Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec Gdańsk Główny otwarty

 

Czas czytania: ~2 min


Dworzec Gdańsk Główny zbudowano w latach 1896 - 1900 w stylu neorenesansu niderlandzkiego. Zaprojektowali go Aleksander Ruedell i Paul Thoemer. Jego monumentalna, nasuwająca skojarzenia z formą zamku bryła stanowi ważny punkt na mapie centrum miasta, jest także cennym zabytkiem architektury. Jednocześnie jednak, jak każdy dworzec, musi być wygodny i funkcjonalny; w tym celu w latach 90. zbudowano w nim antresolę, wprowadzono pewne zmiany we wnętrzu, które zaburzyły oryginalny wygląd gmachu.

 

Dworzec Gdańsk Główny
Dworzec Gdańsk Główny
Dworzec Gdańsk Główny

Odnowiony zabytek

W 2013 roku rozebrano antresolę w budynku dworca i tym gestem rozpoczął się trwający do 31 lipca 2023 roku proces remontu głównej stacji kolejowej w Gdańsku. Podobnie jak niegdyś we Wrocławiu (Dworzec Kolejowy Wrocław Główny), a później m.in. w Skarżysku-Kamiennej (Dworzec PKP w Skarżysku-Kamiennej) czy Białymstoku (Dworzec w Białymstoku) celem stało się przywrócenie pierwotnego wyglądu historycznej budowli i połączenie jej zabytkowej architektury i rozwiązaniami funkcjonalnymi, jakich dziś oczekują pasażerowie kolei.

Dworzec Gdańsk Główny
Dworzec Gdańsk Główny

Dworzec Gdańsk Główny odwiedza średnio 9 milionów pasażerów rocznie. Jego remont kosztował ponad 110 mln zł i był, jak podkreśla PKP SA, największą inwestycją realizowaną w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Remont wpisanego do rejestru zabytków obiektu przebiegał pod kontrolą urzędu konserwatorskiego, a część prac polegała na odtworzeniu elementów ozdobnych, dekarskich, elewacji czy stolarki okiennej, przywrócono oryginalną kolorystykę ścian, naprawiono wieżę zegarową, odnowiono liczne detale architektoniczne na elewacjach budynku. Wewnątrz znów można podziwiać dębowe witryny kasowe i sklepowe, witraże, kuliste żyrandole. Zdobiące niegdyś wnętrze hali dworcowej, a nie istniejące od lat 60. XX wieku herby miast pomorskich odtworzono na podstawie materiałów archiwalnych. Dziś znów można tu zobaczyć herby Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, a po prawej: Kościerzyny, Słupska, Tczewa, Chojnic.

 

Zobacz galerię zdjęć dworca

Bryła dla mieszkańców i turystów

Ceglany gmach z kamiennymi detalami nakryto dachem z ceramicznej dachówki w żółtawe zygzaki, dachy wieżyczek wykonano z blachy miedzianej, odświeżono kamienne balustrady, szczyty, kartusze herbowe, w tym największy wieńczący główne wejście do budynku. Budynek stał się lepiej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, pojawiły się schody ruchome i windy. W holu powstały punkty usługowe, które już wkrótce mają znaleźć najemców. Remont był kosztowny, uciążliwy dla mieszkańców i turystów, trwał dwa lata dłużej niż zakładano, jednak widząc dziś jego efekty wydaje się, że warto było czekać.

 

Źródło: gdansk.pl, facebook.com/PKP.Intercity


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Realizacja Architektoniczna, Przebudowa Zabytku, Renowacja Zabytku, Rewitalizacja Zabytku, Zabytek, Obiekt Architektoniczny

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera