Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jakie muzeum ?

 

Czas czytania: ~ 4 min


Muzeum sztuki nowoczesnej

 

Jn79GkdBUASX9qeBFBpJ9BdCREqxNDigJk3zTVkA8FdfsF3b9q472G7rKccK_snohetta.jpg
Jakie muzeum ? Za kilka lat w centrum Warszawy stanie Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Trudno powiedzieć kiedy. Przedstawiamy niektóre projekty znanych architektów Nie znamy jeszcze żadnych koncepcji - propozycje 178 zespołów architektonicznych jury rozpatrywać będzie w lutym przyszłego roku, a zwycięzcę ogłosi dopiero w ostatni poniedziałek tegoż miesiąca. Czego należy się spodziewać, biorąc pod uwagę narzucone ograniczenia (działka w newralgicznym punkcie miasta i w specyficznym otoczeniu, trudne warunki budowy, nie najwyższy budżet)? Czy powtórzy się słynny "efekt Bilbao", czy też stanie lustrzane odbicie sąsiadującego empiku? Niespodzianek nie braknie, mimo że wśród architektów biorących udział w konkursie nie wszyscy mają jednakowe doświadczenie w projektowaniu galerii, centrów wystawienniczych czy muzeów. Dotyczy to szczególnie polskich pracowni. Zgłosiło się ich niemało, bo blisko sto (w tym Ingarden i Ewy, Budzyński, Kuryłowicz), tyle że 23 zespoły zdecydowały się połączyć siły z zachodnimi partnerami. - To małżeństwo z rozsądku - skomentował znajomy architekt, który w konkursie nie bierze udziału. - Po skandalu, jaki wywołało odrzucenie najlepszych zachodnich projektantów ze względu na absurdalne polskie przepisy, taki mariaż wydał się idealnym rozwiązaniem. My wnosimy znajomość lokalnego prawa, oni - doświadczenie i praktykę. Trzeba przyznać, że to smutna prawda: w Polsce od wojny nie powstał żaden nowy gmach muzeum, podobnie jest z galeriami (chlubne, choć architektonicznie kontrowersyjne wyjątki to Biura Wystaw Artystycznych stawiane do lat 70. minionego wieku). Raczej adaptujemy i odnawiamy stare pomieszczenia - najbardziej znane przykłady to gdańska Łaźnia i stołeczna Fabryka Trzciny - niż decydujemy się na budowę obiektów przystosowanych do potrzeb nowoczesnego wystawiennictwa. Czy polscy architekci będą mieli w tej sytuacji coś do powiedzenia? Z pewnością, bo nasi twórcy nie stronią od podobnych inwestycji, przystosowując doświadczenia zdobywane przy projektowaniu bibliotek i uczelni. A choć projektowanie muzeum wymaga innego podejścia niż najbardziej popularna mieszkaniówka, po raz kolejny okazać się może, że "Polak potrafi", zwłaszcza w konfrontacji z tak nietypowym i trudnym zadaniem. Kto spośród biorących udział w konkursie zagranicznych fachowców należy do najbardziej doświadczonych i cenionych na świecie twórców muzealnych gmachów? Wbrew pozorom nie zawsze są to głośni projektanci: Dominique Perrault, autor m.in. słynnego kompleksu Biblioteki Narodowej w Paryżu, nie może się pochwalić żadnym muzeum, podobnie jak Luís Vidal, partner Richarda Rogersa, znany u nas z rozbudowy Okęcia. Ogromne doświadczenie mają Niemcy, Anglicy i... przedstawiciele Chin, Korei Południowej, Japonii. W Niemczech powstało w ostatniej dekadzie najwięcej na świecie placówek muzealno-galeryjnych - publicznych i prywatnych, ogólnie dostępnych. Ekspozycyjny boom sięgnął Dalekiego Wschodu. W Singapurze, Hongkongu, Korei, przede wszystkim zaś w Chinach szybko rosnąca gospodarka sprawia, że rozbudowywane gwałtownie miasta za punkt honoru poczytują sobie posiadanie co najmniej kilku muzeów. Z pomocą lokalnym architektom przychodzą koledzy z Europy i USA. Wśród tych, którzy stanęli do warszawskiego konkursu, warto zwrócić uwagę na norweski zespół Snohetta SA, projektantów współczesnej wersji Biblioteki Aleksandryjskiej, reaktywowanej niemal 2000 lat po jej zniszczeniu. Spośród projektów ekspozycyjnych Snohetty wymienić trzeba galerię Turner Contemporary w Margate w południowej Anglii, która ma być oddana w lecie przyszłego roku. Anglik Tony Fretton, autor realizowanego projektu ambasady W. Brytanii w Warszawie, ma w swoim dorobkukilka uderzających koncepcji kompleksów wystawienniczych, takich jak Camden Arts Centre w Londynie, Stroud Valleys ArtSpace w hrabstwie Gloucester czy ośrodek kulturalny Fuglsgang w Danii, obejmujący muzeum, galerię i zewnętrzne tereny wystawowe. Monachijska Pinakoteka Współczesna projektu Stephana Braunfelsa to zamierzenie ambitne, udanie dołączające do istniejących w tej dzielnicy starych muzeów, poszerzające je równocześnie o wspaniały, rozświetlony ogród zimowy. Nieopodal powstaje Brandhorst Museum, mieszczące prywatną kolekcję sztuki współczesnej. Gmach projektu berlińskiego zespołu Sauerbruch Hutton jest mniejszy, ale wart uwagi ze względu na podobne do warszawskich warunki zabudowy: skrzyżowanie ulic i duży miejski plac, co narzuca wykorzystanie podziemi na przestrzeń wystawienniczą. Zaha Hadid, uczestnicząca w wielu prestiżowych konkursach na placówki muzealne (m.in. w Marsylii i na Tajwanie, gdzie ma powstać filia muzeum Guggenheima), zakończyła rozbudowę Ordrupgaard Museum w Kopenhadze. Monolityczna struktura podkreśla surowość krajobrazu, nawiązując do niej w przestrzeni wewnątrz galerii. Zespół Junglim Architecture z Seulu ma w swym portfolio ponad tuzin muzeów i centrów wystawienniczych; nie wszystkie doczekały się realizacji, ale każdy poszerza doświadczenia. I jeszcze Meinhard von Gerkan, jeden z tuzów niemieckiej architektury, bardzo ostatnimi czasy aktywny w Chinach - nowe muzeum w Szanghaju, rozbudowa muzeum narodowego w Pekinie (ma się stać jedną z największych placówek na świecie) to tylko dwa przykłady z bogatej praktyki. W gronie zakwalifikowanych do konkursu zabrakło Daniela Libeskinda. Może nie miał czasu, by przygotować ponownie projekt, pochłonięty apartamentowcem przy Emilii Plater. A może doświadczenia zebrane przy nowojorskim Grand Zero przekonały go, że projekty publiczne to najtrudniejszy i najmniej wdzięczny kawałek architektury? Żródło:Rzeczpospolita
jbb1IdBD7d4fTyobzshK393xA6IZ0npsbLddPJwP7ZwydJNWDKXDIT25A17r_perrault.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Nowe życie modernistycznego bloku
Nowe życie modernistycznego bloku

Bardzo często słyszy się dziś o modernizacjach istniejących budynków, obiektów poprzemysłowych, zaby ...

Retransmisja konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym IV edycja
Retransmisja konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym IV edycja

Hasłem czwartej edycji konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym był Low tech - high tech. ...

Konferencja Medycyna w architekturze. Nowe trendy w projektowaniu szpitali i obiektów medycznych II edycja
Konferencja Medycyna w architekturze. Nowe trendy w projektowaniu szpitali i obiektów medycznych II edycja

Hasłem przewodnim drugiej edycji naszej konferencji Medycyna w architekturze będzie projektowanie pr ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Opinie
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera