Nowy terminal lotniska Kraków - Balice
Data dodania: 06.10.2015 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 06.10.2015 Czas czytania: ~ 2 min
28 września 2015 otwarto nowy terminal portu lotniczego w podkrakowskich Balicach
Nowy terminal lotniska Kraków – Balice jest częścią większego przedsięwzięcia – procesu rozbudowy i modernizacji lotniska, które rocznie obsługuje 3,5 miliona pasażerów. Dzięki budowie nowego terminalu oraz kilku innym zmianom (np. usprawnieniu systemu komunikacji czy transportu bagażu) liczba osób, które w ciągu roku skorzystają z lotniska ma w kolejnych latach wzrosnąć do nawet 8 milionów.
Nowy terminal lotniska Kraków – Balice ma wspomóc działanie najważniejszego portu lotniczego w południowej Polsce. Lotnisk w naszym kraju powstało niedawno wiele – np. w Rzeszowie czy Lublinie, jednak ich zasięg jest znacznie mniejszy niż lotnisk, działających przy dużych miasta – Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku.
Nowy terminal lotniska Kraków – Balice będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących na godzinę i 1800 osób przylatujących na godzinę. Dzięki budowie nowego terminalu powierzchnia użytkowa wzrosła z 15 tys. do ponad 56 tys. m2. Nowy budynek ma miał ponad 250 m długości (jego poprzednik miał 128 m). Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 metry. Nowy terminal otrzymał dobre połączenie ze stacją kolejową, nowoczesny system transportu bagażu, wygodną salę odpraw i przestrzeń z kasami biletowymi. Ale funkcjonalność – to nie wszystko. Wartością jest też architektura.
Nowy terminal lotniska Kraków – Balice zaprojektowała pracownia APA Czech Duliński Wróbel z Krakowa. Podobnie jak w przypadku innych obiektów o tej samej funkcji, tak i krakowski terminal otrzymał formy proste, w których pierwszorzędną rolę gra otwarta i jasna przestrzeń. Szklane elewacje, dużo miejsca, prosty, czytelny system komunikacji – to priorytety w projektowaniu współczesnych terminali lotniczych. Ten krakowski ma swoją cechę charakterystyczną: frontową część nietypowym kształcie odwróconego pryzmatu. Ten zabieg formalny nadał krakowskiej realizacji wyjątkowego, indywidualnego charakteru. Jan Pamuła, prezes Kraków Airport mówił: „Rozbudowa została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się z pewnością nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu”.
Terminal pasażerski T4 MPL Kraków-Balice
Lokalizacja: ul. kapitana Mieczysława Medweckiego 1, Balice
Inwestor: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, Kraków-Balice sp. z o.o.
Projekt architektoniczny: APA Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Astaldi
Realizacja: 2013-2015
Powierzchnia użytkowa całego obiektu: 55 000 m2
Powierzchnia użytkowa nowej części: 33 00 m2
Koszt inwestycji: 412 mln zł brutto
Źródło ilustracji: apa.krakow.pl, krakow.pl, krakowairport.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt "Dom w Katowicach I" autorstwa pracowni DD Architekci to przykład połączenia minimalistyczne ...
Zakończyła się budowa deweloperskiego budynku mieszkalnego na rogu ulic Zachodniej i Więckowskiego w ...
Społeczeństwo polskie należy do grupy najszybciej starzejących się społeczeństw europejskich, zajmu ...
Projekt "Dom w Katowicach I" a...
Zakończyła się budowa dewelope...
Żorro – to budynek mieszkalny,...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz