Z masą na Pałac. Wielkie otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Data dodania: 25.10.2024 Czas czytania: ~ 5 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 25.10.2024 Czas czytania: ~ 5 min
W sercu Warszawy powstaje nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej – minimalistyczny budynek, który ma szansę stać się jednym z ważniejszych punktów kulturalnych stolicy. O założeniach projektowych, wyzwaniach architektonicznych oraz roli muzeum w przestrzeni miejskiej rozmawiamy z Michałem Sadowskim, współwłaścicielem i wiceprezesem APA Wojciechowski Architekci, który współtworzył ten prestiżowy projekt jako polski partner nowojorskiego biura Thomas Phifer and Partners.
Jakie były główne założenia projektowe dla nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej?
Michał Sadowski: Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN) w Warszawie to instytucja publiczna zaprojektowana tak, aby zapraszać do współtworzenia. Głównym założeniem projektowym było stworzenie przestrzeni, która umożliwi szeroką interakcję pomiędzy galerią a odbiorcami. Zależało nam na tym, aby budynek mógł pomieścić zaangażowaną publiczność oraz stale rozwijającą się kolekcję sztuki współczesnej. Budynek miał promować swobodną wymianę myśli, dialog oraz konwersacje, przy jednoczesnym dostosowaniu do obecnego i przyszłego programu muzeum.
Jednym z kluczowych elementów projektu było połączenie budynku z przestrzenią publiczną. To zostało osiągnięte nie tylko poprzez zewnętrzny wygląd, ale również fizyczne połączenie parteru z otaczającą go przestrzenią. Lobby otwiera się na zewnątrz ze wszystkich stron, tworząc swoiste „Forum” pomiędzy MSN a TR Warszawa. Otwiera się także na Plac Defilad od południa, na ulicę Marszałkowską od wschodu i na Park Świętokrzyski od północy.
Budynek Muzeum charakteryzuje się minimalistyczną formą i użyciem białego betonu. Jakie wyzwania wiązały się z realizacją tej wizji architektonicznej w warunkach lokalnych?
MS: Minimalistyczna forma i użycie białego betonu wymagały ścisłej współpracy wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego. Kluczowym wyzwaniem było zachowanie najwyższej jakości materiałów budowlanych oraz zastosowanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych, co było niezbędne do zrealizowania tej wizji w warunkach lokalnych. Ważna była także rozległa wiedza techniczna i umiejętny dobór rozwiązań, które miały zapewnić estetykę oraz trwałość budynku.
Jak budynek muzeum wpisuje się w otoczenie Placu Defilad i jakie znaczenie ma dla przestrzeni miejskiej Warszawy? Czy materiał, jakim jest biały beton, był wyborem symbolicznym, mającym podkreślić nowoczesny charakter budynku? Jak wpłynął na estetykę i trwałość obiektu?
MS: Budynek MSN został zaprojektowany z uwzględnieniem planu zagospodarowania przestrzennego, który ograniczał jego wysokość do 26 metrów, aby harmonizował z niską zabudową wokół ulicy Marszałkowskiej. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się wysokie budynki komercyjne, a Pałac Kultury dominuje nad przestrzenią swoją wysokością. W tej scenerii MSN nie mógł wyróżnić się gabarytem, dlatego zaprojektowano go w sposób, który zwiększa jego oddziaływanie wizualne.
Wspólnie z Teatrem TR Warszawa stworzyliśmy zestawienie budynków, które mimo kontrastujących cech, współpracują ze sobą, by zaznaczyć swoją obecność. MSN wyróżnia się białą, betonową fasadą, a TR Warszawa – czarną. Ten kontrast buduje ich tożsamość. Mimo niewielkich rozmiarów, oba budynki mają fizycznie ciężkie fasady, co pozwala im zaznaczyć swoją obecność w dominującym kontekście Pałacu Kultury.
W budynku MSN uwydatnione są podziały poziome, natomiast fasada TR Warszawa będzie miała podziały pionowe. TR Warszawa będzie pokryty grubą stalą; MSN jest odlewany z betonu. Nie są to wiotkie i delikatne elewacje współczesnych budynków komercyjnych. Oba budynki są fizycznie ciężkie aby zaznaczyć swoją obecność, której wymaga ich maleńka skala w tym dominującym kontekście. Ta waga, zarówno dosłowna, jak i metaforyczna, jest ich wspólną esencją.
Przeszklone fasady i otwarty parter tworzą wyjątkową relację budynku z otoczeniem. Jakie były główne założenia projektowe przy kształtowaniu tej przestrzeni?
MS: Parter budynku pełni funkcję łącznika między wnętrzem a miastem. Zaprojektowaliśmy go tak, aby wszystkie przestrzenie publiczne były widoczne i dostępne z zewnątrz. Przeszklone fasady na całej wysokości parteru podkreślają otwartość i zapraszają do środka. W parterze znajdują się m.in. audytorium, galeria, przestrzeń edukacyjna, kawiarnia i sklep tematyczny. Dzięki tej otwartości budynek harmonijnie wpisuje się w przestrzeń miejską, tworząc miejsce spotkań.
W jaki sposób budynek MSN odpowiada na potrzeby nowoczesnej instytucji sztuki?
MS: MSN to jedno z najnowocześniejszych muzeów w Europie Środkowo-Wschodniej. Zastosowano tu najnowsze rozwiązania muzealne i wystawiennicze, a budynek został zaprojektowany z myślą o elastyczności – umożliwia dostosowanie do przyszłych potrzeb.
Budynek nie tylko oferuje najwyższej jakości przestrzeń ekspozycyjną, ale również kino, sale edukacyjne, pracownie konserwatorskie, magazyny dzieł sztuki oraz przestrzenie archiwalne. Dzięki obecności kawiarni, sklepu i licznych miejsc spotkań, MSN stanie się centrum kultury i miejscem przyjaznym mieszkańcom oraz turystom. Już teraz zachęcam do zarezerwowania sobie czasu na odwiedzenie MSN.
Jakie było Państwa główne zadanie w ramach współpracy z biurem Thomas Phifer and Partners przy projekcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa?
MS: Współpracowaliśmy jako lokalni architekci, pełniąc odpowiedzialność za uzyskanie Decyzji o Pozwoleniu na Budowę oraz dostosowanie projektu do polskich przepisów techniczno-budowlanych. Wspólnie z Thomas Phifer and Partners oraz Buro Happold pracowaliśmy nad implementacją projektu, który powstał w technologii BIM, co umożliwiało precyzyjne zarządzanie budową. To była wielobranżowa, międzynarodowa współpraca, w której uczestniczyło wielu architektów z naszej pracowni.
Dziękujemy za podzielenie się z nami szczegółami na temat projektu Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
MS: Bardzo dziękuję za rozmowę. Rzeczywiście, to dla nas ogromna satysfakcja móc uczestniczyć w tworzeniu czegoś, co będzie ważnym punktem na mapie miasta. Mam nadzieję, że mieszkańcy i turyści docenią tę przestrzeń i chętnie będą ją odwiedzać.
Bio: Michał Sadowski jest współwłaścicielem, wiceprezesem oraz architektem-partnerem w pracowni APA Wojciechowski Architekci. Z wykształcenia architekt, specjalizuje się w projektowaniu budynków komercyjnych, biurowych oraz publicznych. W swojej karierze współpracował przy wielu prestiżowych projektach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jego doświadczenie obejmuje prace nad budynkami o różnej skali i funkcji, a także integrację nowoczesnych technologii i rozwiązań architektonicznych w procesach projektowych.
Rozmawiała: Magdalena Wałek
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Wywiad , Wywiad Z Architektem , Muzeum , Obiekt Architektoniczny , Hot
Zaprojektowany przez Studio GAB dom jest położony na zalesionej działce w pobliżu Konina. Rozczłonk ...
W październiku 2024 ukazała się najnowsza wersja oprogramowania Archicad28. To nic innego jak inteli ...
24 października 2024 w Centrum Olimpijskim odbyła się druga edycja konferencji Medycyna w architektu ...
O zarządzaniu projektami i pro...
W sercu Warszawy powstaje nowa...
Album fotograficzny "Pattern o...
Pragnąc wesprzeć mieszkańców r...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz