Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Społeczeństwo wiedzy i projektowanie parametryczne

 

Czas czytania: ~ 2 min


85bfhqOfpE1nAo388jUD8YDdb6FEWZ5vlyMHJYrSufi38IrfT3XqBn1X4fJC_gecocomponent-test-01utos.jpg
Przemiany cywilizacyjne zawsze owocują powstaniem nowych nurtów w sztuce. Jest to wynik otwarcia intelektualnego związanego z nową filozofią oraz spojrzeniem na świat i człowieka, a także fizycznej odmienności dzieł artystycznych, która wynika z zastosowania niedostępnych wcześniej technik warsztatowych.

Peter Cook i Ron Heron szkicując w latach sześćdziesiątych błękitne, falujące powierzchnie centrum rozrywkowego w Monte Carlo mieli niewielkie szanse na realizację swojej koncepcji. Nie tylko z uwagi na brak funduszy – pomiędzy ideą architektoniczną a możliwościami budownictwa istniała przepaść.

Architekci nie umieli zdefiniować matematycznie skomplikowanej geometrii, mieli trudności z pozyskaniem adekwatnych plastycznie materiałów budowlanych, brakowało rozwiązań gwarantujących poprawność strukturalną i techniczną. Wybudowany o wiele później Dom Sztuki w Grazu był realizacją ich marzeń. Obiekt stanowi manifestację możliwości, które postawiła przed architekturą rewolucja informacyjna. Model obłej formy powstał w środowisku zintegrowanych technik CAD.
Rzeźba w glinie, „skan” przestrzenny, makieta numeryczna oparta na zastosowaniu zaawansowanych definicji powierzchni (NURBS i inne) opisały koncepcję nie jako równoległe, ale współzależne projekcje. Przeniesienie myśli architekta na plac budowy wymagało uruchomienia produkcji sterowanej numerycznie. Ponad 1500 różniących się kształtem elementów wykonanych ze szkła organicznego odciśnięto na kopytach drewnianych frezowanych przez urządzenia CNC. Każdy element oznaczono informacją, która pozwoliła umieścić go w odpowiednim miejscu. Proces „file to factory” uzupełniono zaawansowanymi symulacjami pozwalającymi w przestrzeni modelu eksperymentować z efektem plastycznym generowanym za pomocą medialnej fasady.

Data powstania muzeum w Grazu (2003 r.) zbiega się w czasie z rozpoczętymi przez firmę Bentley Inc. Badaniami nad oprogramowaniem wspomagającym projektowanie parametryczne.

Więcej w numerze 2/11 Krytyki Architektury

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Skurusundet Ravine House — architektura skał i powietrza
Skurusundet Ravine House — architektura skał i powietrza

W skalistym wąwozie niedaleko szwedzkiej cieśniny Skurusundet, w miejscu o trudnej topografii i boga ...

Rusza budowa Teatru Muzycznego w Poznaniu
Rusza budowa Teatru Muzycznego w Poznaniu

30 maja 2025 roku Teatr Muzyczny w Poznaniu podpisał umowę z generalnym wykonawcą nowej siedziby. No ...

Drewniany Pawilon Polski na Expo 2025 w Osace
Drewniany Pawilon Polski na Expo 2025 w Osace

Od 13 kwietnia do 13 października 2025 roku w Osace trwa wystawa Expo. Znalazł się tam i polski pawi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Komputer
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera