Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jean Nouvel

 

Czas czytania: ~7 min


Jean Nouvel

 

1uPWumIltTwOT4EtPSLDGYKY1j97sxl6Qlant3xDg8nVXtJiQsJKePTeMUqW_nouvel.jpg
Kontekst i światło - Jean Nouvel Laureatem Pritzker Prize w 2008 został Jean Nouvel. Jak podają organizatorzy imprezy, nagroda zostanie wręczona 2 czerwca w Waszyngtonie. Jest on w jakiś sposób miejscem symbolicznym dla tego wydarzenia, ponieważ to tam odbyła się pierwsza i dwudziesta edycja Pritzker Prize. W tym roku świętowana jest 30 rocznica imprezy. Architekt jest drugim laureatem z Francji w historii Pritzker Prize. Pierwszym był Christian de Portzamparc, który otrzymał laur w 1994 roku. Celem nagrody jest uhonorowanie żyjących architektów, których prace łączą w sobie talent, wizję i zaangażowanie i którzy poprzez swoją architekturę wnoszą istotny wkład w rozwój ludzkości oraz środowiska. W tym roku w jury zasiedli: Lord Palumbo, Shigeru Ban, Rolf Fehlbaum, Carlos Jimenez, Victoria Newhouse, Renzo Piano, Karen Stein. Jury w uzasadnieniu napisało, że kariera architekta prawie nigdy nie jest prostą ścieżką. W przypadku Jean Nouvel zaś ta droga jest wyjątkowa. Jury, trwając w podziwie dla ducha podróży, obecnego w twórczości Francuza, chciało nagrodą uhonorować także jego "upór, wyobraźnię, entuzjazm, i przede wszystkim nienasyconą potrzebę twórczych eksperymentów". Nowatorstwo Thomas J. Pritzker, członek The Hyatt Foundation, który w uzasadnieniu wyroku jury pisał: "Z wielu haseł, którymi można zdefiniować karierę Jeana Nouvel, najważniejszy jest odważny pościg za nowymi ideami oraz rozciąganie granic akceptowalnych norm". Sam architekt mówi o swojej postawie, jako odzwierciedlającej ducha epoki, w której żyjemy. Jednocześnie uważa, że powinno się przepracowywać przeszłość i odnosić się do historii. To jak Nouvel łączy te wpływy, nadaje jego architekturze bardzo indywidualny wyraz. Przykładem tej postawy jest Institute du Monde Arabe w Paryżu, w którym połączył nowoczesną technikę z modernizmem i dekoracyjną tradycją Bliskiego Wschodu. Kontekstualność "Za każdym razem staram się odnaleźć brakujący kawałek puzzli, właściwy budynek na właściwym miejscu" mówi Nouvel. W rozumieniu francuskiego architekta kontekst nie oznacza kopiowanie istniejących założeń, czy projektowanie takich samych budynków jak zastane. "Kiedy mówię kontekst, ludzie myślą, że chcesz skopiować budynki dookoła, ale często kontekst to kontrast" mówi Nouvel i uzupełnia "wiatr, kolor nieba, drzewa dookoła - budynek nie musi być najpiękniejszy. Przewagę powinno mieć otoczenie. To jest dialog". Jury spodobało się, że "od kiedy rozpoczął soją praktykę w 1970 roku w Paryżu, Nouvel prezentował twórcze podejście do problemów architektury. Dla Nouvela w architekturze nie ma stylu a priori. Jest raczej kontekst, który jet interpretowany w najszerszym sensie, włączając w to kulturę, miejsce, program, klienta, który prowokuje go do rozwijania zupełnie nowych strategii dla kolejnych projektów" - mówił członek jury Lord Palumbo. "W jego Musee du Quai Branly w Paryżu Nouvel zaprojektował śmiały, nieortodoksyjny budynek z nietypowymi przestrzeniami, w których obiekty są pokazywane-i rozumiane-w nowy sposób. Wiele materiałów wykorzystanych we wnętrzach, włączając ściany i dekoracje sufitu zostały wybranych przez artystów afrykańskich, prezentujących swoje regiony"- dodaje. Dematerializacja Filozofia architektury Nouvela związana jest z pojęciem dematerializacji, którą Francuz definiuje jako zabieg polegający na sprawieniu, że budynek w pewnym sensie zanika, albo tworzy zanikający punkt. Nouvel twierdzi, że jego celem jest zamazanie granicy pomiędzy materialnością i niematerialnością, pomiędzy obrazem, a realnością. Jury jako przykład nouvelowskiej "namacalnej dematerializacji" podało budynki The Lucerne Cultural and Conference Center oraz Cartier Foundation w Paryżu. Przypomniano również niezrealizowany 400-metrowy wieżowiec Endless Tower, którego "skóra zmieniała się od dołu do góry - poczynając od granitu do aluminium, od nierdzewnej stali do szkła, stając się coraz bardziej przeźroczystą strukturą aż do zniknięcia w obłokach". Część założeń tego projektu została zrealizowana w "Tour de Verre" w Nowym Jorku. Teatralność Jury określiło Guthrie Theater jako "ikonę Minneapolis zlewającą się i jednocześnie kontrastującą z otoczeniem". Według nich budynek "wrażliwie reaguje na miasto i płynącą niedaleko rzekę Mississippi i jest ekspresję teatralności i magicznego świata spektaklu". Określenie "teatralność" cały czas zresztą towarzyszy karierze Jeana Nouvel. Przez długi czas pracował on jako scenograf. W wywiadzie dla pisma "El Croquis" w 2002 powiedział, że scenografia jest dla niego relacją między obiektami, czyli jest nieodłączną cechą architektury. Dla Nouvel bycie architektem to tak jak bycie reżyserem. Film i architektura w jego słowniku funkcjonują bardzo blisko siebie, ponieważ definiuje się je w wymiarach czasu i ruchu. Według niego ludzie odbierają architekturę jako ciąg sekwencji. "Wznosić budynek oznacza przewidzenie i wyszukanie takich efektów i kontrastów, które wykreują następujące po sobie przestrzenie przez które będzie się przechodzić". Biografia Jean Nouvel urodził się w Fumel w południowej Francji, 12 sierpnia 1945 roku, jako syn Rogera Nouvel- nauczyciela historii oraz Renee Nouvel- nauczycielki angielskiego. Praca ojca wymagała częstych przenosin. W wieku 8 lat jego rodzina przeniosła się do Sarlat, miejsca, które Nouvel opisywał jako "średniowieczne miasto z mnóstwem architektury". W tych latach dużo czasu spędzał w kinie i ten wpływ będzie widoczny w jego podejściu do projektowania. W wieku 16 lat, za namową jednego z profesorów zaczął rysować i interesować się sztuką. Jego rodzice raczej widzieli go w roli nauczyciela albo inżyniera. Protestowali, kiedy zdecydował się zdawać na Akademię Sztuk Pięknych. Kompromisem okazała się architektura. Jednak nie zdał pierwszego egzaminu i wyjechał do Paryża, gdzie bierze udział w konkursie, który wygrywa. Pozwala mu to dostać się do szkoły bez egzaminów. W czasie studiów pracował u Claude Parenta i PaulaVirilio. W wieku 25 lat kończy szkołę i zakłada biuro z Francois Seigneur. Zostaje zarekomendowany przez Parenta dyrektorowi Biennale w Paryżu, co mu pozwala przez 15 lat zajmować się projektowaniem wystaw. W tym okresie poznaje wiele osób związanych ze światem sztuki i teatru. W latach 1972-1984, Nouvel związał się z Gilbert Lezenes, Jean-Francois Guyot i Pierre Soria. W 1985 roku założył Jean Nouvel et Associes razem z trzema młodszymi architektami: Emmanuel Blamont, Jean-Marc Ibos i Mirto Vitart. W 1988 formuje z Emmanuel Cattani, JNEC. Sześć lat później, w 1994 roku, zakłada firmę, która istnieje do dziś, Ateliers Jean Nouvel i prowadzi ją z Michel Pelissie. W jego głównym biurze, w Paryżu, pracuje obecnie 140 osób. Firma ma również siedziby w Londynie, Kopenhadze, Nowym Jorku, Rzymie, Madrycie, Barcelonie. 62 - letni francuski architekt zadebiutował budynkiem dla Institute du Monde Arabe (1987), który był elementem "Grand Project" prezydenta Francois Mitteranda. Większość jego prac znajduje się we Francji. Najbardziej znane realizacje to Cartier Foundation for Contemporary Art (Paryż, 1994), Branly Museum (Paryż, 2006), Aghbar Tower (Barcelona, 2005), gmach sądu (Nantes, 2000), kulturalne i konferencyjne centrum (Lucerna, 2000), Opera House (Lyon, 1993), Expo 2002 (Szwajcaria). Na kontynencie amerykańskim znany jest z Guthrie Theater w Minneapolis (2006) oraz 75-piętrowy wieżowiec w Nowym Jorku, znajdujący się naprzeciwko MOMA. Lista wybranych realizacji: 2009 Century City Tower, Los Angeles. 2006 Guthrie Theater, Minneapolis 2006 Musee du quai Branly, Paryż 2005 Reina Sofia Museum, Madryd 2003 Torre Agbar, Barcelona 2002 Expo, Murten, Szwajcaria 2001 KolnTurm, Kolonia, Niemcy 2001 Andel, Praga 2001 Rehabilitation of the Gasometer, Wiedeń 2000 Cultural and Congress Center, Lucerna 2000 Reconstruction of The Hotel, Lucerna 2000 Science Park, Mons, Belgia 2000 Palais de Justice, Nantes 1999 Interunfall, Bregenz, Austria 1999 Foundation Cognac-Jay, Rueil-Malmaison 1999 Schutzenberger Brewery, Strasbourg 1999 Technology Center, Wismar, Niemcy 1998 Musee de la Publicite, Paryż 1998 Dentsu Tower, Tokio 1995 Galeries Lafayette, Berlin 1995 Eurallille, Lille, Francja 1994 Social Center, Herouville Saint Clair, Francja 1994 Pôle de Lanaud, Genoscope, Boisseuil, Francja 1994 Cartier Foundation Centre, Paryż 1993 ZAC Parmentier, Bezons, Francja 1993 Renovation of the Nouvel Opera, Lyon, Francja 1993 Vésunna Gallo-Roman Museum, Perigueux, Francja 1993 Cartier CTL, Saint-Imier, Szwajcaria 1993 Conference Center, Tours, Francja 1993 Tourism Office, Tours, Francja 1993 Parking, Tours, Francja 1992 Hôtel des Thermes, Dax, Francja 1992 Perception, Herouville Saint Clair, Francja 1992 CLMBBDO, Issy les Moulineaux, Francja 1992 Bus Terminal, Tours, Francja 1991 Poulain, Blois, Francja 1991 Pierre et Vacances, Cap d'Ail, Francja 1990 Interdica, Freiburg, Niemcy 1989 Hôtel Saint-James, Bouliac, Francja 1989 INIST, Nancy, Francja 1989 ADP Offices, Paryż 1989 Bailly Apartments, Paryż 1988 Galleries Bailly, Paryż 1988 Hit Parade, Paryż 1988 Onyx, Saint Herblain, Francja 1987 La Coupole, Combs la Ville, Francja 1987 Nemausus 1, Paryż
GYIzTiPWPf0DU0xhiiSeBFWW4ZENCAMIBxq0OlOTV4XT0QAA6plS3dUKVkrL_nouvarab2.JPG
Lt4tiGwinVvrzE7NkU3ey2qFkGp0HgDS5LbwlF3KuodSg0NvYm3otkcKluVR_nouvel-lucerna.jpg
vI0s7k7MIFsqSV5MCTvCCzQ8Fpcfkt7HakKpBDFMJlyO8TlBTWWnOcBpz9wt_nouvelcartier-foundation.jpg
FYdVJby699t4nGufPh4bXlthuaGRufi6Gx4Wh8L4jofjVsoAdYn4etPJdx0M_nouvelnemausus.jpg
ynKL3QI2chMoMvrVbCwze6IGI8Bt3elBHC6V8Q4u20di1B7UAEGUowQeHXSE_nouveltour-de-verre.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nagroda Pritzkera
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera