Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Biuro z funkcją dworcową

 

Czas czytania: ~2 min


Jak podaje zarządzająca dworcem autobusowym Warszawa Zachodnia spółka Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Polonus, w 2019 roku z dworca skorzystała rekordowa liczba 3 300 000 pasażerów. W podsumowaniu dodaje również, że „z infrastruktury dworcowej korzysta regularnie 200 przewoźników, którzy w swoje trasy odjechali ponad 135 000 razy w 2019 roku”. Podróże dalekobieżnymi autobusami cieszą się popularnością, jednak warunki, jakie dziś oferuje ten największy w stolicy dworzec dalekie są od ideału.

 

Projekt dworca autobusowego PKS Polonus w Warszawie

Projekt komunikacyjny  

To właśnie z tego powodu Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Polonus przymierza się do budowy nowego dworca autobusowego. Nie będzie to jednak obiekt służący jedynie obsłudze pasażerów. Podobnie jak dworzec PKP w Kielcach  czy dworzec PKP w Olsztynie, a inaczej niż dworzec ekologiczny w Lublinie, funkcja dworcowa będzie dodatkiem, znajdzie się w podziemiach budowli służącej całkiem innym celom.

Projekt dworca autobusowego PKS Polonus w Warszawie
Projekt dworca autobusowego PKS Polonus w Warszawie

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Polonus jest spółką skarbu państwa, zajmującą się przewozami autobusowymi, a także zarządzaniem dworcem autobusowym Warszawa Zachodnia przy Alejach Jerozolimskich. Dworzec już dawno przestał mieścić się w standardach, jakich oczekuje się od tego typu obiektów. Polonus chce więc go zmienić. Swoją inwestycję spółka chce połączyć z trwającymi w sąsiedztwie wielkimi przebudowami – wielką zmianą oblicza stacji kolejowej Warszawa Zachodnia oraz planem budowy nowej linii tramwajowej, która w okolicy dworców biec będzie w tunelu. Perony dworca autobusowego także miałyby się znaleźć pod ziemią i zyskać bezpośrednie połączenie zarówno z peronami kolejowymi, jak z przystankami komunikacji miejskiej.

Projekt dworca autobusowego PKS Polonus w Warszawie

Nowoczesny biurowiec dodatkiem

Na powierzchni gruntu zaś Polonus chce zbudować wysoki na 44 metry budynek, którego większość powierzchni zajęłyby biura oraz hotel. Za projekt gmachu odpowiada pracownia EMA Studio. Zaprezentowana niedawni wizja jest wstępną koncepcją, PKS Polonus czeka na decyzję o warunkach zabudowy wtedy powstanie bardziej szczegółowy projekt. Na razie wiadomo, że budynek miałby mieć 10 kondygnacji naziemnych (i dwie podziemne). „Kondygnacje -1, 0 i +1 są przestrzeniami o dominującej funkcji dworca PKS, dopełnione funkcją usługowo-komercyjną i gastronomiczną. Chcąc zapewnić wrażenie przestronności wnętrza oraz czytelność komunikacji, zaprojektowaliśmy wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe” – tłumaczy Ewelina Siestrzewitowska architektka z pracowni EMA Studio. Wyższe kondygnacje budynku mają zająć przestrzenie hotelowe oraz biurowe.

Projekt dworca autobusowego PKS Polonus w Warszawie

Dworzec autobusowy PKS Polonus - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Warszawa, Al. Jerozolimskie
Inwestor:  PKS Polonus

Projekt architektoniczny: EMA Studio
Projekt: 2022
Realizacja: 2024-26
Źródło: pkspolonus.pl

 


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt Architektoniczny, Projekt Budynku, Obiekt Architektoniczny, Hot

Port Praski. Nowa dzielnica nad wodą.
Port Praski. Nowa dzielnica nad wodą.

Warszawa z roku na rok wzbogaca się o nowe kwartały zabudowy. Choć stolica jest dziś już dość gęsto ...

Akademia Muzyczna w Bydgoszczy. Szklana bryła dla muzyków
Akademia Muzyczna w Bydgoszczy. Szklana bryła dla muzyków

„Budowa kampusu Akademii Muzycznej jest ważna nie tylko dla tego regionu i Polski, ale też szerzej – ...

Nowe życie kamienicy w Bielsku-Białej
Nowe życie kamienicy w Bielsku-Białej

Bielsko-Biała chyba wciąż częściej kojarzy się z przystankiem w drodze na narty niż z miejscem pełny ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera