Arata Isozaki laureatem Nagrody Pritzkera 2019
Data dodania: 06.03.2019 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 06.03.2019 Czas czytania: ~ 3 min
Arata Isozaki, współautor krakowskiego budynku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, został 41. laureatem Nagrody Pritzkera. Jest ósmym Japończykiem, którego uhonorowano tą cenną nagrodą. Nazwisko tegorocznego zdobywcy tej najważniejszej nagrody w świecie architektonicznym ogłoszono 5 marca 2019 roku.
Arata Isozaki urodził się w 1931 roku w mieście Ōita na południu Japonii. Studiował na Uniwersytecie Tokijskim inżynierię, zaraz po studiach rozpoczął praktyki w pracowni Kenzo Tange, którego zawsze uważał za swojego mentora. Swoją własną pracownię, która istnieje do dziś, Arata Isozaki otworzył w 1963 roku.
Kariera zawodowa japońskiego architekta trwa od ponad pół wieku – jego dorobek jest bardzo bogaty. Łatwo też zauważyć, jakie na przestrzeni tych lat nurty i koncepcje fascynowały architekta, jakimi stylami się inspirował. Jego wczesne realizacje architektoniczne z lat 60. są bliskie doskonale w Europie znanemu brutalizmowi – wyraziste, ciężkie bryły z betonu projektu Isozakiego to np. gmach biblioteki regionalnej w jego rodzinnym mieście. W niektórych realizacjach architektonicznych Isozakiego znawcy doszukują się inspiracji japońskim metabolizmem (pewne echa tego widać np. w gmachu biblioteki Kitakyushu). W latach 80. Isozaki z pewnością inspirował się stylistyką postmodernizmu (Tsukuba Center Building w mieście Ibaraki czy Museum of Contemporary Art w Los Angeles).z pewnością jednak dorobku Japończyka nie da się łatwo zamknąć w stylistycznej szufladce. Jego realizacje architektoniczne – to oryginalne, autorskie obiekty, w których można doszukać się zarówno inspiracji high-tech (Art Tower Mito w mieście Ibaraki czy Pala Alpitour we włoskim Torino), jak i formami organicznymi (Zendai Himalayas Center w Szanghaju czy Qatar National Convention Center w Dosze). Architekt tak sam dobrze czuje się, tworząc stonowane, powściągliwe, pełne spokoju geometryczne bryły architektoniczne (Ceramic Park Mino w japońskim mieście Gifu czy Shanghai Symphony Hall w Szanghaju), jak i szalone „bloby” (Lucerne Festival Ark Nova w Miyagii w Japonii).
O światowych realizacjach architektonicznych Isozakiego można pisać długo, jednak z naszego punktu widzenia najważniejszy jest jeden budynek: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, które Isozaki zaprojektował we współpracy z Krzysztofem Ingardenem i Jackiem Ewy na początku lat 90. Krakowski gmach został oddany do użytku w 1994 roku. Jurorzy Nagrody Pritzkera w uzasadnieniu swojej decyzji wielokrotnie podkreślili, że dorobek Isozakiego, choć wyrasta z tradycji japońskiej, jest pełen otwartości na inne kultury i stanowi prawdziwy pomost pomiędzy Wschodem a Zachodem. Krakowskie muzeum doskonale pasuje to tej idei: powstało naprzeciwko Wawelu, musiało więc otrzymać bryłę szanującą to ikoniczne sąsiedztwo; jednocześnie było budowane w kraju, który dopiero co przeszedł wielką polityczną przemianę – to poczucie nowoczesności i nadziej na lepszą przyszłość także została w tej bryle zawarta. Przede wszystkim jednak, jako placówka związana z kulturą Japonii, muzeum otrzymało formę architektoniczną, w której nie wprost, ale w czytelny sposób dla się dostrzec elementy z tamtego właśnie kręgu kulturowego.
88-letni Arata Isozaki to żyjący klasyk, architekt – punkt odniesienia, doskonale znany także poza swoim krajem. Nagroda Pritzkera jest z pewnością podsumowaniem jego drogi zawodowej, ukoronowaniem jej.
Źródło zdjęć: pritzkerprize.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W ukryciu, wśród drzew holenderskiego Parku Narodowego De Hoge Veluwe, powstał niewielki dom wakacyj ...
Na przedmieściach Poznania powstało duży dom jednorodzinny, który oferuje przestrzeń pełną prywatnoś ...
Trwa 11. edycja Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy. Wśród nominowanych obiektów zna ...
„Architektura powinna coś ujaw...
5 marca 2024 roku Riken Yamamo...
Rygor i konsekwencja, intelige...
Francis Kéré urodził się w 196...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz