Dom dla tramwajów - Zajezdnia Tramwajowa Annopol
Data dodania: 09.06.2025 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 09.06.2025 Czas czytania: ~ 2 min
W tegorocznej, jedenastej edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy nagrodę w kategorii „architektura komercyjna” otrzymała Zajezdnia Annopol. To pierwsza nowa zajezdnia w Warszawie zbudowana od lat 60. XX wieku.
W grudniu 2024 roku rozpoczęto testowy rozruch 16 km torów oraz 14 nowoczesnych budynków, w których odbywa się serwis, mycie, malowanie i przygotowywanie do codziennych kursów warszawskich tramwajów. Nowa inwestycja pomieści 152 pojazdy szynowe.
O zajezdniach, czy to tramwajowych czy kolejowych słyszymy najczęściej w kontekście zmiany funkcji takiego obiektu, gdy zabytkowe budynki są modernizowane na nowe potrzeby. Tak samo rzadko w mediach dotyczących architektury można zobaczyć opis inwestycji związanych z infrastrukturą – zwykle nie traktujemy ich jako dzieła architektoniczne. Zajezdnia Annopol na warszawskiej Białołęce i jej nagrodzenie w cenionym konkursie na najładniejszy budynek może nieco zmienić tę opinię.
Na terenie o powierzchni blisko 12 hektarów powstało 16 km torów i 14 nowoczesnych budynków, w których obsługiwanych będzie docelowo ponad 150 pojazdów miejskiego taboru tramwajowego. Tutaj wagony tramwajowe są serwisowane, myte, malowane i przygotowywane do codziennych kursów. Zajezdnia została wyposażona w inteligentny system sterowania, który rozpoznaje tramwaje i automatycznie zarządza zwrotnicami i semaforami.
Zajezdnia Annopol została zaprojektowana także w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Ma szereg instalacji, pozwalających mniej szkodzić środowisku i oszczędzać energię. Część potrzebnego do funkcjonowania obiektu prądu jest pozyskiwana z odnawialnych źródeł, są to pompy ciepła i panele fotowoltaiczne. Budynki i ekrany akustyczne pokrywają pnącza, a torowiska porasta rozchodnik. Rośliny są podlewane wodą ze zbiorników na deszczówkę, wykorzystuje się ją także do mycia pojazdów. Powierzchnia biologicznie czynna wynosi ponad 24 000 m2, co stanowi ok. 20 procent terenu zajezdni.
Lokalizacja: Warszawa, ul. Warszawskich Tramwajarzy 1
Inwestor: Tramwaje Warszawskie
Projektanci: Pas Projekt, Czyż Mariusz Siblej, Pig Architekci, Prota Polska, Systra
Wykonawca: konsorcjum ZUE i Yörük Yapi Inşaat
Powierzchnia działki: 12 ha
Powierzchnia biologicznie czynna: 24 tys. m2
Projekt: 2021
Realizacja: 2024
Wartość kontraktu: 715,8 mln zł brutto
Zdjęcia: Wojciech Surdziel, m.st. Warszawa
Źródło: https://www.zajezdniaannopol.pl, um.warszawa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
6 czerwca 2025 roku podczas gali w Warszawie Stowarzyszenie Architektów Polskich przyznał swoje nagr ...
W skalistym wąwozie niedaleko szwedzkiej cieśniny Skurusundet, w miejscu o trudnej topografii i boga ...
30 maja 2025 roku Teatr Muzyczny w Poznaniu podpisał umowę z generalnym wykonawcą nowej siedziby. No ...
W tegorocznej, jedenastej edyc...
W skalistym wąwozie niedaleko...
1 czerwca 2025 roku na parterz...
Planetarium i Obserwatorium As...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz