Jak morze i wiatr
Data dodania: 14.02.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 14.02.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo projekt architektoniczny
„Finansowanie budowy lotniska z pieniędzy Gdyni i Kosakowa to nielegalna pomoc publiczna - uznała Komisja Europejska i nakazała spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrot 91,7 mln zł” – pisała w połowie lutego 2014 roku lokalna prasa w Trójmieście. Niezależnie od kłopotów spółki (a co za tym idzie władz miasta, które za wszelką cenę chcą lotnisko uruchomić) warto zobaczyć, jak wygląda gotowy do użytku terminal.
Jego projekt architektoniczny opracowała firma ATI – Architektura Technika Inwestycje, mająca na koncie już wiele realizacji związanych z infrastrukturą. Zaproponowany przez ATI projekt otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym, rozstrzygniętym w 2010 roku. Brało w ni udział pięć zespołów, wizja warszawskiego biura ATI została wybrana jednogłośnie.
„Projekt jest zaawansowany technologicznie i bardzo funkcjonalny, przemyślany i z doskonałym zastosowaniem techniki modułowej” - mówił podczas wręczenia nagród przewodniczący jury konkursowego, architekt Stanisław Dopierała.
Terminal zbudowano z elementów modułowych o wymiarach 9x4m. Architekci fakt powtarzalności modułów wykorzystali, tworząc z nich jednocześnie element charakterystyczny budowli. To dzięki białym, pionowym, podobnym do siebie elementom ukształtowali rytmiczne elewacje, a dzięki lekkiemu poprzesuwaniu ich względem siebie osiągnęli wrażenie ruchu. To właśnie inspiracje ruchem wód morza na wietrze,, których łatwo doszukać się z falującej sylwetce budynku przesądziły o sukcesie projektu. Całość dopełnia biały kolor elewacji, nasuwający skojarzenia z morską pianą, z bielą kadłuba statku, wreszcie z gdyńskim modernizmem. Lotnisko powstało w bezpośrednim sąsiedztwie morza dlatego marynistyczne skojarzenia były tu jak najbardziej na miejscu.
Co ważne: terminal miał niewiele kosztować. Dlatego wzniesiono do z gotowych, powtarzalnych modułów. Z tego samego powodu gmach jest w większej części jednokondygnacyjny (na piętrze znalazła się m.in. strefa odpoczynku dla załóg), pozbawiony kosztownej w budowie antresoli. Więcej uwagi projektanci przywiązali do rozwiązań funkcjonalnych, do prawidłowego zaplanowania ruchu pasażerów odlatujących i przylatujących.
Jako ciekawostkę można dodać, że okolice nowego terminala znają doskonale fani muzyki: to na pasie startowym znajdującego się tu wcześniej lotniska wojskowego (teraz adaptowanego do potrzeb portu pasażerskiego, cywilnego) co roku odbywa się jeden z najsłynniejszych festiwali muzycznych w Europie – Open’er Festival.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
Lokalizacja: Gen. W. Andersa, Kosakowo
Inwestor: spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
Projektanci: ATI - Architektura Technika Inwestycje
Wykonawca: Sport Halls
Projekt: 2010
Realizacja: 2013
Powierzchnia zabudowy: 3 900 m2
Powierzchnia użytkowa: 3 740 m2
Kubatura: 21 300 m3
Źródło ilustracji: ati.waw.pl, airport.gdynia.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Pracownia Medusa Group jest odpowiedzialna za projekt Wioski Edukacyjnej, która powstała w miejscowo ...
Dom Zdrojowy w Brzeźnie powstał w ostatnich latach XIX wieku. Mieścił pokoje dla kuracjuszy i letnik ...
To już XVII edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Grupa Sztuka Architektury zaprasza do wspólne ...
Pracownia Medusa Group jest od...
Casa De Mi Luna to dom położon...
Dom Zdrojowy w Brzeźnie powsta...
House on a Hill to projekt pra...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz