Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Elementy fenomenologii architektury

 

Czas czytania: ~3 min


20jlVP9eAoSoleB3M7N1EJsYKBgYWN3f7wXbClkPzyEIsf7VGlXnHzrxujBh_fenomenologia-elem1.JPG

Rewaloryzacja Parku Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

Brak cielesności, dotykalnej wielowymiarowości współczesnych przestrzeni zubaża odczuwanie świata i uniemożliwia jego głębsze rozumienie. Architektura powinna pozwalać nam postrzegać i rozumieć dialektykę trwania oraz zmiany, osiedlić się w świecie i umiejscowić się w kontinuum kultury i czasu

Martin Heidegger w eseju „Bauen, wohnen, denken” /”Budować, mieszkać, myśleć”/ mówi, że budowanie, mieszkanie, myślenie to czynności podobnego rodzaju. Myślenie, które wydaje się abstrakcyjne jest w istocie namacalnie, fizycznie, nierozłącznie powiązane z przebywaniem w konkretnych miejscach. Te miejsca trwale kształtują nasze postrzeganie świata i nasze z nim związki. Obrazy tego świata i jego fizyczne emanacje, wynikające z bogactwa doznań, kształtują specyficzną, indywidualną przestrzeń, którą biegną nasze myśli. To one niejako te myśli obrazują. Antropologowie i filozofowie George Lakoff i Mark Johnson wskazują, że najgłębsza percepcja, pojmowanie i ukształtowanie świata, odbywa się poprzez codzienne metafizyczne ”doświadczenie naszego ciała.1 Jest to podkreślane przez antropologów, którzy w subiektywnym działaniu człowieka upatrują niewerbalne, a potem werbalne (rozwój myśli determinowany jest przez język) zmienianie rzeczywistości: tworzenie narzędzi, budowanie siedzib. W działaniach tych uczestniczyło całe ciało.2

J37ld042s4uenKF2lC7NtvKfq3nG96Ojd3aN3Z0o0qR1pvj2S6ziwff1ZuqQ_fenomenologia-elem2.JPG

Juhani Pallasmaa mówi, że „[…] architektura naszych czasów […] jest tylko siatkówkową sztuką oka, finalizacją epistemologicznego cyklu, który zaczął się w greckiej filozofii i architekturze. […] Miast być związanym z konkretną sytuacją, doświadczeniem ciała, architektura stała się sztuką obrazu drukowanego, uchwyconego spiesznym okiem aparatu fotograficznego. […] Miast doświadczać naszego istnienia w świecie, skrywamy je przed obserwatorami zewnętrznymi w postaci obrazów rzucanych na powierzchnię naszej siatkówki”. 3 Architektura przyjęła strategię mody i reklamy, „ich fiksację na punkcie wyglądu, powierzchowności i natychmiastowych wpływów, które nie mają żadnej trwałości w czasie.”4 Wiąże się to także z zanikiem doświadczania czasu. Masowo wytwarzane produkty muszą być nowe, aby być atrakcyjnymi dla kupujących. Zakazany jest widoczny wpływ czasu. Także na architekturę. David Harvey wiąże „utratę ponadczasowości i poszukiwanie natychmiastowego wpływu” we współczesnej ekspresji, która wynika z utraty głębi doświadczenia ciała.5 Podobnie o współczesnej architekturze myśli Kengo Kuma, który uważa, że ograniczenie jej do intelektualnego - konceptualnego wymiaru doprowadziło do jej degradacji. Twierdzi, że „koncept” (forma) odlana w żelbecie z przykrywającymi go okładzinami, zastąpiła „warunki odbioru „substancje” (materiały), które moglibyśmy odbierać wszystkimi zmysłami.6

Dalsza część artykułu w najnowszym numerze e-kwartalnika Krytyka Architektury

PRZYPISY:
1 Lakoff G., Johnson M. (1999). Philosophy in in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, Nowy Jork: Basic Books, s. 9 i 10.
2 Działanie, ciało przed myśleniem i mocą. Wilson R. (1998). The Hand: How Its Use Shapes the Brain, Language, and Human Culture, Nowy Jork: Pantheon Books, s. 210.
3 Pallasma, J. (2005). The eyes of the skin. Architecture and the senses, Chichester, England: John Willey & Sons Ltd., s. 30.
4 Jameson F., za: Pallasma J., Ibidem, s. 30.
5 Harvey D. (1992). The condition of postmodernity, Cambridge: Blackwell, s. 58. 6 Lee. U. (2007). Kengo Kuma, Seoul, Korea: C3, s. 24.


Podepnij swój artykuł

tagi

Medusa Group na Nowym Rynku
Medusa Group na Nowym Rynku

„Inwestycja Nowy Rynek to wielofazowy projekt, który będzie się składał z 5 budynków o różnej funkcj ...

Webinarium Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP
Webinarium Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP

Zapraszamy na webinarium architektoniczne firmy Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP, którego temat ...

Muzeum Warszawy wśród laureatów konkursu Zabytek Zadbany 2020
Muzeum Warszawy wśród laureatów konkursu Zabytek Zadbany 2020

Konkurs „Zabytek Zadbany” organizuje co roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Generaln ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera