Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Świerkowa plecionka

 

Czas czytania: ~2 min


smpwvNaTZKCOnU9OgaJus4ARCFLyYmZG3KAbwchysGVTOHMoX7SRxeo86atw_shigeru.jpg
W 2010 roku japońska pracownia Shigeru Ban Architects zaprezentowała światu dwa budynki: Centrum Pompidou w Metz oraz zaprojektowaną we współpracy z architektem Kyeong‑Sik Yo n siedzibę klubu golfowego „Nine Bridges Country Club Clubhouse”. Oprócz tego, że projekt obu obiektów pochodzi ze słynnego biura projektowego, obiekty łączy zastosowanie konstrukcji dachu opartej na heksagonalnej powłoce z klejonego drewna.

Jako pierwsze powstało słynne, zarówno z racji rangi, jak i skomplikowanej bryły, Centrum Pompidou – wielka kubatura o bogatej tektonice dachu, inspirowanej tradycyjnym chińskim nakryciem głowy. Znacznie mniej spektakularnie prezentuje się budynek klubowy „Nine Bridges Country Club”, któremu poświęcono mniej miejsca w doniesieniach prasowych. Niesłusznie. Zewnętrzną sylwetkę zlokalizowanego na obszarze jednego z luksusowych pół golfowych w Korei Południowej „Clubhouse” trudno nazwać awangardową.

Całe założenie ma ok. 16 000 m² powierzchni użytkowej i rozmieszczone jest na jednej podziemnej oraz trzech nadziemnych kondygnacjach. W jego skład wchodzą 3 budynki o zróżnicowanej konstrukcji: hala główna, loża VIP‑ów oraz skrzydło zawierające prywatne apartamenty. Hala główna wraz z recepcją i salą bankietową ograniczona jest przeszkloną ścianą osłonową. Do jej wnętrza „wstawiono” niższą, żelbetową kostkę, częściowo wystającą poza obrys budynku, wykończoną kamieniem o typowym dla Korei wątku. Na dachu kostki powstała loża, a w jej wnętrzu znajdują się pomieszczenia pomocnicze, takie jak toalety czy magazyny. Prywatne apartamenty najzamożniejszych gości znajdują się w skrzydle, w południowo zachodniej części obiektu, tworząc grupę rozdrobnionych kubatur z tarasami i pergolami.
a9ewQGpxAH7xpQ8xt00wJeOp89lN1vQ7yaPLQ7Ox1hkA7K2XM23i8KZjRogn_shigeru1.jpg
Zróżnicowana bryła wtapia się w pagórkowaty krajobraz i mimo swoich niemałych rozmiarów całkowicie mu się podporządkowuje.

Architektoniczne „clou” budynku kryje się we wnętrzu głównej hali. Konstrukcja dachu o wymiarach 36x72 metry podtrzymywana jest przez 21 niezwykłych kolumn o wysokości 3 kondygnacji. Ustawione są one na regularnym rastrze 9 x 9 m i rozszerzają się w górnej części, przechodząc płynnie w sklepienie. Powstała w ten sposób forma zbliżona jest kształtem do dawnych sklepień krzyżowych, jednak jej sposób pracy jest zupełnie inny.

Areta Keller

Więcej w najnowszym numerze Krytyki Architektury

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera