Dworzec Gdańsk Główny otwarty
Data dodania: 02.08.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 02.08.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Dworzec Gdańsk Główny zbudowano w latach 1896 - 1900 w stylu neorenesansu niderlandzkiego. Zaprojektowali go Aleksander Ruedell i Paul Thoemer. Jego monumentalna, nasuwająca skojarzenia z formą zamku bryła stanowi ważny punkt na mapie centrum miasta, jest także cennym zabytkiem architektury. Jednocześnie jednak, jak każdy dworzec, musi być wygodny i funkcjonalny; w tym celu w latach 90. zbudowano w nim antresolę, wprowadzono pewne zmiany we wnętrzu, które zaburzyły oryginalny wygląd gmachu.
W 2013 roku rozebrano antresolę w budynku dworca i tym gestem rozpoczął się trwający do 31 lipca 2023 roku proces remontu głównej stacji kolejowej w Gdańsku. Podobnie jak niegdyś we Wrocławiu (Dworzec Kolejowy Wrocław Główny), a później m.in. w Skarżysku-Kamiennej (Dworzec PKP w Skarżysku-Kamiennej) czy Białymstoku (Dworzec w Białymstoku) celem stało się przywrócenie pierwotnego wyglądu historycznej budowli i połączenie jej zabytkowej architektury i rozwiązaniami funkcjonalnymi, jakich dziś oczekują pasażerowie kolei.
Dworzec Gdańsk Główny odwiedza średnio 9 milionów pasażerów rocznie. Jego remont kosztował ponad 110 mln zł i był, jak podkreśla PKP SA, największą inwestycją realizowaną w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Remont wpisanego do rejestru zabytków obiektu przebiegał pod kontrolą urzędu konserwatorskiego, a część prac polegała na odtworzeniu elementów ozdobnych, dekarskich, elewacji czy stolarki okiennej, przywrócono oryginalną kolorystykę ścian, naprawiono wieżę zegarową, odnowiono liczne detale architektoniczne na elewacjach budynku. Wewnątrz znów można podziwiać dębowe witryny kasowe i sklepowe, witraże, kuliste żyrandole. Zdobiące niegdyś wnętrze hali dworcowej, a nie istniejące od lat 60. XX wieku herby miast pomorskich odtworzono na podstawie materiałów archiwalnych. Dziś znów można tu zobaczyć herby Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, a po prawej: Kościerzyny, Słupska, Tczewa, Chojnic.
Ceglany gmach z kamiennymi detalami nakryto dachem z ceramicznej dachówki w żółtawe zygzaki, dachy wieżyczek wykonano z blachy miedzianej, odświeżono kamienne balustrady, szczyty, kartusze herbowe, w tym największy wieńczący główne wejście do budynku. Budynek stał się lepiej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, pojawiły się schody ruchome i windy. W holu powstały punkty usługowe, które już wkrótce mają znaleźć najemców. Remont był kosztowny, uciążliwy dla mieszkańców i turystów, trwał dwa lata dłużej niż zakładano, jednak widząc dziś jego efekty wydaje się, że warto było czekać.
Źródło: gdansk.pl, facebook.com/PKP.Intercity
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Realizacja Architektoniczna , Przebudowa Zabytku , Renowacja Zabytku , Rewitalizacja Zabytku , Zabytek , Obiekt Architektoniczny
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
Wśród zabytkowej, historycznej...
Dom w Tomaszkowie koło Olsztyn...
Midori to japońskie słowo okre...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz