Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Druga linia metra – takie będą stacje

 

Czas czytania: ~3 min


9 czerwca 2017 roku rozstrzygnięto kolejny konkurs architektoniczny, dotyczący budowanej w Warszawie drugiej linii metra. Konkurs dotyczył projektu trzech stacji na końcowym odcinku linii na Bemowie oraz stacji postojowej Mory. Pierwszą nagrodę otrzymało konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” - ci projektanci mają już na koncie wiele stacji stołecznej podziemnej kolejki.

 

9 czerwca 2017 roku rozstrzygnięto kolejny konkurs architektoniczny, dotyczący budowanej w Warszawie drugiej linii metra. Konkurs dotyczył projektu trzech stacji na końcowym odcinku linii na Bemowie oraz stacji postojowej Mory. Pierwszą nagrodę otrzymało konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” - ci projektanci mają już na koncie wiele stacji stołecznej podziemnej kolejki.

metro II linia

II linia metra została otwarta w 2015 roku. Najpierw udostępniono pasażerom kilka stacji w centrum miasta – teraz trwa budowa kolejnych odcinków linii, sięgających do oddalonych dzielnic, na Bemowo z jednej i Bródno z drugiej strony. Na początku 2016 roku rozstrzygnięto konkurs na projekt pierwszych stacji z nowo budowanych, teraz poznaliśmy wygląd kolejnych.

 

metro II linia

II linia metra – to inwestycja ważna i potrzebna Warszawie. Jest wyczekiwana do tego stopnia, że projekty stacji nie wzbudzają wśród mieszkańców Warszawy wielu emocji – można powiedzieć, że panuje pogląd „nieważne jak będą wyglądały, byleby były”. Podobne zdanie mają chyba też architekci, bo i konkurs na projektowanie stacji nie był popularny - prace konkursowe złożyły tylko dwa biura, w tym konsorcjum AMC / Metroprojekt, które jest odpowiedzialne za wygląd wielu stacji pierwszej i drugiej linii. Trzy stacje na Bemowie według zwycięskiej wizji mają być zbudowane z betonu i wykończone miedzianą blachą. Andrzej Chołdzyński z biura AMC przyznaje, że wybór betonu wyniknął z wymogu inwestora, dotyczącego obniżenia kosztów budowy stacji. Architekci uznali, że surowy beton pozwoli zmieścić się w budżecie, a zarazem stworzyć obiekty wyraziste i charakterystyczne.

metro II linia

Stacje II linii metra – te, które już działają, w swojej części podziemnej są udane, znacznie gorzej ocenia się wiaty, osłaniające wejścia na perony. Jak będzie teraz, ze stacjami na Bemowie? „Prace były oceniane przez specjalistów według siedmiu kryteriów z różnych dziedzin” - tłumaczyła Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, przewodnicząca konkursowego jury. „Dotychczasowe doświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. W propozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systemem komunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowej dzielnicy mieszkaniowej” - dodaje.

Linia metra na bemowskim odcinku będzie się składać nie tylko ze stacji kolejki – każdej będzie towarzyszył węzeł przesiadkowy. To dobra informacja, bo przecież właśnie po to miliardy złotych są wydawane na budowę metra, aby zachęcić do korzystania z niej także tych, którzy do tej pory nie używali transportu publicznego.

metro II linia

Jak przewiduje Ratusz, II linia metra dojedzie na Mory do 2023 roku. „Zgodnie z podpisanymi kontraktami w 2019 roku przewiduje się zakończenie trwającej właśnie budowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę kolejnych pięciu stacji. Ogłoszenie przetargu na ostatni etap rozbudowy metra planujemy natomiast na drugą połowę 2018 roku” – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 roku, dziennie jeździ około pół miliona pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 roku i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerów dziennie.

Źródło informacji i ilustracji: www.um.warszawa.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Wyniki Konkursów Architektonicznych, Hot

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera