Najnowocześniejszy dworzec w Małopolsce
Data dodania: 07.09.2020 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 07.09.2020 Czas czytania: ~ 2 min
Najnowocześniejszy dworzec w Małopolsce – takim hasłem PKP reklamuje oddaną do użytku w czerwcu 2020 roku stację kolejową w Oświęcimiu. W ramach prowadzonego przez PKP od wielu lat programu rewitalizacji dworców stary obiekt został tu zastąpiony zupełnie nową bryłą architektoniczną.
O tym, jak wielką metamorfozę w ostatniej dekadzie przeszło wiele polskich dworców napisano już wiele. Wśród poddanych przemianom stacji są ogromne, nowe inwestycje (zobacz dworzec Łódź Fabryczna), staranne remonty historycznych (zobacz dworzec kolejowy w Starogardzie Gdańskim), ale także projekty architektoniczne łączące oba te rozwiązania (zobacz dworzec ze szkła). Wciąż też słyszymy o kolejnych projektach – rozstrzygane są konkursy, prezentowane koncepcje przebudowy, rozbudowy, modernizacji kolejowych brył.
Do niedawna w Oświęcimiu pasażerom służył dość duży, jednak przez lata nieremontowany, a więc zaniedbany dworzec. Władze PKP początkowo chciały poddać go modernizacji, ostatecznie jednak uznano, że obiekt jest za duży na lokalne potrzeby, a co za tym idzie także zbyt kosztowny w utrzymaniu. Zdecydowano się starą bryłę wyburzyć i zastąpić ją tzw. dworcem systemowym, a więc bryłą uniwersalną, znormalizowaną, standardową, opracowaną przez PKP ponad pięć lat temu.
I tak w Oświęcimiu stanął szarawy pawilon, przypominający dziesiątki podobnych brył, budowanych tam, gdzie stare dworce okazały się za duże, za bardzo zniszczone czy niefunkcjonalne i zastąpiono je uniwersalną formą ujednoliconego pawilonu. W jego jednej części mieści się poczekalnia, toalety, przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem, kasy biletowe, a także zaplecze biurowe. Druga część budynku ma charakter „miejski” - tu znalazły się cztery lokale komercyjne do wynajęcia. Te dwa pawilony są przykryte zadaszeniem w formie wiaty, pod którą znajdują się ławki oraz stojaki rowerowe. Dominantą założenia architektonicznego jest wieża z podświetlanym w nocy zegarem.
Elementem wyjątkowym, charakterystycznym, wyróżniającym oświęcimski dworzec z grona innych dworców systemowych w Polsce jest ogromna mozaika, zdobiąca jego elewację. Ta wielkoformatowa szklano-kamienna kompozycja autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego, stworzona w latach 1964-65 została przeniesiona z holu wyburzonego dworca i ulokowana na elewacji nowej bryły. Przed ścianą z mozaiką dodatkowo stworzono „mozaikę kwietną” - dekoracyjny klomb z 2500 roślin. Ta realizacja jest zarazem hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau.
Lokalizacja: Oświęcim, ul. Powstańców Śląskich 22
Inwestor: PKP SA
Projekt architektoniczny: arch. Paweł Kośmicki, PKP SA (dworzec systemowy)
Wykonawca: Konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowlane „Mazur”, Mazur Sławomir Firma Budowlana „Mazur” oraz PB Mazur sp. z o.o.
Realizacja: 2020
Źródło zdjęć: pkp.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
3 grudnia 2024 roku oficjalnie otwarto nowy budynek Politechniki Gdańskiej. Centrum Ekoinnowacji PG ...
Dom w Ochojcu, autorstwa pracowni jojko+nawrocki architekci jest dowodem na to, że współczesna archi ...
29 listopada 2024 roku ogłoszono wyniki konkursu Architektura Roku Województwa Śląskiego. To była ju ...
W miejscowości Niederbayern w...
3 grudnia 2024 roku oficjalnie...
Dom w Ochojcu, autorstwa praco...
Dom na Kaszubach autorstwa Stu...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz