Biuro z funkcją dworcową
Data dodania: 02.08.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 02.08.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Jak podaje zarządzająca dworcem autobusowym Warszawa Zachodnia spółka Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Polonus, w 2019 roku z dworca skorzystała rekordowa liczba 3 300 000 pasażerów. W podsumowaniu dodaje również, że „z infrastruktury dworcowej korzysta regularnie 200 przewoźników, którzy w swoje trasy odjechali ponad 135 000 razy w 2019 roku”. Podróże dalekobieżnymi autobusami cieszą się popularnością, jednak warunki, jakie dziś oferuje ten największy w stolicy dworzec dalekie są od ideału.
To właśnie z tego powodu Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Polonus przymierza się do budowy nowego dworca autobusowego. Nie będzie to jednak obiekt służący jedynie obsłudze pasażerów. Podobnie jak dworzec PKP w Kielcach czy dworzec PKP w Olsztynie, a inaczej niż dworzec ekologiczny w Lublinie, funkcja dworcowa będzie dodatkiem, znajdzie się w podziemiach budowli służącej całkiem innym celom.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Polonus jest spółką skarbu państwa, zajmującą się przewozami autobusowymi, a także zarządzaniem dworcem autobusowym Warszawa Zachodnia przy Alejach Jerozolimskich. Dworzec już dawno przestał mieścić się w standardach, jakich oczekuje się od tego typu obiektów. Polonus chce więc go zmienić. Swoją inwestycję spółka chce połączyć z trwającymi w sąsiedztwie wielkimi przebudowami – wielką zmianą oblicza stacji kolejowej Warszawa Zachodnia oraz planem budowy nowej linii tramwajowej, która w okolicy dworców biec będzie w tunelu. Perony dworca autobusowego także miałyby się znaleźć pod ziemią i zyskać bezpośrednie połączenie zarówno z peronami kolejowymi, jak z przystankami komunikacji miejskiej.
Na powierzchni gruntu zaś Polonus chce zbudować wysoki na 44 metry budynek, którego większość powierzchni zajęłyby biura oraz hotel. Za projekt gmachu odpowiada pracownia EMA Studio. Zaprezentowana niedawni wizja jest wstępną koncepcją, PKS Polonus czeka na decyzję o warunkach zabudowy wtedy powstanie bardziej szczegółowy projekt. Na razie wiadomo, że budynek miałby mieć 10 kondygnacji naziemnych (i dwie podziemne). „Kondygnacje -1, 0 i +1 są przestrzeniami o dominującej funkcji dworca PKS, dopełnione funkcją usługowo-komercyjną i gastronomiczną. Chcąc zapewnić wrażenie przestronności wnętrza oraz czytelność komunikacji, zaprojektowaliśmy wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe” – tłumaczy Ewelina Siestrzewitowska architektka z pracowni EMA Studio. Wyższe kondygnacje budynku mają zająć przestrzenie hotelowe oraz biurowe.
Lokalizacja: Warszawa, Al. Jerozolimskie
Inwestor: PKS Polonus
Projekt architektoniczny: EMA Studio
Projekt: 2022
Realizacja: 2024-26
Źródło: pkspolonus.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt Architektoniczny , Projekt Budynku , Obiekt Architektoniczny , Hot
To już XVII edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Grupa Sztuka Architektury zaprasza do wspólne ...
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku wzbogaci się niedługo w nową filię. W Łebie dobiega końca budowa ...
Osiedle Kwiatów Polskich zbudowane w warszawskiej dzielnicy Wawer – to dwanaście domów w zabudowie b ...
To już XVII edycja Plebiscytu...
Narodowe Muzeum Morskie w Gdań...
Projekt domu jednorodzinnego w...
Habitat 19 – taką nazwę nosi p...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz