Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Chiny na nowej ścieżce ?

 

Czas czytania: ~3 min


abNASCwgALBRM6SUNwW5ueIuTE5UkwwvDkkq4sobObMdOyjne65avk8UEYSk_biballnogues-built-to-wear.jpg
Demokracja to ostatnie słowo, które kojarzymy z Chinami. A tymczasem właśnie tam – w Shenzhen i Hong Kongu – 6 grudnia otwarte zostało niezwykle demokratyczne Biennale Architektury i Urbanistyki. Demokratyczne, bo nastawione na współpracę z mieszkańcami tych miast oraz pełną dostępność wszystkich odbywających się w jego ramach wystaw i wydarzeń. Impreza potrwa do 23 stycznia 2010 r. W tym roku biennale w Shenzhen i Hong Kongu (SZHKB) odbywa się po raz trzeci (poprzednie miały miejsce w 2005 i 2007 r.), a jego hasłem przewodnim jest „Miejska mobilizacja”. Działania biennale skupiają się na dwóch zasadniczych kwestiach: zaangażowaniu mieszkańców w kształtowanie przestrzeni ich miast oraz próbie przewartościowania zasad rządzących współczesną architekturą i urbanistyką z typowo kapitalistycznych na społecznie odpowiedzialne. Główną podstawą ideową chińskiego biennale jest nastawienie na interakcję z mieszkańcami i codziennymi użytkownikami miast. Występują oni zarówno w roli aktywnych uczestników wydarzeń, jak i publiczności. Mogli też proponować i tworzyć własne prace, które potem znalazły się na wystawach obok dzieł profesjonalnych architektów, urbanistów i artystów. W ten sposób, organizatorzy SZHKB chcą zachęcać tzw. zwykłych obywateli do aktywnego udziału w kreowaniu swojego otoczenia, a także przełamać barierę elitarności, która jest typowa dla konkurencyjnych biennale sztuki i architektury. Chińska impreza ma się od nich odróżniać w pełni demokratycznym charakterem wystaw i wydarzeń. Dlatego SZHKB nie ma konkretnej siedziby w muzeum czy galerii – „atakuje” całe miasto, przekształcając je w wielką przestrzeń wystawienniczą, a nawet promieniując na inne ośrodki. I tu pojawia się kolejny aspekt „miejskiej mobilizacji” – z jednej strony ma ona przyciągać turystów do miast-gospodarzy, z drugiej – zachęcać ich mieszkańców do poznawania innych ośrodków. Druga grupa problemów SZHKB skupia się na pracy architektów i urbanistów, a konkretnie – na jej wymiarze społecznym. Organizatorzy chcą podkreślić, że projektowanie współczesnych miast nie może polegać wyłącznie na tworzeniu funkcjonalnych rozwiązań komunikacyjnych i planowym zabudowywaniu przestrzeni. Jego głównym wyzwaniem powinno być organizowanie życia mieszkańców i umożliwienie im rozwoju oraz sprzyjanie tworzeniu więzi społecznych. Niezwykle ważna jest też dbałość o interesy wszystkich grup społecznych. Tymczasem diagnoza rzeczywistości jest mało optymistyczna – znakomita większość architektów i urbanistów skupia się na budowaniu w fizycznej przestrzeni, rzadko przywiązując wagę do uwarunkowań „niematerialnych” – struktury społecznej, potrzeb mieszkańców i uwarunkowań politycznych w danym mieście czy w odniesieniu do konkretnego budynku. Częściej też ulegają interesowi władz lub nastawionej wyłącznie na zysk machiny kapitalizmu, niż przywiązują wagę do szeroko pojętej odpowiedzialności. Celem biennale jest więc także mobilizowanie urbanistów i architektów, żeby przywrócili swojej pracy bardziej ludzki, społeczny wymiar, a artystów, pisarzy, muzyków, filmowców, myślicieli, działaczy społecznych, polityków i samych mieszkańców – żeby służyli im intelektualnym wsparciem. I właśnie taką intelektualną krytykę i współpracę oraz aktywność społeczną biennale ma pobudzać. Nawoływanie do demokracji i partycypacji społecznej w kształtowaniu przestrzeni miast w Państwie Środka może wydawać się dziwne. Trzeba jednak pamiętać, że Shenzen i Hong Kong – bliźniacze miasta w delcie Pearl River na południu Chin – uważane są za siłę napędową chińskiej polityki „otwierania drzwi” oraz ognisko eksperymentów ekonomicznych i społecznych, które maja się przyczynić do transformacji politycznej w tym kraju. Na SZHKB prezentowane są między innymi prace takich artystów, jak: MAD (Pekin), Sou Fujimoto (Japonia), Ball Nogues (Los Angeles), Mésarchitectures (Francja), Triptyque (Brazylia), Jiakun Architects (Chiny), LOT-EK (Nowy Jork), Rigo 23 (Portugalia), Liu Xiaoliang (Chiny), FRANCESCHINI i ALLENDE/Futurefarmers (San Francisco). Fot.: Sun Xiaoxi/Approach Architecture Studio
k7oHYTwlB2u8mCMIx5bc7tKaK78iYwkr5xE44lq1qB2Pz5DcdfhNAnNtHbi2_bijiakun-architects-with-the-wind.jpg
NixzSvRg9Hl3RaZoYdpETHdtrtpyzff4sPbyFzSrbXNpVWVZC7MASpbcBZjq_bimad-footprints-in-the-square.jpg
vgUhCzaJkdhn7DORXZvh00UZL0V721MfUdJFHtSogoSdUszoR7TQCS7wo6W9_birigo23-snow-bull-station.jpg
K93Ed0yyJSGTflj0S2O6Xmi3i55GkBdctvjGVKbDaF6PmbFvo7DVEGGKXdUf_bisoufujimoto-walking-chairs.jpg
tO3Ipf8SQcHYqrDRmxJ5QCJnG2hfYbJWp73ZC08l34y83tluVSrJbREtdmK7_bitriptyque-creature.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Opinie
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera