phifer and Partners we współpracy z APA Wojciechowski Sp. z o.o. i Buro Happold Inżynier kontraktu: konsorcjum ECM Group Polska S.A. oraz Portico Project Management
Powierzchnia: 15 000 m2
Projekt: 2014
Planowana realizacja: 2025
Źródło: um.warszawa.pl, trwarszawa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt Architektoniczny , Projekt Budynku , Bryła Architektoniczna
Architektura czasów PRL wzbudza różne emocje i nie każdemu się podoba. Są jednak obiekty, których fo ...
Przy ulicy Księcia Janusza w Warszawie powstanie nowy budynek mieszkalny. Jego lokalizacja wzbudziła ...
Pracownia Nizio Design International pracuje nad projektem przebudowy oraz stałej wystawy Muzeum Die ...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
Przy ulicy Księcia Janusza w W...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz