Zielone centrum handlowe
Data dodania: 08.01.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 08.01.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Zielona fasada na budynku
Budowa centrum handlowego Riviera nie obyła się bez kłopotów – w 2009 roku jej dotychczasowy właściciel wycofał się z inwestycji; rozpoczętą budowę kupiła inna firma, która zdecydowała się obiekt dokończyć. Riviera powstała na bazie znacznie rozbudowanego centrum handlowego Wzgórze.
Jak podkreślają architekci, projekt obiektu powstał z dużym uwzględnieniem dość wyjątkowej lokalizacji: zbocza gdyńskiego Wzgórza Św. Maksymiliana. „Mimo swojej olbrzymiej skali, budynek jest przykładem harmonijnego połączenia technologii i natury, przez co ma być bardziej przyjazny człowiekowi” – zaznaczają architekci.
Tym, co wyróżnia budynek jest bez wątpienia długa na 600 metrów fasada. To ona nadaje bryle kształt korespondujący z otoczeniem, z przebiegiem zbocza wzgórza. Rozległy budynek podzielono na kilka mniejszych skrzydeł, z których każde ma inny kolor – wszystkie zaczerpnięto z natury. Choć centrum handlowe nie jest obiektem kojarzącym się z przyrodą, tu architekci zdecydowali się na zastosowanie kilku zabiegów, mających na celu lepsze połączenie obszaru zurbanizowanego ze środowiskiem.
Całą długą fasadę porasta bluszcz – ma on za zadanie jeszcze lepiej wkomponować obiekt w naturalne sąsiedztwo. Rośliny na elewacjach pną się po specjalnych konstrukcjach, przypominających okiennice. Architekci podkreślają, że poza funkcją stelażu pod zieleń owe „okiennice” mają za zadanie dodać fasadzie głębi, stać się istotnym detalem w tej architekturze. Ich dynamiczny kształt po zmierzchu podkreśla dodatkowo specjalnie zaprojektowane, wielobarwne oświetlenie.
Kolejnym pomysłem na zminimalizowanie złych skutków istnienia dużego obiektu handlowego wśród przyrody jest zaprojektowanie terenu wokół galerii na kształt parku. Jak to opisują sami architekci: „Pomiędzy różnymi rodzajami krzewów, drzew i zielonych nasypów znajdują się miejsca wypoczynku, z nowoczesnymi ławkami oraz szeroką ścieżką rowerowa wzdłuż całego budynku”. Dla rowerzystów na parkingu przeznaczono 300 miejsc postojowych.
Centrum Handlowe Riviera
Lokalizacja: Gdynia, ul. Kazimierza Górskiego
Inwestor: Mayland Real Estate Sp. z o.o
Projektanci: koncepcja: Valode & Pistre Architectes (Paryż); projektant wykonawczy: Michalewicz Tański Architekci; konstrukcje & instalacje: OVE ARUP & Partners International Ltd Sp. z o.o.
Wykonawca: RD Bud
Powierzchnia najmu: 68 000 m2
Program: 250 sklepów, kino wielosalowe, food court, hipermarket, 1800 miejsc parkingowych
Realizacja: 2011-2013
Koszt inwestycji: 200 mln euro
Zdjęcia: Piotr Krajewski
Źródło ilustracji: michalewicztanski.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Po wielu latach perturbacji i przygotowań ruszyła budowa TBS Banacha, dużego obiektu mieszkaniowego ...
W wiosce położonej wśród Borów Tucholskich powstał całoroczny dom wakacyjny zaprojektowany przez pra ...
Tegorocznym hasłem naszej cyklicznej konferencji będzie Low tech - high tech. W jej ramach będziemy ...
Bałtycki Apartments, zespół dw...
„Kameralny budynek biurowy prz...
W wiosce położonej wśród Borów...
Hala sportowa Urania powstała...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz