Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Architektura rozpuszczona - MCK w Katowicach

 

Czas czytania: ~2 min


Na pierwszy rzut oka forma Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach wydaje się pełnymi garściami czerpać z tych postmodernistycznych tendencji.

 

Qq76n9Eu6BKMczLfZlSq2ewsokvbk7nMQHIOjkMEujjEjp1AgN7KD3bNHmFf_mck-katow.jpg

Od kiedy pojawiły się idee samoorganizacji w architekturze, nieustannie mnożą się pomysły na metodyki  projektowania, które byłyby w stanie naśladować procesy natury i przenieść projektowanie z obszaru sztuki do obszaru inżynierii, ze świata arbitralności i stylu do świata bezstylowej obiektywności. W przypadku katowickiego obiektu chyba się to udało.

Te tendencje zostały nazwane nowym materializmem i są pochodne wobec ogólnej idei emergentnego wyłaniania się spontanicznej formy z samego materiału bez wpływu elementu odgórnego.

Jedną ze strategii w tym nurcie jest strategia geologiczna wpisana w bardziej ogólne pomysły morfologiczne. Wedle tego kierunku forma obiektu powinna naśladować wyłanianie się naturalnych form ziemnych, wychodzić ze struktury działki, integrując się z otoczeniem i „rozpuszczając” w krajobrazie. Idea  „rozpuszczonej architektury” wiąże się  także oczywiście z pomysłem na taką zabudowę, która nie zakłóca naturalnego ukształtowania terenu, nie zmienia krajobrazu będącego dziełem sił natury. W tym sensie tektoniczna architektura jest być może najdoskonalszą realizacją idei kontekstu Kennetha Framptona wedle której naturalna struktura geologiczna lub topografia działki powinny być źródłami architektury  nieabstrakcyjnej, odrzucającej kosmopolityczny modernizm, ale budowanej bez popadania w tani, historyczny sentymentalizm.

Na pierwszy rzut oka forma Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach wydaje się pełnymi  garściami czerpać z tych postmodernistycznych tendencji. W rzeczywistości mamy tu jednak raczej do czynienia z dialogiem, który odnosi się zarówno do kultury, jak i do natury.

Architekci wcale nie chcieli odtwarzać pagórka, tworzyć łąki lub też podnosić parametrów powierzchni biologicznie czynnej dla inwestycji, ale ich celem, jak sami mówią, było „położenie podstawki” pod Spodek.

Dalsza część artykułu w numerze 1/2016 e-magazynu Krytyka Architektury.

Pobierz bezpłatnie TUTAJ


Podepnij swój artykuł

tagi

Muzeum Wyspiańskiego – wyniki konkursu architektonicznego
Muzeum Wyspiańskiego – wyniki konkursu architektonicznego

11 października 2019 roku poznaliśmy wyniki konkursu architektoniczno-urbanistycznego, dwuetapowego, ...

Webinarium Bauder: Dachy zielone Bauder elementem zrównoważonego rozwoju
Webinarium Bauder: Dachy zielone Bauder elementem zrównoważonego rozwoju

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

VELUX Archi-Vizje: Renowacje i adaptacje, czyli nowe życie budynków
VELUX Archi-Vizje: Renowacje i adaptacje, czyli nowe życie budynków

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera