Brama Metropolii – centrum przesiadkowe
Data dodania: 20.07.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 20.07.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Głównym celem powstania Zachodniej Bramy Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowego w Gliwicach było, jak to opisali inwestorzy: „skoordynowanie w centrum Gliwic transportu autobusów miejskich i metropolitalnych, autokarowych przewoźników krajowych i międzynarodowych oraz transportu kolejowego. Na terenie Centrum Przesiadkowego zlokalizowano także ponad 150 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych oraz 76 zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów”.
Podobnych obiektów powstaje w Polsce coraz więcej – mają promować transport publiczny, ułatwiać korzystanie z niego, przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu. Wiele z tych obiektów odznacza się także dość ciekawą architekturą, jest budowane z myślą nie tylko o funkcji, ale i tym, aby wpisywały się w przestrzeń miasta. Jak centrum przesiadkowe w Pszczynie, centrum przesiadkowe w Żorach czy Solcu Kujawskim.
Za projekt gliwickiego centrum przesiadkowego odpowiadała firma Mostostal Zabrze Biprohut S.A. Obiekt powstał po północnej stronie dworca PKP, z którym został połączony tunelem. W skład obiektu wszedł budynek główny, budynek pomocniczy oraz poddana remontowi pod kontrolą konserwatora zabytkowa wieża ciśnień. Główny budynek centrum przesiadkowego służy obsłudze podróżnych, w budynku pomocniczym powstały przestrzenie użytkowe na wynajem. Renowacja stuletniej wieży ciśnień – to pierwsza część projektu odnowy historycznych obiektów sąsiadujących z centrum przesiadkowym; nowe życie ma XIX-wieczny budynek dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej.
Budynki centrum przesiadkowego otrzymały proste i nowoczesne formy. Ich elewacje tworzą panele szklane w kolorze czerni i złamanej bieli. Dachy zarówno budynków, jak peronów pokrył panele fotowoltaiczne. Wokół obiektu pojawił się nie tylko nowy układ drogowy, chodniki, wiaty, boksy, drogi dla rowerów i stacje do ich naprawy, ale i zieleń. Bo, jak piszą inwestorzy: „Głównym założeniem projektu zagospodarowania poprzemysłowego terenu Centrum Przesiadkowego było wykreowanie estetycznej przestrzeni z jak największą liczbą zieleni przy zachowaniu funkcjonalności obiektu pod względem komunikacyjnym i obsługi pasażerskiej”.
Lokalizacja: Gliwice
Inwestor: Urząd Miasta Gliwice
Projekt: Mostostal Zabrze Biprohut S.A.
Wykonawca: konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA
Projekt: 2018
Realizacja: 2022
Wartość inwestycji: 210 mln 914 tys. zł
Źródło: gliwice.eu, mapadotacji.gov.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Realizacja Architektoniczna , Realizacja Budynku , Obiekt Architektoniczny , Szkło
Jeszcze w tym roku rozpocznie działanie nowy dworzec Łódź Kaliska, zbudowany w miejscu rozebranego b ...
Wiele polskich miast już od wielu lat wdraża rozwiązania z zakresu zielonej i błękitnej infrastruktu ...
Warszawa odzyskała teren sportowo-rekreacyjny. Właśnie zakończył się pierwszy etap remontu od lat zd ...
Warszawa odzyskała teren sport...
W ukryciu, wśród drzew holende...
Na przedmieściach Poznania pow...
Trwa 11. edycja Nagrody Archit...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz