Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Brama Metropolii – centrum przesiadkowe

 

Czas czytania: ~2 min


Głównym celem powstania Zachodniej Bramy Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowego w Gliwicach było, jak to opisali inwestorzy: „skoordynowanie w centrum Gliwic transportu autobusów miejskich i metropolitalnych, autokarowych przewoźników krajowych i międzynarodowych oraz transportu kolejowego. Na terenie Centrum Przesiadkowego zlokalizowano także ponad 150 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych oraz 76 zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów”.

 

Zachodnia Brama Metropolii Silesia Gliwice
Zachodnia Brama Metropolii Silesia Gliwice

Kompleks transportowy

Podobnych obiektów powstaje w Polsce coraz więcej – mają promować transport publiczny, ułatwiać korzystanie z niego, przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu. Wiele z tych obiektów odznacza się także dość ciekawą architekturą, jest budowane z myślą nie tylko o funkcji, ale i tym, aby wpisywały się w przestrzeń miasta. Jak centrum przesiadkowe w Pszczynie, centrum przesiadkowe w Żorach czy Solcu Kujawskim.

Zachodnia Brama Metropolii Silesia Gliwice
Zachodnia Brama Metropolii Silesia Gliwice

Za projekt gliwickiego centrum przesiadkowego odpowiadała firma Mostostal Zabrze Biprohut S.A. Obiekt powstał po północnej stronie dworca PKP, z którym został połączony tunelem. W skład obiektu wszedł budynek główny, budynek pomocniczy oraz poddana remontowi pod kontrolą konserwatora zabytkowa wieża ciśnień. Główny budynek centrum przesiadkowego służy obsłudze podróżnych, w budynku pomocniczym powstały przestrzenie użytkowe na wynajem. Renowacja stuletniej wieży ciśnień – to pierwsza część projektu odnowy historycznych obiektów sąsiadujących z centrum przesiadkowym; nowe życie ma XIX-wieczny budynek dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej.

Zachodnia Brama Metropolii Silesia Gliwice
Zachodnia Brama Metropolii Silesia Gliwice

Stal i szkło koło dworca

Budynki centrum przesiadkowego otrzymały proste i nowoczesne formy. Ich elewacje tworzą panele szklane w kolorze czerni i złamanej bieli. Dachy zarówno budynków, jak peronów pokrył panele fotowoltaiczne. Wokół obiektu pojawił się nie tylko nowy układ drogowy, chodniki, wiaty, boksy, drogi dla rowerów i stacje do ich naprawy, ale i zieleń. Bo, jak piszą inwestorzy: „Głównym założeniem projektu zagospodarowania poprzemysłowego terenu Centrum Przesiadkowego było wykreowanie estetycznej przestrzeni z jak największą liczbą zieleni przy zachowaniu funkcjonalności obiektu pod względem komunikacyjnym i obsługi pasażerskiej”.

 

Zobacz galerie zdjęć obiektu

Zachodnia Brama Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowe w Gliwicach

Lokalizacja: Gliwice

Inwestor: Urząd Miasta Gliwice
Projekt: Mostostal Zabrze Biprohut S.A.

Wykonawca: konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA

Projekt: 2018
Realizacja: 2022

Wartość inwestycji: 210 mln 914 tys. zł

Źródło: gliwice.eu, mapadotacji.gov.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Realizacja Architektoniczna, Realizacja Budynku, Obiekt Architektoniczny, Szkło

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera