Wyprawa w potransformacyjną przeszłość
Data dodania: 14.10.2022 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 14.10.2022 Czas czytania: ~ 3 min
Architektura i rzeczywistość lat 90. - to temat ostatnio często pojawiający się z debacie publicznej. Coraz chętniej dyskutujemy o obliczach polskiej transformacji, podchodząc do tematu „na poważnie”, zastanawiając się, czy przyjęte ekonomiczne czy polityczne działania były faktycznie optymalnymi w tamtych realiach. Ale nie mniej często wraca się pamięcią do dekady lat 90. z sentymentem, przypominając sobie ówczesną codzienność i to, jak niezwykle zmieniła się ona od tamtej pory.
O tym, jak estetyka tamtej epoki może inspirować, mogą świadczyć współczesne realizacje architektoniczne, jednak czasach polskiej transformacji najlepiej opowiadają zdjęcia. Z tego założenia wyszła kuratorka, Karolina Puchała-Rojek, tworząc koncepcję wystawy „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.”, która prezentowana jest w Muzeum Warszawy. Zebrano tu ponad tysiąc zdjęć i filmów autorstwa niemal stu twórców i twórczyń, w tym Hartwiga, Niedenthala, Rolkego, Millera, Bohdziewicz, Musiałówny, Białej czy Łozińskiego, ale również amatorów, na których widać Warszawę przechodzącą od czasów szarego, ponurego kryzysu lat 80. ku nowoczesności upragnionej wolności i kapitalizmu. „Jarmark Europa, Cricoland, pierwszy McDonald, afisze wolnych wyborów i reklamy, handel z łóżek polowych, „szczęki” i jugokioski, Józef Tkaczuk, pierwszy dzień wiosny, ale też narkomania, bieda i strajki. Fotografia opowiada lata 90. i Warszawę tamtego czasu jak żadne inne medium. Na zdjęciach, amatorskich i zawodowych, utrwalono dekadę transformacji i jej wpływ na przestrzeń miasta” – opowiadają twórcy wystawy.
Chris Niedenthal, Handel w blaszanym kontenerze, tzw. szczękach, w rejonie Dworca Warszawa-Śródmieście, ok. 1993
Edward Grochowicz, Dworzec Centralny, hotel Marriott i biurowiec Elektrimu, z serii Noworoczne iluminacje, 1993 -1996, Ośrodek KARTA
Jednym z emblematów tej epoki jest kolor: pojawił się na ulicach, reklamach, straganach, elewacjach budynków, także jako sposób odreagowania szarości poprzednich dekad, ale i w fotografii. Jak zauważa kuratorka wystawy: „Zmieniającą się Warszawę lat 90., po dekadach dominacji czarno-białych kadrów, fotografia pomogła zapamiętać w kolorze. W przestrzeni publicznej staje się on wszechobecny i odzwierciedla ambicje stolicy, by stać się metropolią na wzór zachodnioeuropejskich, kapitalistycznych miast. Pojawia się na zielono-błękitnych fasadach szklanych wieżowców, w żółtych znakach nareszcie otwartego metra i pierwszego McDonalda, rzuca się w oczy na obklejonych reklamami tramwajach i przede wszystkim w chaotycznym, pstrokatym handlu z łóżek polowych oraz metalowych szczęk na bazarze pod PKiN czy na Jarmarku Europa”.
Edward Grochowicz, Restauracja McDonalds przy domu towarowym Sezam, z serii Noworoczne iluminacje, 1993-1996, Ośrodek KARTA
Edward Hartwig, Aleje Jerozolimskie, reklama restauracji McDonalds przed domem towarowym Smyk, 1992-1993, Muzeum Warszawy
Choć wydaje się, że lata 90. byłby bardzo niedawno, wystawa w Muzeum Warszawy pomoże uświadomić sobie, jak ogromną drogę przeszliśmy od tamtej pory i w jak wielki sposób zmieniła się nasza rzeczywistość. Jednym z poruszonych na wystawie wątków będą „kontrasty” – te fotograficzne, ale i społeczne i przestrzenne. W końcu to właśnie wtedy bogactwo zderzało się z biedą, a nowoczesne, lśniące budynki z tymi popadającymi w ruinę. „Błyskotliwe kariery, sukcesy i zmiany zachodzące w przestrzeni miasta, w strukturach społecznych i ekonomicznych miały swoją drugą, ciemną stronę. Masowe zwolnienia – a w ich konsekwencji bezrobocie i bieda – chaotyczna zabudowa wolnych przestrzeni, wycinki drzew czy niekontrolowane wyburzenia dawnych kamienic to tylko niektóre z jej elementów, te najbardziej widoczne” – jak pisze Karolina Puchała-Rojek.
Wystawa „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.” przeniesie nas w czasy, które wielu wspomina z sentymentem, ale jednocześnie unaoczni, jak bardzo trudny to był okres. Także dla architektury.
Wystawa „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.” potrwa od 20 października 2022 r. do 19 lutego 2023 r. w Muzeum Warszawy na Rynku Starego Miasta 42.
Źródło: muzeumwarszawy.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Wystawa Architektoniczna , Wystawa Architektury , Wystawa , Wystawa Prac , Zaproszenie Dla Architektów , Zaproszenie Dla Studentów Architektury
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
26 marca odbyła się pierwsza,...
W ramach cyklu videoteka rysza...
Po co są architekci? Na to py...
Muzeum Architektury we Wrocław...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz